DØD: The Prodigy-vokalist Keith Flint ble mandag morgen funnet død i sitt hjem. Her er The Prodigy på Kongescenen under Slottsfjell i 2017. Foto: Christian Roth Christensen.
DØD: The Prodigy-vokalist Keith Flint ble mandag morgen funnet død i sitt hjem. Her er The Prodigy på Kongescenen under Slottsfjell i 2017. Foto: Christian Roth Christensen.Vis mer

The Prodigy-vokalist Keith Flint er død

Skal ha blitt funnet død i sitt hjem mandag morgen.

Den ikoniske The Prodigy-vokalisten Keith Flint (49) er mandag morgen funnet død i sitt hjem i Essex, England.

Det melder flere britiske medier, deriblant BBC.

Ambulansepersonell skal ha blitt kalt ut til Flints bolig i Dumow kort tid etter kl. 08 mandag morgen, lokal tid. Da skal de angivelig ha funnet vokalisten bevisstløs, og vokalistens liv skal ikke ha stått til å redde. Det skal ikke dreie seg om et mistenkelig dødsfall.

- Vi ankom stedet, men dessverre var en 49 år gammel mann erklært død på stedet. Hans nærmeste familie har blitt informert, sier en talsperson i politiet, ifølge The Independent.

- Dypeste sjokk og sorg

Trioen med det ikoniske punk-uttrykket består av Liam Howlett, Keith Flint og Maxim Reality, og ble først kjent som en del av undergrunns-ravemiljøet, før de slo gjennom i 1992 med plata «Experience». Seinere har de fått nærmest legendestatus på den elektroniske scenen.

Aller mest er bandet kanskje kjent for de internasjonale suksessene «Firestarter» og den svært kontroversielle «Smack My Bitch Up» fra 1997 - som også nådde førsteplassering i Norge.

SUKSESSRIK: Keith Flint har vært vokalist i The Prodigy siden tidlig 90-tallet. Her er han avbildet under MTV Europe Music Awards i 1996. Foto: NTB Scanpix
SUKSESSRIK: Keith Flint har vært vokalist i The Prodigy siden tidlig 90-tallet. Her er han avbildet under MTV Europe Music Awards i 1996. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Flint skal nylig ha returnert til Storbritannia sammen med resten av bandet etter en turné i Australia.

- Det er med den dypeste formen for sjokk og sorg vi kan bekrefte dødsfallet til vår bror og bestevenn, Keith Flint. En sann pioner, innovatør og legende. Han vil bli savnet for alltid, sier bandet i en uttalelse på sin facebookside.

De avslutter med å takke for at privatlivet til alle involverte vil bli respektert på nåværende tidspunkt.

Skulle til Norge

Bandet har gitt ut totalt sju studioalbum, hvorav det siste var «No Tourists» fra 2018, som fikk 10/10 av musikknettsida Nme. The Prodigy ga også ut plata «The Day is The Enemy» i 2015, som den gangen fikk terningkast tre av Dagbladets anmelder.

Bandet står som headliner på musikkfestivalen Pstereo, som går av stabelen i Trondheim i august. Det meldte festivalen selv i en pressemelding, der de blant annet beskrev The Prodigy som «ravens gudfedre», og lovte at de i sommer skal komme med et dundrende og fyrverkerispekket show til Trondheim.

Dagbladet har vært i kontakt med Pstereos festivalsjef, Bård Flikke. Han forteller at de er både triste og sjokkerte over dødsbudskapet.

- Det er en trist dag, og tankene går først og fremst til familie, venner og til bandet, men også til alle fansene verden over.

SJOKK: - Det er med den dypeste formen for sjokk og sorg vi kan bekrefte dødsfallet til vår bror og bestevenn, Keith Flint, skriver bandet på sin offisielle Facebookside. Her er de under en konsert i Skottland i 2015. Foto: NTB Scanpix
SJOKK: - Det er med den dypeste formen for sjokk og sorg vi kan bekrefte dødsfallet til vår bror og bestevenn, Keith Flint, skriver bandet på sin offisielle Facebookside. Her er de under en konsert i Skottland i 2015. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Flikke velger å overholde bandets ønske om privatliv, og vil derfor foreløpig ikke spekulere i konsekvensene dødsfallet har for Trondheims-besøket.

- Dette vil vi komme tilbake til på et seinere tidspunkt.

The Prodigy spilte også på Slottsfjell i 2017, hvor de fikk terningkast fire for sin konsert av Dagbladets anmelder, som skrev at for dem som hadde ventet seg en ren hit-kavalkade fra veteranene, ble konserten en kvalitetsmessig berg-og-dal-bane gjennom gruppas dårligst mottatte utgivelse, og deres mest ikoniske materiale.