Chanel:

Svindyr julekalender slaktes

Klistremerker og liten oppbevaringspose var blant det som ventet i kalenderen til 7400 kroner.

SLAKT: Chanel har kommet med en julekalender som koster 7400 kroner, men den får slakt. Skjønner du hvorfor? Vis mer
Publisert

De seinere åra har mer og mer eksklusive julekalendere kommet på markedet. Sjokoladekalendere til en tier er byttet ut med kalendere i tusenkronersklassen.

Flere bedrifter har sett verdien i slike kalendere, men ikke alle kommer like godt ut av tilbudet de har til sine kunder. For kort tid siden fikk den svenske influenseren Bianco Ingrosso huden full av kjeft etter å ha lansert sin adventskalender.

Hun solgte for 38 millioner kroner med kosmetikk-kalenderen, som kostet 1795 kroner per. Kundene var imidlertid fra seg av skuffelse.

Nå har motegiganten Chanel en liknende julefortelling. Kalenderen, som koster svimlende 7400 kroner, markerer 100 år siden Gabrielle Chanel skapte den legendariske parfymen N°5.

Julekalenderen føyer seg kanskje også inn i motehistorien, men i så fall ikke på samme grunnlag. Etter at TikTok-bruker Elise Harmon la ut videoer av innholdet, har millioner seerne fått med seg kalenderen, noe som har medført totalslakt i sosiale medier.

KONTROVERSIELT: Denne pappaen deler sitt beste tips på TikTok til foreldre, for å få barn til å oppføre seg i tiden før jula. Metoden hans vekker sterke reaksjoner i kommentarfeltet. Video: Bennyg7070 / Tik Tok. Reporter: Anton Lier Vis mer

Den vekker oppsikt på flere måter. Blant annet starter den på luke 5, men fortsetter helt til nyttårsaften. Den inneholder produkter som en miniatyrflaske av den ikoniske parfymen, en leppestift og håndkrem.

Det som imidlertid setter fyr på internett er at det i lukene også skjuler seg tre sett klistremerker, et bokmerke og en flippbok (en papirblokk man blar raskt gjennom for «animasjon»).

Harmons ærlige og skuffede tilbakemeldinger skal ikke ha falt i smak hos Chanel. Hun hevder at motemerket blokkerte henne i sosiale medier.

- De blokkerte meg, hva er greia Chanel, noe er galt, sier hun lattermildt i en TikTok-video.

Flere påpeker imidlertid at det på nettsiden til Chanel er opplyst om innholdet i kalenderen. Harmon forklarer i en annen video at hun kjøpte den i butikk, og at det ikke står noe om innholdet der.

- Poenget med adventskalendere er jo også at det skal være overraskende, sier hun.

GÅR VIRALT: Postens julefilm i år har fått navnet «When Harry met Santa». Se hvorfor den har skapt reaksjoner flere steder i verden. Video: Posten. Vis mer

Chanel har også svart på kritikken. Til The Guardian sier en talsperson følgende:

- Vi er lei oss for at kalenderen har skuffet noen. Det eksklusive innholdet i kalenderen har alltid vært fullt tilgjengelig på nettsida vår, og på pakningen til produktet. 27 bokser fra 5-31, inkludert en parfyme av full størrelse og sminkeprodukter, miniatyrer og suvernier - alle stemplet med Gabrielle Chanels favorittall, sier de.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer