HÅVER INN MILLIONER: Toppbloggere som Anette Haga, Caroline Berg Eriksen og Sophie Elise Isachsen ligger alle på inntjeningstoppen i skattelistene. Foto: Stella Pictures, Dagbladet
HÅVER INN MILLIONER: Toppbloggere som Anette Haga, Caroline Berg Eriksen og Sophie Elise Isachsen ligger alle på inntjeningstoppen i skattelistene. Foto: Stella Pictures, DagbladetVis mer

Skattejegere skal lete etter bloggejuks

Intensiverer arbeidet med å finne manglende skatteinnbetaling blant bloggere.

(Dagbladet): De leses av tusenvis hver eneste dag. Norges største bloggere er big business. Selv sitter de igjen med milliongevinst. Bare i løpet av det siste året sitter bloggerne igjen med betydelig mer enn de gjorde i 2014.

Skattelistene som kom i går viser at toppbloggerne har økt sin inntekt betraktelig bare det siste året.

Annonsørene har for lengst skjønt verdien av å bruke bloggere i sin markedsføring. Dagbladet vet at det kan koste annonsører opp mot 80.000 kroner for ett innlegg hos de aller største.

Pengestrømmen flyttet - I løpet av 2015 har en vesentlig del av pengestrømmene i markedet flyttet seg fra tradisjonelle annonser til sponset innhold der annonsørene betaler for å bli assosiert med bloggere. Denne trenden har bidratt til at bloggerne har økt sine inntekter vesentlig sammenlignet med 2014, sier Magasinsjef i Nettavisen Gaute Tyssebotn.

Han har i mange år vært bindeleddet mellom bloggere og den kommersielle aktiviteten rundt toppbloggere som Sophie Elise Isachsen, Ida Wulff og Anna Rasmussen, som står bak Norges mest leste blogg: Mammaen til Michelle.

Tyssebotn vil ikke kommentere bloggernes inntekter spesifikt, men bekrefter at mange av bloggerene i deres stall drar inn millioner i året.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg kommenterer ikke lønn eller lønnsvekst for våre bloggere spesifikt. Men det er mange bloggere i Norge som sitter på millioninntekter og mange av de er hos oss, sier han.

19 år gamle Anna Rasmussen er for tiden Norges mest leste blogger. Tobarnsmora som driver bloggen «Mamma til Michelle» leses av rundt 60 000 daglige lesere ifølge blogglisten.no og ligger med det godt foran både Sophie Elise Isachsen (20) og Caroline Berg Eriksen (28) i antall daglige lesere.

- Jeg har vært nummer én på blogglisten i flere måneder i strekk nå, så jeg er selvsagt mye mer attraktiv for annonsører i år enn i fjor. Etterspørselen har derfor også økt kraftig, men jeg har jo en samarbeidsavtale å forholde meg til. Inntekten for dette året har økt mye. Jeg har allerede tjent mer enn dobbelt av i fjor, sier Anna Rasmussen til Dagbladet i en e-post.

De ferske skattetallene viser at hun tjente litt over 612 000 kroner i 2013.

Millionvekst 20 år gamle Sophie Elise Isachsen har i flere år tjent store summer på sin blogg, mye takket være annonser og reklamebaserte innlegg. Fire år etter at hun begynte å blogge har hun et antall daglig lesere store norske aviser bare kan drømme om, og kan i likhet med andre toppbloggere hente ut månedslønninger og en årsinntekt på langt over millionen.

Harstad-jenta som daglig har rundt 40 000 besøkende på bloggen sin tjente i fjor godt over millionen og står oppført med en formue på nesten 80 000 kroner.

Til sammenligning har gjennomsnittsnordmannen utbetalt årslønn en på 324 864 kroner hvis man beregner 36 prosent i skatt, viser beregninger Dagbladet har gjort basert på SSBs tall.

Året før hadde Sophie Elise Isachsen en inntekt på 422 821 og en formue på 274 540 kroner.

Dermed kan man si at fjoråret ble en solid opptur for toppbloggeren som nå ligger 3. plass på bloggernes inntektstopp.

Hun bekrefter at etterspørslene og inntektene har økt atskillig bare det siste året.

- Etterspørslene har økt betraktelig, men jeg kan ikke anslå noen prosent, for jeg er ikke sikker. Jeg merker det godt, og det er bra, både for meg, men også for annonsørene. Blogg er veldig effektiv markedsføring, sier Sophie Elise Isachsen til Dagbladet i en e-post.

- Sterk påvirkningskraft Inntektene til bloggerne kommer i hovedsak fra annonser på bloggene deres, produktomtaler, produktsamarbeid og salgsprovisjon, opplyser leder for digital strategi Erik Solberg i mediebyrået Carat.

- Sukssessbloggerne treffer en målgruppe som er vanskelig å nå. En av grunnene til at de vokser så raskt er påvirkningskraften de har på markedet, sier Solberg.

Gunn Enli som er professor i medier og kommunikasjon ved UiO, forteller at bloggerne har kapret masse av det som tidligere var selvskrevne inntekter for tradisjonelle medier.

- Det som gjør de så attraktive er at de har sterkt troverdighet og påvirkningskraft overfor målgruppene. Det tror i hvert fall reklamekjøperne og pr-byråene i stor grad. De tilskriver bloggerne en større troverdighet og effekt i den målgruppen de vil nå, enn det etablerte kjendiser og medier generelt klarer gjennom tradisjonell reklame, sier Gunn Enli til Dagbladet.

Upløyd skattemark Vi skal ikke mange år tilbake før det lukrative bloggmarkedet var upløyd mark og selv ikke Skatteetaten var klar over at dette var et marked de måtte være oppmerksomme på.

Forrige uke åpnet Andrea Badendyck opp om sin dyrekjøpte erfaring som ung og uerfaren toppblogger.

I et langt blogginnlegg skriver Badendyck, som i en årrekke har vært en av Norges mest populære bloggere, om hvordan hun som 18-åring tjente nærmere 100 000 kroner i måneden og mistet fullstendig kontroll over forbruket.

Vendepunktet ble en skyhøy skattesmell. Skatteetaten hadde gått gjennom flere år i Badendycks bloggarkiv og funnet ut at verken annonseinntekter eller gaver fra produsenter var skattet av.

Det endte med en smell på godt over én million kroner.

- Å få den beskjeden var helt forferdelig. Jeg følte at livet var over. I dag er jeg bare takknemlig. Det ble redningen, sa Badendyck.

Skjerper jakten Etter en start med få faste reguleringer, mye sponsing og manglede innrapporteringer og betaling av skatt, skjerpet Skatteetaten oppmerksomheten rundt bloggernes inntekter rundt 2008.

Forbrukerøkonom Silje Sandmæl har jobbet aktivt mot barn og unge i skolen de siste ti åra, og har blant annet vært med å utforme det digitale undervisningsopplegg «Lærepenger», som gir barn en grunnleggende forståelse av privatøkonomi. 

- Når man er ung og starter en blogg er det ikke alltid like lett å vite hva man skal rapportere inn. Jeg har selv møtt mange nyetablerte og sett hvor enkelt det er å trå feil. Det er ikke fordi man ønsker å være en snylter, men gå grunn av manglende kompetanse. Derfor kan det foreligge mørketall, sier Silje Sandmæl.

Nå intensiverer Skatteetaten arbeidet med å finne manglende skatteinnbetaling blant bloggerne.

- Vi har ikke konkret oversikt over eventuelle mørketall i bloggsfæren. Vi skal nå utvikle en skattegapsanalyse der hensikten er å avdekke omfanget av svart arbeid. I denne analysen skal vi blant annet se på bloggøkonomien, sier Merete Troli, underdirektør i Skatteetaten til Dagbladet.

- Hvordan jobber dere for å undersøke dette?

- Av naturlige grunner ønsker vi ikke å gå inn på hva og hvordan vi kontroller. Samtidig er vi like opptatt av å informere godt om gjeldende skatte- og avgiftsregler. En del bloggere er mindreårige og her bør nok foreldre passe godt på. Det er ikke å forvente at de unge skal ha en fullstendig oversikt over hva som er skattepliktig eller ikke, sier Troli.