IKKE ORIGINALEN: På 1990-tallet gjorde designer Hervé Léger (midten) suksess med sine karakteristiske bandasjekjoler. Også i nyere tid har stjerner som Miranda Kerr (t.v.) og Meghan Markle iført seg Hervé Léger-kjoler, men disse er blitt laget av noen helt andre. Foto: NTB scanpix
IKKE ORIGINALEN: På 1990-tallet gjorde designer Hervé Léger (midten) suksess med sine karakteristiske bandasjekjoler. Også i nyere tid har stjerner som Miranda Kerr (t.v.) og Meghan Markle iført seg Hervé Léger-kjoler, men disse er blitt laget av noen helt andre. Foto: NTB scanpixVis mer

Hervé Leroux og Hervé Léger:

Stjernene elsket kjolene hans. Men det var ikke lenger franskmannen som laget dem

Dette er historien om hvordan stjernedesigneren mistet sitt eget navn.

(Dagbladet): Onsdag 4. oktober døde den franske moteskaperen Hervé L. Leroux, 60 år gammel.

Klinger det ikke i noen bjeller når du leser navnet hans, kanskje? Eller virker det kjent, på en litt vag måte, som er vanskelig å sette fingeren på?

I så fall er det neppe spesielt rart.

På 1990-tallet gjorde nemlig designeren suksess under navnet Hervé Legér. Et merkenavn som fortsatt lever i beste velgående, selv etter franskmannens død.

Det har nemlig gått nesten 20 år siden designeren mistet retten til å bruke sitt eget merkenavn. Dette er den spesielle historien til Hervé Léger, eller Hervé L. Leroux, eller Hervé Peugnet.

BLE STEDT TIL HVILE: Hervé L. Leroux, født Hervé Peugnet, ble gravlagt i Paris i oktober. Foto: AFP/ NTB scanpix
BLE STEDT TIL HVILE: Hervé L. Leroux, født Hervé Peugnet, ble gravlagt i Paris i oktober. Foto: AFP/ NTB scanpix Vis mer

Fikk navnehjelp av Karl Lagerfeld

Den franske designeren ble født i Bapaume nord i Frankrike den 30. mai 1957. Navnet han ble gitt var Hervé Peugnet. Som 18-åring forlot han hjemstedet sitt for å studere skulptur og kunsthistorie, men dette var studier han ikke fullførte, ifølge Vogue.

Mot slutten av 1970-tallet begynte unge Peugnet som frisørlærling for å forsørge seg selv, og det var frisøryrket som ble inngangsbilletten hans til haute couture-verdenen.

Ifølge The Guardian fikk han nemlig jobbe med modellene som de store motehusene brukte, deriblant Chloé. På denne tida var Karl Lagerfeld (84) sjefdesigner hos motehuset, og de to møttes på en fest i regi av Chloé i 1980.

Remembering #HerveLeger — whose dresses held you in in all the right places. Rip ❤️

A post shared by Cindy Crawford (@cindycrawford) on

Lagerfeld ansatte Peugnet som personlig assistent, og Peugnet jobbet for ham i både Chanel og Fendi. Den unge franskmannen var selvlært innenfor motedesign og -søm, men fikk kontrakter hos motehuset Lanvin og kostymedesigneren Tan Giudicelli.

Noen år seinere, på midten av 1980-tallet, oppfordret Lagerfeld - som nettopp var blitt utnevnt til Chanels nye sjefdesigner - Peugnet til å starte sin egen moteforretning i Paris.

Det var dessuten Lagerfeld som rådet designspiren til å endre etternavn fra Peugnet til det mer elegante Léger, som betyr «lett» på fransk. Dermed ble Hervé Léger skapt. Designeren ante imidlertid ikke at navnet kom til å gå tapt for ham 15 år seinere.

- Eksplosiv og provoserende

Før den tid rakk Léger imidlertid å oppleve suksess med sitt selvtitulerte designermerke. I 1991, seks år etter at han lanserte sitt eget merke, holdt han sin første motevisning, ifølge Vogue.

