TikTok har blitt en av de mest populære appene for tida, og flere stjerner flokker til videodelingstjenesten for å dele snutter fra livet.
Der finner du for eksempel Kim Kardashian (42), Beyoncé (41) og Noah Schnapp (18).

Slik ser han ikke ut lenger
En som tilsynelatende hadde funnet veien til appen, var skuespiller Tom Cruise (60).
Trolig sperret flere opp øynene da det ble publisert en snutt av Cruise og Paris Hilton (41) i het omfavnelse på det mange trodde var skuespillerens profil.
Nå er imidlertid sannheten bak videoen avslørt.
Lurte «alle»
- Tror du virkelig at folk kommer til å tro at vi er par?, sier blant annet hotellarvingen Hilton i klippet.
Du blir dessverre skuffet dersom du trodde Hollywood hadde fått et nytt stjernepar.
Videoen laget ved hjelp av en kunstig intelligens-teknikk kalt «deepfake».

Vekker oppsikt med lettkledd bilde
Flere medier har omtalt saken, deriblant Expressen.
Deepfakes utnytter kunstig intelligens for å lage videoer og lydinnhold det er svært vanskelig å avsløre som falskt. Typiske bruksområder er å bytte ut ansikter eller lage syntetiske stemmer, ifølge Online.
Snuttene av Tom Cruise er laget av Miles Fisher, som står bak kronikken «Hvordan jeg ble den falske Tom Cruise» i The Hollywood Reporter.
Han skal ha hørt at han ligner på Cruise, men det ble aldri noe stort skuespillergjennombrudd for Fisher.
«At jeg lignet på Tom Cruise ble et hinder profesjonelt», skriver han i The Hollywood Reporter, og mener folk sleit med å se forbi den slående likheten.
«Så vanvittig ekte ut»
Lykken snudde imidlertid for Fisher, som hevder han i ettertid har jobbet med store navn som Leonardo DiCaprio (48), Angelina Jolie (47) og Clint Eastwood (92). Ifølge Fisher skal de også ha påpekt at han ligner på Cruise.
Til slutt fikk Fisher idéen om å bruke likheten til sin fordel. Han tok kontakt med Chris Umé som jobber med kunstig intelligens.
«Jeg sendte ham en femten sekunder lang video jeg filmet i hagen min. To dager seinere hadde jeg en video av den mest globale stjerna som dukket opp i hagen min. Det så vanvittig ekte ut. Så ekte at hjernen min ble litt ødelagt», skriver Fisher i kronikken.
Kort tid etter eksploderte snuttene på sosiale medier, og på bare noen dager hadde høstet fire millioner visninger.
Duoen har planer om å lage flere klipp med Fisher som Cruise, men de har noen regler: Ingen videoer om verken familie eller religion.
Han mener klippene kan bidra til å vise global bevissthet om den nye teknologien som han mener vi vil se mer til.
«Når teknologien fortsetter å vokse, øker også sårbarheten for å bruke den med ondsinnethet. Dette er en utfordring som må løses med omhu».

Få siste nytt!
Last ned APPEN her!