MYSTISKE: Kiss-frontfigur Paul Stanley (til venstre) og hans bandkolleger var tidlig ute med å skape en ny visuell identitet på scenen. I nyere tid har artister som Sia (midten) og Deadmau5 fulgt etter, og bruker henholdsvis en enorm pannelugg og en musemaske for å skjule ansiktet når de er på jobb. Foto: NTB Scanpix
MYSTISKE: Kiss-frontfigur Paul Stanley (til venstre) og hans bandkolleger var tidlig ute med å skape en ny visuell identitet på scenen. I nyere tid har artister som Sia (midten) og Deadmau5 fulgt etter, og bruker henholdsvis en enorm pannelugg og en musemaske for å skjule ansiktet når de er på jobb. Foto: NTB ScanpixVis mer

Skjuler fjeset på scenen: Slik ser de ut privat

Artister tjener på mystisk framtoning, mener ekspert.

(Dagbladet): Mens enkelte artister er mer eller mindre avkledde på scenen, er det andre som velger å dekke seg til - enten i form av masker, sminke eller hår.

VIL IKKE VISE FJESET: Både under intervjuet og framførelsen av låta figurerer Sia med ryggen til publikum og kamera. Se hvordan intervjuet gikk. Video: NRK Vis mer

Australske Sia (40) er et av de mest kjente eksemplarene av arten, all den tid hun nærmest konsekvent nekter å vise ansiktet sitt både under opptredener eller på den røde løperen.

Også i intervjusituasjoner velger «Chandelier»-hitmakeren en mystisk framtoning.

Da hun besøkte «Skavlan» for to år siden foregikk praten med ryggen til, noe som resulterte i det Fredrik Skavlan beskrev som «et av de merkeligste intervjuene» han har gjort noen gang.

Det er imidlertid ikke like lett å holde på imaget når vinden tar tak.

Under en konsert nylig blåste den tunge panneluggen til Sia vekk, og avslørte ansiktet hennes noen få sekunder.

BLÅSTE BORT: Sia gjør et nummer ut av å skjule ansiktet i offentligheten. Men da et vindkast tok tak i panneluggen under en konsert nylig var panneluggen rett og slett ikke tung nok. Foto: NTB Scanpix / Getty Imahes
BLÅSTE BORT: Sia gjør et nummer ut av å skjule ansiktet i offentligheten. Men da et vindkast tok tak i panneluggen under en konsert nylig var panneluggen rett og slett ikke tung nok. Foto: NTB Scanpix / Getty Imahes Vis mer

Sjokkeffekt og «fashion statement»

Heidi Elisabeth Rød er maskør og parykkmaker ved Den Norske Opera og Ballett.

Hun sier til Dagbladet at det kan være veldig mange forskjellige grunner til at artister og band velger å kamuflere ansiktet.

SPØKELSER: Svenskene i Ghost kjører en gjennomført maskert stil, og skjuler sin virkelige identitet. Avbildet er vokalist Papa Emeritus III. Resten av bandet omtales konsekvent som Nameless Ghouls. Foto: Tord Litleskare / Gonzales Photo / NTB Scanpix
SPØKELSER: Svenskene i Ghost kjører en gjennomført maskert stil, og skjuler sin virkelige identitet. Avbildet er vokalist Papa Emeritus III. Resten av bandet omtales konsekvent som Nameless Ghouls. Foto: Tord Litleskare / Gonzales Photo / NTB Scanpix Vis mer

- Det kan for eksempel være at man ønsker å oppnå en sjokkeffekt, at man ønsker å vise et «fashion statement», at man vil skjule personligheten sin og distansere seg fra seg selv eller at man vil underbygge musikken med det visuelle, forteller Rød.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun tror at det å skjule ansiktet blir et varemerke for artistene som velger en slik «look», og at det visuelle grepet taler til deres fordel.

- Du har en ekstra del å by på, sammenliknet med andre artister eller band som ikke bruker sminke eller masker. Skjuler du ansiktet oppstår det en mystikk rundt hvem du er, i tillegg til at du oppnår en sjokkeffekt, sier maskøren.

Samtidig tror hun ikke at gimmicken er helt uproblematisk.

- Det kan bli veldig slitsomt å skjule seg bak masker eller sminke til enhver tid hvis du er en stor artist, sier Rød.

- Jeg tror nok at noen artister er redde for at det skal ødelegge for dem hvis det skulle bli tatt bilder av dem i sivil, men de fleste opplever at fanskaren holder seg til tross for at de mister masken.

MUSEMASKE: Den kanadiske houseprodusenten Deadmau5, hvis egentlige navn er Joel Thomas Zimmerman, har hentet inspirasjon fra artistnavnet sitt da han skapte signatur-scenelooken: En svær musemaske. Foto: Scanpix
MUSEMASKE: Den kanadiske houseprodusenten Deadmau5, hvis egentlige navn er Joel Thomas Zimmerman, har hentet inspirasjon fra artistnavnet sitt da han skapte signatur-scenelooken: En svær musemaske. Foto: Scanpix Vis mer

- Ble redd

I intervjuet med Skavlan i 2014 fortalte Sia selv om årsaken til at hun har valgt å skjule fjeset sitt:

Hun vil rett og slett ikke være kjendis.

- Jeg merket at det hadde en veldig negativ effekt på meg. Det er en veldig merkelig følelse å nesten bli jaktet på, sa 40-åringen.

SJELDENT SYN: Sia viser seg sjelden uten en gigantisk pannelugg foran ansiktet. Her avbildet «i sivil» i New York i 2014. Foto: Scanpix
SJELDENT SYN: Sia viser seg sjelden uten en gigantisk pannelugg foran ansiktet. Her avbildet «i sivil» i New York i 2014. Foto: Scanpix Vis mer

- Du har paparazzifotografer som følger etter deg, og plutselig kan du ikke gjøre ting du ellers ville gjort som et vanlig menneske. Det begrenser deg, og det fikk meg til å føle meg redd. Det er hovedgrunnen. Jeg ble redd, fortalte hitmakeren - som er langt fra alene om å dekke til ansiktet når hun er på jobb.

Boikottet magasin etter ansikt-avsløring

Blant andre artister og band som velger maske eller sminke på scenen finner vi Kiss, Ghost, Daft Punk, Deadmau5 og Lordi.

Sistnevnte band kommer fra Finland, og vant Eurovision Song Contest i 2006 med hardtslående «Hard Rock Hallelujah».

KREVENDE LOOK: Mye tyder på at finnene i Lordi trenger litt tid foran speilet før de er klare til å entre scenen. Her avbildet i forbindelse med Eurovision Song Contest i 2006, som de vant. Foto: Markku Ulander Lehtikuva / SCANPIX
KREVENDE LOOK: Mye tyder på at finnene i Lordi trenger litt tid foran speilet før de er klare til å entre scenen. Her avbildet i forbindelse med Eurovision Song Contest i 2006, som de vant. Foto: Markku Ulander Lehtikuva / SCANPIX Vis mer

Lordi markerte seg med sine forseggjorte monsterkostymer, og da et finsk magasin trykket et bilde av frontfiguren uten kostyme på skapte det furore blant fansen, som umiddelbart iverksatte en boikott-kampanje mot magasinet, skrev Berlingske i 2006.

Et annet band som møtte protester da de viste seg uten signaturlooken sin er Kiss, som gjorde svart og hvit sminke til sitt varemerke.

I 1980 knipset VGs fotograf Trond Solberg et bilde av rockerne uten sminke, som et av de første mediene i verden. Etter at bildet ble publisert møtte avisa stor motstand fra innbitte Kiss-fans, som ifølge VG selv protesterte utenfor avishuset i to dager.

SKAPTE PROTESTER: Kiss har gjort svart og hvit ansiktssminke til sitt varemerke. Da gruppa ble fotografert i Norge uten sminke i 1980 skal fans ha protestert utenfor VG-huset i to dager. Til venstre er bandet avbildet på 70-tallet. Paul Stanley (nummer to fra høyre) ses sminkeløs i bildet til høyre, som er tatt i 2012. Foto: Scanpix
SKAPTE PROTESTER: Kiss har gjort svart og hvit ansiktssminke til sitt varemerke. Da gruppa ble fotografert i Norge uten sminke i 1980 skal fans ha protestert utenfor VG-huset i to dager. Til venstre er bandet avbildet på 70-tallet. Paul Stanley (nummer to fra høyre) ses sminkeløs i bildet til høyre, som er tatt i 2012. Foto: Scanpix Vis mer

Bergensere med mystisk framtoning

Det er ikke kun i utlandet vi finner artister som dyrker en hemmelighetsfull «look».

Også her på berget finner man flere mystikere, som deler både gimmick og geografisk opphav.

KATTEMASKER: Yoguttene fra Bergen går for ei mystisk framtoning på scenen, og skjuler ansiktene bak kattemasker. Her avbildet på Øyafestivalen i 2014. Foto: Monica Stromdahl / Aftenposten
KATTEMASKER: Yoguttene fra Bergen går for ei mystisk framtoning på scenen, og skjuler ansiktene bak kattemasker. Her avbildet på Øyafestivalen i 2014. Foto: Monica Stromdahl / Aftenposten Vis mer

Både rapperne i Yoguttene, elektronikapop-vidunderet Alan Walker og rockeren Bjørn Hellfuck har nemlig sitt utspring i vestlandsbyen Bergen.

