Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

Forbrukertilsynet med aksjon:

Skrøt av rumpeløft. Får refs

Ariel Søyland (27) har reklamert for en klinikk i Tyrkia etter rumpeoperasjon. Nå er hun aktuell i «Ex on the Beach».

OPERERT: «Ex on the beach»-deltaker Ariel Søyland forteller om rumpeoperasjonen hun tok før reality-deltakelsen. Video: Rød Løper Vis mer

Forbrukertilsynet har i starten av året gått gjennom en rekke influensere og klinikkers Instagram- og Snapchat-profiler. Formålet var å gjennomgå markedsføring av kosmetiske inngrep.

Under aksjonen ble 17 klinikker og 16 influensere sjekket. Forbrukertilsynet har valgt å ta opp sak med fire av klinikkene, og én av influenserne.

Under aksjonen var det groveste tilfellet Forbrukertilsynet fant markedsføring for en rumpeoperasjon, heter det i en pressemelding som er sendt ut.

Omstridt rumpeklinikk

Bak står influenser Ariel Søyland, som er én av deltakerne i årets sesong av «Ex on the Beach». Hun har tidligere deltatt i «Paradise Hotel». Søyland har blant annet delt bilde av sin nyopererte rumpe, samt navnet på den omstridte klinikken i Tyrkia.

Klinikken har den siste tida blitt sterkt advart mot.

Søyland figurerer også i en video på Instagram-kontoen til klinikken, hvor man blant annet får se deler av inngrepet. Klinikken har også repostet et av Søylands innlegg. Innleggene er ikke merket som reklame.

REALITY-KLARE: Vårens «Ex on the beach»-gutter er her. Video: Rød Løper Vis mer

«For Forbrukertilsynet framstår innleggene som umerket markedsføring», står det i brevet, som Dagbladet har fått innsyn i.

Tilsynet peker på markedsføringslovens paragraf 21b, som gjelder markedsføring som spiller på barns sosiale usikkerhet, dårlige samvittighet eller dårlige selvtillit.

De ber i sitt brev om informasjon om Søylands følgere, blant annet statistikk over hennes målgruppe og rekkevidda på innleggene. De ønsker også dokumentasjon på at inngrepet ikke er markedsføring, dersom det viser seg å ikke være tilfelle.

Når ut til 400 barn

Søyland fikk frist til å svare på brevet, samt vedlegge den etterspurte informasjonen, innen mandag denne uka. I sitt svar til Forbrukertilsynet framgår det at operasjonen var sponset, men hun understreker at hun ikke har delt rabattkoder eller oppfordret andre til å gjennomgå inngrepet.

27-åringen forklarer at hun ikke har bodd i Norge siden 2016, og at hun mener at det ikke kan forventes at hun er opplyst om loven Forbrukertilsynet viser til.

- UFIN: Tidligere toppblogger Anne Brith Davidsen er i hardt vær etter at flere deltakere på hennes «influencerkurs» føler seg lurt. Dette er saken. Reporter: Emilie Rydning / Dagbladet TV Vis mer

Realitydeltakeren skriver imidlertid avslutningsvis at hun vil slette innleggene som ligger på Instagram-profilen hennes, og at hun ikke kommer til å legge ut lovstridige innlegg igjen.

- Jeg stiller meg positiv til arbeidet dere gjør, og jeg forstår at regler er der for en grunn, skriver hun i brevet.

Søyland understreker, og dokumenterer i sitt svar, at bare én prosent av følgerne hennes er under 18 år. Hun har over 40 000 følgere på Instagram, så antall mindreårige utgjør riktignok rundt 400 personer.

Reagerer strengt på inngrep

Avdelingsleder i Forbrukertilsynet, Tonje Skjelbostad, forklarer at de ser ekstra strengt på markedsføring av kirurgiske inngrep.

- Det er en varig endring av kropp og utseende, som er noe annet og mer enn for eksempel vippeextensions. Det utføres av helsepersonell, det er anestesi inne i bildet, og det er et stort kirurgisk inngrep som kan medføre en rekke potensielle utfordringer, utdyper hun.

TOUR: Slik har du aldri sett en «Ex on the beach»-villa bli presentert før! Video: Rød Løper Vis mer

Som deltaker i den andre sesongen av «Ex on the Beach» er det nærliggende å tro at følgerskaren vokser.

- Det vil kunne ha noe å si for populariteten hennes, at hun blir eksponert i et reality-program igjen. Det er en av tingene vi ser på. Hun har allerede vært omtalt i forbindelse med programmet, noe som gjør at det rundt henne som påvirker er mer oppmerksomhet, sier Skjelbostad.

Nyoperert på tv

Da Dagbladet møtte alle årets deltakere i Brasil var 27-åringen nyoperert.

- Nå nylig har jeg tatt fett fra mage og rygg og lagt i rumpa. Det føles helt fantastisk, fortalte hun.

Søyland forklarte at inngrepet var utført i Tyrkia. På spørsmål om hvor mye hun betalte for operasjonen svarte hun:

- En sånn operasjon koster vel rundt 50 000 kroner.

Hun unnlot å fortelle at inngrepet var sponset.

Søyeland sier gjennom pressekontakt i Discovery, Ola-Magnus Svihus, at hun ikke ønsker å kommentere saken. Dagbladet har sendt 27-åringen en mail med spørsmål som hittil ikke er besvart.

FÅR KRITIKK: Den danske influenseren Fie Laursen (23) la denne uka ut en oppsiktsvekkende video. Video: Foreign Fie / YouTube. Reporter: Madeleine Liereng / Dagbladet TV Vis mer

Forbrukertilsynet har tidligere slått hardt ned på markedsføring av kirurgiske inngrep. Før nyttår kalte avdelingsleder Tonje Skjelbostad markedsføringen av rumpeoperasjonen til den danske influenseren, Fie Laursen, for det verste de hadde sett.

Laursen har foreløpig ikke besvart Forbrukertilsynets brev, men undersøkes av deres kolleger i Danmark, får Dagbladet opplyst.

Bakgrunnen til at tilsynet reagerer sterkt, er at unge influensere ofte når ut til følgere som er under 18 år. Markedsføring mot barn er i strid med norsk lov.

Hele Norges coronakart