ENDRING: Den danske modellen Ulrikke Høyer (20) fikk beskjed om å bare drikke vann før en motevisning fordi hun var for stor. Nå vil moteselskapene LVMH og Kering, som eier de største motehusene i verden, ha en endring i bransjen - og bannlyser størrelse null hos sine designere. Foto: NTB Scanpix
ENDRING: Den danske modellen Ulrikke Høyer (20) fikk beskjed om å bare drikke vann før en motevisning fordi hun var for stor. Nå vil moteselskapene LVMH og Kering, som eier de største motehusene i verden, ha en endring i bransjen - og bannlyser størrelse null hos sine designere. Foto: NTB ScanpixVis mer

Motebransjen:

Sparket Ulrikke (20) fordi hun var «for stor». Nå nektes Louis Vuitton å bruke modeller i størrelse null

Store moteselskaper som LVMH og Kering bannlyser nå størrelse null hos sine designere: - Vi håper å inspirere bransjen til å følge etter.

(Dagbladet): Mote- og modellbransjen har lenge stått i hard motbør når det gjelder valg av modeller som flere mener fremmer et negativt syn på kropp.

Nå har moteselskapet LVMH, som blant annet eier merker som Louis Vuitton, Fendi og Christian Dior, samt moteselskapet Kering, som eier merker som Gucci, Balenciaga og Bottega Veneta, gått i bresjen for å gjøre en endring.

Nå bannlyser de nemlig størrelsene null hos sine designere, og håper at flere vil følge etter.

Det skriver Reuters.

- Vi håper å inspirere bransjen til å følge etter, og dermed gjøre en reell forskjell i arbeidsmiljøene til motemodellene over hele verden, heter det i uttalelsen til Kerings, ifølge nyhetsnettstedet.

Fikk sparken av Louis Vuitton

Tidligere i år delte den danske modellen Ulrikke Høyer (20) ut lengre Facebook-innlegg om en ubehagelig hendelse på jobb - hvor hun fortalte at hun ble sparket fra en Louis Vuitton-visning fordi noen hadde ment hun var for stor.

I Facebook-innlegget skrev 20-åringen at hun blant annet fikk beskjed om å bare drikke vann de neste 24 timene før moteshowet med Louis Vuitton.

Hun fortalte at hun ble fløyet til Tokyo i Japan for å få tilpasset tøyet hun skulle ha på seg på catwalken i Kyoto 14. mai.

Innlegget til Høyer fikk internasjonal oppmerksomhet, men Høyer var imidlertid ikke unik i sin situasjon.

Ble kalt for tjukk og for tynn

Kort tid etterpå snakket nemlig den amerikanske supermodellen og gründeren Karlie Kloss (24) , mest kjent som undertøysmodell for Victoria's Secret, om hvordan det egentlig er å jobbe som modell.

24-åringen mente at det ikke finnes en perfekt kroppsfasong, og at det stadige jaget etter å passe inn kan bli slitsomt.

- Jeg ble kalt både for tjukk og for tynn på samme dag, fortalte 24-åringen i intervjuet med Joanna Coles på scenen under Lion-festivalen i Cannes.

Kloss fortalte imidlertid ikke hvem som kom med kommentarene mot henne, men omtalte det som motebransjen.

Saken fortsetter under bildet.

VERDENSKJENT: Karlie Kloss har gått for store motehus, og har for mange også vært et høydepunkt under den storslåtte undertøyvisningen til Victoria's Secret. Hun er også kjent for sitt nære vennskap med Taylor Swift. Foto: NTB scanpix
VERDENSKJENT: Karlie Kloss har gått for store motehus, og har for mange også vært et høydepunkt under den storslåtte undertøyvisningen til Victoria's Secret. Hun er også kjent for sitt nære vennskap med Taylor Swift. Foto: NTB scanpix Vis mer

24-åringen uttrykte i tillegg et ønske om at designerne skal ta hensyn til at kvinner kommer i forskjellige størrelser og med varierende former - og at det lages klær med det som utgangspunkt.

- Bransjen er i endring

I et tidligere intervju med Dagbladet kunne Kathrine Sørland, en av Norges kanskje mest kjente modeller, fortelle at hun er overbevist om at modellbransjen er i endring, og trakk Norge inn som et godt eksempel.

- Norge og Skandinavia går jo foran som et godt eksempel for store deler av verden, med stor variasjon av modeller i alle fasonger. Det er kjempeflott å se, sa hun den gangen og la til:

- Mer mangfold, og flere modeller med vanlige størrelser og ulike kropper har vi fått se mer av de siste åra, og det er veldig bra. Modellene skal jo tross alt være representative for vanlige mennesker.