Foran et lite publikum i den franske motehovedstaden viste han fram 54 antrekk. Kjolenes kroppsnære silhuetter, som sørget for at plaggene så ut til å være som støpt på kroppen, fanget motepressens oppmerksomhet.

- Léger beviste hvorfor Paris er kreativitetens midtpunkt i moteverdenen. Kolleksjonen hans var original, gjennomtenkt, godt utført og bortimot så eksplosiv og provoserende som stil kan være i disse dager, skrev The New York Times den gang.

I åra som fulgte perfeksjonerte Léger teknikken som skapte uttrykket «bandasjekjole». I en omtale i The New York Times i 1993 ble teknikken, som involverer elastisk stoff som er utformet på en korsett-liknende måte, beskrevet som Légers «spesialitet».

SUKSESS: Hervé Léger avbildet på catwalken i 1995, sammen med blant andre supermosell Cindy crawford (t.h.). Foto: AFP/ NTB scanpix
SUKSESS: Hervé Léger avbildet på catwalken i 1995, sammen med blant andre supermosell Cindy crawford (t.h.). Foto: AFP/ NTB scanpix Vis mer

Og på catwalken hans viste 1990-tallets største supermodeller, deriblant Cindy Crawford, Helena Christensen, Tyra Banks og Eva Herzigová, fram kjolene hans, ifølge Who What Wear.

Mistet navnet sitt

For å kunne måle krefter mot andre moteskapere på 1990-tallet, trengte Hervé Léger imidlertid finansiell ryggdekning.

Ved hjelp av finansiering fra det kanadiske selskapet The Seagram Corporation, kunne designeren utvide forretningen sin og begynne å produsere klær for et større marked.

Seagram begynte som et selskap innenfor alkoholbransjen, men på 1990-tallet utvidet selskapet til blant annet film- og musikkbransjen. Med tida overtok Seagram 95% av eierskapet til Légers selvtitulerte klesmerke.

Dét viste seg å bli avgjørende for framtida til franskmannens hjertebarn.

POPULÆR: Max Azria, som overtok Hervé Léger-merkenavnet for snart 20 år siden, avbildet med «Mad Men»-stjerna January Jones i 2009. Foto: Reuters/ NTB scanpix
POPULÆR: Max Azria, som overtok Hervé Léger-merkenavnet for snart 20 år siden, avbildet med «Mad Men»-stjerna January Jones i 2009. Foto: Reuters/ NTB scanpix Vis mer

Da Seagram brått solgte alle ikke-alkoholrelaterte aksjer i selskapet, gikk Hervé Légers virksomhet til designer Max Azria og det Los Angeles-baserte selskapet BCBG, som produserte franskinspirerte klær for det kommersielle markedet.

Ifølge The Guardian ville Azria, som også er administrerende direktør i BCBG Max Azria-gruppen, ha selskapet til Léger, men ikke Léger selv.

De to havnet på kant med hverandre etter kort tid, og ifølge The New York Times mistet Léger kontroll over merkenavnet sitt i 1999.

LAGES FORTSATT: Den danske modellen Nina Agdal i en Hervé Léger-kjole fra Max Azria høsten 2015. Foto: NTB scanpix
LAGES FORTSATT: Den danske modellen Nina Agdal i en Hervé Léger-kjole fra Max Azria høsten 2015. Foto: NTB scanpix Vis mer

Måtte kjøpe tilbake gamle kjoler

Max Azria beholdt imidlertid navnet, som altså var forbundet med Légers populære signaturstil. Selskapet begynte å se etter nye designere som kunne videreføre konseptet, men fant ingen som var egnet, ifølge Glamour.

Dermed begynte BCBG Max Azria å jobbe med Légers plagg selv. Det tok flere år før selskapet fullt ut forsto hva som lå bak bandasjekjolene til franskmannen.

I et intervju med Glamour har Lubov Azria, kreativ sjef i BCBG Max Azria, fortalt at de måtte gå til innkjøp av Hervé Légers gamle kjoler for å få nødvendig innsikt i designprosessen og teknikken han hadde anvendt.

- De plaggene som var virkelig ikoniske, var gitt bort eller tatt, så jeg måtte kjøpe dem tilbake fra eBay og ulike private aktører. Vi printet faktisk ut alle motevisningene han holdt, matchet dem med det vi hadde i arkivet og fant ut hva som manglet, sa hun til magasinet i 2015.

Lubov Azria røpet videre at de originale Hervé Léger-kjolene langt ifra var billige på bruktmarkedet:

- Vi fant noen av dem på eBay, og de kostet rundt 400 euro, og vi gikk til samlere, som Ressurection. De kostet rundt 1400 dollar, men innimellom gjorde vi røverkjøp eller inngikk en byttehandel.

I BANDASJEKJOLEN: Supermodell Miranda Kerr avbildet i desember 2008 - etter at Max Azria relanserte den kjente kjolen. Foto: NTB scanpix
I BANDASJEKJOLEN: Supermodell Miranda Kerr avbildet i desember 2008 - etter at Max Azria relanserte den kjente kjolen. Foto: NTB scanpix Vis mer

Slik ble han Hervé L. Leroux

Først i 2007 relanserte BCBG Max Azria Hervé Léger-merket, ifølge Evening Standard, under kolleksjonsnavnet «Hervé Léger by Max Azria».

Det «nye» merket ble igjen populært, og kjendiser som Miranda Kerr, Kim Kardashian og Katy Perry sørget for at «bandasjekjolene» igjen ble badet i blitsregnet.

Mens skaperen av den ikoniske kjolen fulgte relanseringen fra sidelinjen, var franskmannen opptatt med å etablere et nytt klesmerke.

Allerede i år 2000 åpnet han en ny motebutikk i Paris, og nok en gang lot han Karl Lagerfeld bestemme navnet: Det ble Hervé L. Leroux - inspirert av det røde håret hans.

- Han sa til meg: «Kall deg selv Leroux fordi håret ditt er rødt - ikke like rødt som det var, siden du er blitt eldre - men likevel, det funker, og alle vil vite hvem du er», mintes Leroux om rådet fra Lagerfeld i et intervju med Style.com i 2006.

MER ANONYM: Franskmannen, her som Hervé L. Leroux, på catwalken etter sin Guy laroche-visning i Paris i 2005. Foto: AP/ NTB scanpix
MER ANONYM: Franskmannen, her som Hervé L. Leroux, på catwalken etter sin Guy laroche-visning i Paris i 2005. Foto: AP/ NTB scanpix Vis mer

Opplevde Oscar-suksess

Selv om Leroux-merket ikke ble noen kommersiell suksess, men han ervervet seg flere trofaste kunder.

Fra 2004 til 2006 var Leroux dessuten kreativ sjef for det Paris-baserte motehuset Guy Laroche, og i denne perioden opplevde franskmannen igjen et snev av stjernesuksess:

Det var han som sto bak den draperte kjolen skuespiller Hilary Swank (43) var iført på Oscar-utdelinga i 2005.

IKONISK: Hervé L. Leroux designet Hilary Swanks Oscar-kjole i 2005. Foto: NTB scanpix
IKONISK: Hervé L. Leroux designet Hilary Swanks Oscar-kjole i 2005. Foto: NTB scanpix Vis mer

Den kvelden mottok hun den gjeve Oscar-statuetten for den kvinnelige hovedrollen i «Million Dollar Baby», men kjolen hennes stjal mye av oppmerksomheten. Siden den gang har Swanks kjole vært en gjenganger på mange av motepressens «tidenes vakreste Oscar-kjoler»-lister.

Imidlertid omtales den ikoniske kjolen først og fremst som en Guy Laroche-kjole.