Walker, som har gjort stor suksess med superhiten «Faded», har tidligere fortalt VG at hans image er nøye planlagt og utarbeidet i samarbeid med plateselskapet Sony.

- I et møte med dem snakket vi om hvordan vi kunne bygge profilen Alan Walker, sa Walker til VG i juni.

- De spurte om interessene mine. Jeg svarte PC-greier, gaming og sånn «Anonymous»-computerhacking, hvor hettegenser og ryggen til spiller en rolle, fortalte 18-åringen.

MED OG UTEN MASKE: Stjerneskuddet Alan Walker har gått fra å være gutteromsprodusent til å spille på arenaer foran tusenvis av publikummere. Hans visuelle profil er nøye utarbeidet i samarbeid med plateselskapet hans. Foto: Brian Dowling / Scanpix / Johan Valkonen / Stella Pictures
MED OG UTEN MASKE: Stjerneskuddet Alan Walker har gått fra å være gutteromsprodusent til å spille på arenaer foran tusenvis av publikummere. Hans visuelle profil er nøye utarbeidet i samarbeid med plateselskapet hans. Foto: Brian Dowling / Scanpix / Johan Valkonen / Stella Pictures Vis mer

Maskefall for Hellfuck

Mens Walker på ingen måte har holdt identiteten sin skjult, var det lenge hemmelig hvem som sto bak artistnavnet Bjørn Hellfuck, hvis penn forfattet låttekster som «Det e så helt forjævlig kjipt, når en pen dame stanker drit. For når vi skulle snabbe, luktet det krabbe».

I 2010 ble det imidlertid avslørt at Hellfucks virkelige navn er Torbjørn Hille Alvøen.

Atle Bøckmann, som var presseansvarlig for Hellfuck, ga overfor Bergensavisen uttrykk for at det var leit at artistens virkelige identitet var offentliggjort.

- Det har vært en bred enighet om at det var morsomt å holde identiteten skjult, sa Bøckmann til avisa den gang.

BLE AVSLØRT: Identiteten til bergensrockeren Bjørn Hellfuck var lenge en godt bevart hemmelighet. I 2010 ble imidlertid Hellfucks virkelige navn avslørt. Her er artisten avbildet på Bylarm i 2010. Foto: Ingar Haug Steinholt / Aftenposten
BLE AVSLØRT: Identiteten til bergensrockeren Bjørn Hellfuck var lenge en godt bevart hemmelighet. I 2010 ble imidlertid Hellfucks virkelige navn avslørt. Her er artisten avbildet på Bylarm i 2010. Foto: Ingar Haug Steinholt / Aftenposten Vis mer

Musikkforsker: - Interessant grep

Musikkforsker Birgitte Sandve har tidligere uttalt seg om Sias strategi med å skjule ansiktet. Hun mener at australieren har skapt en persona som forsterker musikken.

STÅLKONTROLL: Franskmennene i Daft Punk kjører en stram stil, og lar seg sjelden avbilde uten masker. Nedenfor kan du likevel se et bilde av Thomas Bangalter (til venstre) i sivil. Makker Guy-Manuel de Homem-Christo til høyre i bildet. Foto: Matt Sayles / AP / NTB Scanpix
STÅLKONTROLL: Franskmennene i Daft Punk kjører en stram stil, og lar seg sjelden avbilde uten masker. Nedenfor kan du likevel se et bilde av Thomas Bangalter (til venstre) i sivil. Makker Guy-Manuel de Homem-Christo til høyre i bildet. Foto: Matt Sayles / AP / NTB Scanpix Vis mer

- Det at hun gjemmer seg når hun opptrer offentlig gjør henne ikke uinteressant, tvert imot. Det gjør at man legger merke til andre kvaliteter, og det er et interessant grep, sa Sandve til Dagbladet i fjor.

Ifølge henne skal det mye til for å sjokkere publikum i dag, og Sias «gimmick» er i så måte ikke noe nytt. Sandve trekker fram Lady Gaga som et annet eksempel på en artist med sterke visuelle virkemidler.

- Lady Gaga har spilt ut en ekstrem type persona der de visuelle virkemidlene er veldig sterke. Sias «usynlighet» blir i denne sammenheng ekstremt synlig, og er en interessant parallell til det, sa musikkforskeren i fjor.

PÅ GALLA: Daft Punks Thomas Bangalter uten den velkjente bandhabitten på en galla i Frankrike i 2015. Foto: Lionel Hahn / Scanpix
PÅ GALLA: Daft Punks Thomas Bangalter uten den velkjente bandhabitten på en galla i Frankrike i 2015. Foto: Lionel Hahn / Scanpix Vis mer