Forbrukertilsynet har i starten av året gått gjennom en rekke influensere og klinikkers Instagram- og Snapchat-profiler. Formålet var å gjennomgå markedsføring av kosmetiske inngrep.
Under aksjonen ble 17 klinikker og 16 influensere sjekket. Forbrukertilsynet har valgt å ta opp sak med fire av klinikkene, og én av influenserne.
Under aksjonen var det groveste tilfellet Forbrukertilsynet fant markedsføring for en rumpeoperasjon, heter det i en pressemelding som er sendt ut.
Omstridt rumpeklinikk
Bak står influenser Ariel Søyland, som er én av deltakerne i årets sesong av «Ex on the Beach». Hun har tidligere deltatt i «Paradise Hotel». Søyland har blant annet delt bilde av sin nyopererte rumpe, samt navnet på den omstridte klinikken i Tyrkia.
Klinikken har den siste tida blitt sterkt advart mot.
Søyland figurerer også i en video på Instagram-kontoen til klinikken, hvor man blant annet får se deler av inngrepet. Klinikken har også repostet et av Søylands innlegg. Innleggene er ikke merket som reklame.
«For Forbrukertilsynet framstår innleggene som umerket markedsføring», står det i brevet, som Dagbladet har fått innsyn i.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger