Skjønnhetsarbeideren

Renee Zellweger kritiseres ikke fordi hun har skjønnhetsoperert seg. Hun kritiseres fordi hun ikke klarer å skjule det.

Det er underlig ikke å kjenne igjen én som lever av å bli gjenkjent. Fra skuespiller Renee Zellweger steg ut på den røde løperen tidligere denne uken og fikk den første blitzen i ansiktet, var hun ukens store samtaletema. For Zellweger var ikke til å kjenne igjen: Huden var strammere, øynene åpnere, øyenbrynene hadde en annen form. Siden da har de anklagende spørsmålene blitt stilt, om og om igjen: Renee, hva har du gjort? Er du fremdeles Renee Zellweger? Ville det betydd noe om vi hadde sagt til deg at vi likte deg som du var? De to siste spørsmålene kom fra journalist Megan Garber i The Atlantic. Det er usikkert om dette er svar hun har krav på.

Debatten om den nye Renee Zellweger er vel så interessant som selve forvandlingen. Bare påstanden om at Hollywood-stjerner blir likt «som de er», er problematisk. Filmstjerners appell er i stor grad basert nettopp at de fremstår både som opphøyde fantasiversjoner av deg og meg, og samtidig som mennesker av kjøtt og blod. Det et noe nær en fulltidsjobb, og resultatet er frembrakt av store anstrengelser og ofte brutale tilbakemeldinger. Når karisma, skjønnhet og erotisk tiltrekningskraft i stor grad er grunnlaget for karrieren ditt, er det ikke rart noen tyr til tiltak, iblant drastiske og paniske, når tiltrekningskraften synes å svinne.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Spesielt brutalt er det for kvinner. Johnny Depp og Colin Firth, som begge er over femti, spiller romantiske hovedroller mot jenter på under 25, mens kvinnene som slo gjennom samtidig som dem, nittitallets store skjønnheter, knapt sees på film lenger. Hvor er Kim Basinger, Michelle Pfeiffer, Winona Ryder og Sharon Stone?

Ofte forverrer stjernene utsiktene sine ved å ville gjøre dem bedre. Mange castingagenter og regissører skyr skuespillere som er blitt så spente og stivnede i ansiktet at det har gått utover mimikken og uttrykksfullheten.

I Hollywood er likevel plastiske operasjoner og kosmetiske injeksjoner regelen snarere enn unntaket. Det er sjelden å se en kvinne over førti med en eneste rynke i pannen. De færreste av dem blir latterliggjort slik Zellweger har blitt de siste dagene. Forskjellen på dem og henne, er hovedsaklig at Zellwegers forandring er åpenlys. I hennes tilfelle var det umulig å skjule inngrepene, og dermed heller ikke den bakforliggende bekymringen. Og så er hun så uheldig å leve i en verden som dyrker skjønnhet, men forferdes over bestrebelsene som ligger bak. Publikum beundrer ikke de vakre, de beundrer de uanstrengt vakre, de som synes å legemliggjøre idealene våre med et skuldertrekk.

De som gransker Zellwegers nye ansikt, kan også granske sin egen forbauselse — og hva den sier om linedansen filmstjerner må utføre, i år etter år. For snoren de trår på, blir først synlig når noen faller ned.

DET NYE ANSIKTET: Renee Zellweger har vært det store samtaleemnet i underholdningsbransjen siden hun trådte ut på den røde løperen med et ansikt so ikke lignet hennes gamle. Men forskjellen på henne og andre filmstjerner er primært at Zellwegers inngrep ikke lot seg skjule. Foto: Scanpix.
DET NYE ANSIKTET: Renee Zellweger har vært det store samtaleemnet i underholdningsbransjen siden hun trådte ut på den røde løperen med et ansikt so ikke lignet hennes gamle. Men forskjellen på henne og andre filmstjerner er primært at Zellwegers inngrep ikke lot seg skjule. Foto: Scanpix. Vis mer