Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

Anne Brith Davidsens influenserkurs:

Slik svarer hun etter anklagene

Den tidligere bloggeren har nå besvart Forbrukertilsynets krav om redegjørelse av markedsføring.

- UFIN: Tidligere toppblogger Anne Brith Davidsen er i hardt vær etter at flere deltakere på hennes «influencerkurs» føler seg lurt. Dette er saken. Reporter: Emilie Rydning / Dagbladet TV Vis mer

I starten av februar gikk en rekke kursdeltakere ut mot Anne Brith Davidsen (44) og hennes såkalte «Influencer Program». Flere av deltakerne Dagbladet var i kontakt med fortalte at de følte seg lurt.

Totalt seks personer har klaget inn Davidsen til Forbrukertilsynet, og legger i klagen til grunn blant annet manglende oppfølging, villedende markedsføring og kjøpepress.

Kort tid seinere sendte Forbrukertilsynet et brev til influenseren der de ba om redegjørelse og dokumentasjon på en rekke ting. I brevet forklarer Forbrukertilsynet at de ser på klagene opp mot fire paragrafer i markedsføringsloven.

Davidsen fikk frist til å svare på brevet med dokumentasjon torsdag 5. mars, noe hun overholdt.

I tilsvaret står det blant annet at Davidsen mener kursdeltakerne har mottatt tjenestene som er lovet.

Markedsførte med ti deltakere

I Forbrukertilsynets brev etterspør de blant annet informasjon om hvor mange som fikk tilbud om å delta i kurset, ettersom influenseren markedsførte med bare ti plasser.

«I utgangspunktet var tanken at Anne Brith Davidsen skulle følge opp de nye influenserne, men vi fikk inn over 200 mail, og så etter hvert at behovet og etterspørselen ville være større enn bare ti. Vi hadde da plukket ut en gruppe på 19 stykker (...)», står det i tilsvaret, som Dagbladet har fått innsyn i.

Det står at det per nå er tre grupper i kurset, men totalt antall deltakere er unntatt offentligheten.

Davidsen hevder at det ikke stemmer at antall deltakere overskrider 100, slik advokaten hennes, Tony Vangen, tidligere har bekreftet til TV 2.

På kurset sine nettsider er det fritt fram for å bestille et kurs for 9.999 kroner, uten at influenseren selv velger ut deltakere, slik kurset ble markedsført med i vår i fjor.

Måtte selv ta kontakt for oppfølging

Klagerne reagerer også på at de ikke har fått oppfølging hver 14. dag, slik det står nevnt i oppstartsmailen de har mottatt. Forbrukertilsynet ber om dokumentasjon på at deltakerne har fått dette.

«I løpet av mai måned 2019 ble det klart for oss i Influencer Program AS at deltakerne på kurset jobbet i svært ulikt tempo og hadde ulikt behov. Det ble derfor fastsatt en ukentlig telefondag på tirsdager, hvor Anne Brith var tilgjengelig for alle deltakerne», står det i svaret.

ENDRET PROGRAM: Etter denne oppstartsmailen, hvor deltakerne ble forespeilet oppfølging hver 14. dag. Dette ble endret til at deltakerne selv måtte ta kontakt - kun på tirsdager. Foto: Christan Roth Christensen/Dagbladet og skjermdump.
ENDRET PROGRAM: Etter denne oppstartsmailen, hvor deltakerne ble forespeilet oppfølging hver 14. dag. Dette ble endret til at deltakerne selv måtte ta kontakt - kun på tirsdager. Foto: Christan Roth Christensen/Dagbladet og skjermdump. Vis mer

Den opprinnelige avtalen ble derfor endret til at deltakerne selv måtte kontakte Davidsen for oppfølging per telefon, og at de bare kunne benytte seg av denne muligheten én gang i uka.

Flere av deltakerne Dagbladet var i kontakt med påpekte at de hadde hatt telefonsamtaler de opplevde som ubehagelige med Davidsen. Dette adresseres også i tilsvaret.

«Anne Brith Davidsen har en direkte måte å kommunisere på, som vi ser at noen av deltakerne kan oppleve som vanskelig. Dette er ikke hensikten og vi jobber alltid for å bli bedre. Direkte brudd på avtaler, plagiat og brudd på markedsføringsloven har blitt slått ned på, og vi kan forstå at for enkelte vil dette kunne føles ubehagelig», står det, etterfulgt av at det hevdes at det har kommet tilbakemeldinger fra deltakere som sier de lærer best av den direkte framgangsmåten.

Kan ha brutt angrerettloven

Klagerne har også påpekt at de aldri har mottatt noe angrettskjema i forbindelse med avtaleinngåelsen. Forbrukertilsynet viser til at forbrukeren har rett på dette, og ber om redegjørelse fra bedriften.

Davidsen bekrefter at angrerettsskjema ikke er sendt ut, men mener at angreretten bortfaller når man kjøper et digitalt kurs, og hevder at dette er opplyst om muntlig til alle potensielle deltakere. Videre står det at de har sett behov for å også informere skriftlig om dette.

«LUKSUSFERIE»: Slik lurte influenseren Natalia Taylor flere tusen mennesker. Reporter: Embla Hjort-Larsen Video: Natalia Taylor Vis mer

Advokat Jon Wessel-Aas, med blant annet medierett som ekspertise, sier til Dagbladet at det etter angrerettloven ikke er nok at salg av kurset unntas angrerett bare fordi kurset leveres digitalt.

- Det kreves i tillegg både at leveringen av kurset er påbegynt med forbrukerens «uttrykkelig samtykke» og at forbrukeren har «erkjent» at angreretten dermed går tapt. Det forutsetter at dem som har bestilt kurset har blitt gjort uttrykkelig klar over og uttrykkelig akseptert disse vilkårene og konsekvensen av dem ved avtaleinngåelsen. Om det ikke har skjedd i denne saken, har Davidsen overtrådt angrerettloven, slår han fast.

Forbrukertilsynet følger opp

Forbrukertilsynet vil nå gå gjennom svaret og se på veien videre.

- Det er ikke noe å si foreløpig. Vi ser på det nå og vurderer hva vi eventuelt skal adressere i svaret, sier avdelingsleder Tonje Skjelbostad til Dagbladet.

Hun bekrefter at det er vedlagt en avtaleinngåelse mellom partene ved oppstart, og at gyldigheten av avtalen er blant det Forbrukertilsynet vil se nærmere på.

RAAD: Toppblogger og influenser Isabel Raad opererte seg på det samme sykehus i Tyrkia som Sophie Elise. Under kveldens Debatten på NRK innrømmet hun at hun var bekymret for implantatene hun fikk. Video: NRK Vis mer

Dagbladet har gitt Davidsen gjentatte muligheter til å stille til intervju for å forklare sin side av saken. I en kort e-post skrev hun i starten av februar at hun ikke kjenner seg igjen i beskrivelsene av kurset.

Davidsens advokat, Tony Vangen, har uttalt seg på hennes vegne en periode som følge av at hun var syk og derfor utilgjengelig. Dagbladet har tirsdag vært i kontakt med Vangen, som henviser til Davidsen. 44-åringen opplyser til Dagbladet at hun er syk, og at hun derfor ikke har mulighet til å besvare spørsmålene som er sendt henne på e-post.

Hele Norges coronakart