Skjuler fjeset på scenen: Slik ser de ut privat

Artister tjener på mystisk framtoning, mener ekspert.

MYSTISKE: Kiss-frontfigur Paul Stanley (til venstre) og hans bandkolleger var tidlig ute med å skape en ny visuell identitet på scenen. I nyere tid har artister som Sia (midten) og Deadmau5 fulgt etter, og bruker henholdsvis en enorm pannelugg og en musemaske for å skjule ansiktet når de er på jobb. Foto: NTB Scanpix
MYSTISKE: Kiss-frontfigur Paul Stanley (til venstre) og hans bandkolleger var tidlig ute med å skape en ny visuell identitet på scenen. I nyere tid har artister som Sia (midten) og Deadmau5 fulgt etter, og bruker henholdsvis en enorm pannelugg og en musemaske for å skjule ansiktet når de er på jobb. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Mens enkelte artister er mer eller mindre avkledde på scenen, er det andre som velger å dekke seg til - enten i form av masker, sminke eller hår.

Australske Sia (40) er et av de mest kjente eksemplarene av arten, all den tid hun nærmest konsekvent nekter å vise ansiktet sitt både under opptredener eller på den røde løperen.

Også i intervjusituasjoner velger «Chandelier»-hitmakeren en mystisk framtoning.

Da hun besøkte «Skavlan» for to år siden foregikk praten med ryggen til, noe som resulterte i det Fredrik Skavlan beskrev som «et av de merkeligste intervjuene» han har gjort noen gang.

Det er imidlertid ikke like lett å holde på imaget når vinden tar tak.

Under en konsert nylig blåste den tunge panneluggen til Sia vekk, og avslørte ansiktet hennes noen få sekunder.

Sjokkeffekt og «fashion statement»

Heidi Elisabeth Rød er maskør og parykkmaker ved Den Norske Opera og Ballett.

Hun sier til Dagbladet at det kan være veldig mange forskjellige grunner til at artister og band velger å kamuflere ansiktet.

- Det kan for eksempel være at man ønsker å oppnå en sjokkeffekt, at man ønsker å vise et «fashion statement», at man vil skjule personligheten sin og distansere seg fra seg selv eller at man vil underbygge musikken med det visuelle, forteller Rød.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer