STJERNEDESIGNER: Kolleksjonen motedesigner Alexander Wang (t.v.) har designet for H&M lanseres i New York. Her sammen med H&Ms kreative rådgiver, Margareta van den Bosch. Foto: Vegard Kristiansen Kvaale / Dagbladet
STJERNEDESIGNER: Kolleksjonen motedesigner Alexander Wang (t.v.) har designet for H&M lanseres i New York. Her sammen med H&Ms kreative rådgiver, Margareta van den Bosch. Foto: Vegard Kristiansen Kvaale / DagbladetVis mer

Slik fikk stjernedesigneren Rihanna til å bruke skandinaviske klær

Alexander Wang forteller til Dagbladet.

NEW YORK (Dagbladet): Alexander Wang er bare 30 år, men har allerede rukket å bli en genierklært klesdesigner.

Foruten sitt eget klesmerke er han også kreativ sjef for luksusmerket Balenciaga. Og nå har han i tillegg designet en kolleksjon for svenske Hennes & Mauritz (H&M). 

I dag traff Dagbladet og verdenspressen ham under lanseringen av den skandinaviske kolleksjonen i en gymsal i Soho i New York.

- Elsker Rihanna Selv er han kledd i svart t-skjorte, svarte jeans og svarte joggesko, slik han som regel er. Sittende i en svart skinnsofa og med lang svart hår smiler han og svarer blidt på spørsmål fra hele verden.

Da Dagbladet spør ham om hvor vanskelig det var å få superstjerna Rihanna til å gå med H&M-klærne han hadde designet, lyste han opp.

- Haha. Det var ikke vanskelig! utbryter Wang umiddelbart.

VALGTE SKANDINAVISK: Popstjerna Rihanna hadde på seg Alexander Wangs kolleksjon for H&M da hun viste seg på gata i New York for et par uker siden. Her er hun ikledd andre klær under et moteshow tidligere i år. Foto: Photo by Brad Barket/Invision/AP, File
VALGTE SKANDINAVISK: Popstjerna Rihanna hadde på seg Alexander Wangs kolleksjon for H&M da hun viste seg på gata i New York for et par uker siden. Her er hun ikledd andre klær under et moteshow tidligere i år. Foto: Photo by Brad Barket/Invision/AP, File Vis mer

Mange av de største kjendisene i verden er store fans av Wang, og Rihanna ble fotografert ikledd Wangs H&M-klær fra topp til tå da hun visste seg offentlig på gata i New York for et par uker siden. Slike bilder gir både Wang og H&M enorm publisitet.

- Alle elsker Rihanna, ikke sant. Så jeg tenkte at det hadde vært så kult om hun fikk se disse klærne og brukt dem. Derfor sendte vi dem til henne, og vi visste ikke om hun kom til å bruke dem, eller når. Men det var fantastisk kult da vi oppdaget at hun faktisk brukte dem. Det må bety at hun liker klærne, forklarer han til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han legger heller ikke skjul på at han håper flere kjendiser, også mannlige, vil bruke klærne.

- Jay Z hadde vært bra. Både han og jeg liker svart, så vi har vel det til felles, sier Wang og ler.

Helt nye design Han fortalte også om hvordan synes det var stas å jobbe med et skandinavisk firma.

- Jeg fikk kommet meg til Stockholm for første gang. Det har vært veldig spennende og jeg har lært masse, sier Wang og forteller om hvor morsomt det var å samarbeide med

RIHANNAS VALG: Deler av dette antrekket valgte Rihanna å gå med da Alexander Wang sendte det til henne. Foto: Hennes & Mauritz
RIHANNAS VALG: Deler av dette antrekket valgte Rihanna å gå med da Alexander Wang sendte det til henne. Foto: Hennes & Mauritz Vis mer

Som det meste andre av Wangs design er H&M-klærne svarte, grå og hvite. Mange av klærne har også store Alexander Wang-logoer.

Mens mange av de tidligere designerne har valgt å hente fra design fra sine arkiver når de har levert kolleksjoner til H&M, sier Wang at han laget denne kolleksjonen fra bunnen av.

- Arkivet vårt er knapt ti år gammelt. Det var viktig for meg ikke å reintrodusere det jeg har gjort tidligere, men å komme med et nytt budskap om hva vi kan tilby. Jeg begynte å jobbe med dette for halvannet år siden, forteller Wang.

Årets kolleksjon består av funksjonelle sportsklær, men på en særdeles moteriktig måte.

- Det spiller ingen rolle om du er en luksuskunde eller en massemarkedskunde. Alle som jeg kjenner trener eller løper rundt og har bruk for disse klærne. Jeg kan også bruke disse, og jeg driver ikke en gang med sport, ler Wang.

- Magiske hjelpere Selv sjonglerer han jobben med sitt eget merke, jobben for Balenciaga, som innebærer at han må reise til Paris minst en gang i måneden, og nå kolleksjonen for H&M.

FRA KOLLEKSJONEN: Alexander Wangs kolleksjon for H&M. Foto: Hennes & Mauritz
FRA KOLLEKSJONEN: Alexander Wangs kolleksjon for H&M. Foto: Hennes & Mauritz Vis mer

- Jeg har fantastiske medarbeidere. De er de magiske hjelperne bak scenen. Og da jeg begynte å jobbe med H&M kom de med sin hær av kreative medarbeidere, sier Wang.

Han synes heller ikke det er vanskelig å vite hvilke designideer som bør havne hvor.

- Det er ikke sånn at jeg bestemmer meg for at en dag skal jeg jobbe med Balenciaga-ideer. Hjernen min jobber temmelig organisk. Jeg skriver ned alle ideene jeg får med en gang før de forsvinner. Dessuten er jeg god til å vite hva jeg vil og hvor jeg skal plassere ideene, sier Wang.

Etter Lagerfeld Det er ti år siden den svære kleskjeden H&M begynte å hente inn noen av verdens største klesdesignere til å lage kolleksjoner for seg. Den første var Karl Lagerfeld. I fjor var det Isabelle Marant.

- Vi synes han er en flott designer og likte at han ville ha sport inn i kolleksjonen. Det er veldig inne i motebildet nå. Vi hadde tenkt på ham en stund, forteller H&Ms kreative rådgiver, Margareta van den Bosch, som også er til stede i New York.

Natt til fredag norsk tid fortsetter den storslåtte lanseringen med en svær kjendisfest og moteshow i New York.

FRA KOLLEKSJONEN: Alexander Wangs kolleksjon for H&M. Foto: Hennes & Mauritz
FRA KOLLEKSJONEN: Alexander Wangs kolleksjon for H&M. Foto: Hennes & Mauritz Vis mer

Wangs kolleksjon kommer i noen utvalgte butikker i Norge og er tilgjengelig på nett fra 6. november.

FRA KOLLEKSJONEN: Alexander Wangs kolleksjon for H&M. Foto: Hennes & Mauritz
FRA KOLLEKSJONEN: Alexander Wangs kolleksjon for H&M. Foto: Hennes & Mauritz Vis mer