EKSPERTENE REAGERER: Tone Damli har lagt ut to bilder på sin Instagram-konto hvor hun også legger ved en direktelink til Ving sine hjemmesider. De bekrefter å ha sponset turen til artisten og kjæresten, og nå mener ekspertene at hun burde markert sponsingen bedre. Foto: NTB Scanpix
EKSPERTENE REAGERER: Tone Damli har lagt ut to bilder på sin Instagram-konto hvor hun også legger ved en direktelink til Ving sine hjemmesider. De bekrefter å ha sponset turen til artisten og kjæresten, og nå mener ekspertene at hun burde markert sponsingen bedre. Foto: NTB ScanpixVis mer

Tone Damli refses etter syden-sponsing

- Skjult reklame er forbudt.

(Dagbladet): Artist og blogger Tone Damli er i disse dager sammen med kjæresten Markus Foss på ferie på Cuba, hvor Damli har lagt ut bilder fra turen på sin egen Instagram-profil.

«Vi deiga oss på Cuba. E ok å starte året på denne måten, skal sei», skriver Damli.

På to av bildene hun har lagt ut, inneholder begge en lenke til Ving sine hjemmesider.

Til tross for at turen er sponset av Ving, nevner artisten ikke ordet «reklame» eller ordet «sponsing», slik hun er pålagt til å gjøre.

- Skjult reklame er forbudt, og denne regelen gjelder like mye for Instagram som det gjør for blogg, sier forbrukerombud Gry Nergård til Dagbladet.

Kan bøtelegges Forbrukerombudet har lenge jobbet mot skjult reklame på norske blogger. Etter gjennomførte kontroller og en oppfølgning på at bloggerne faktisk har forstått retningslinjene som gjelder, kan det medføre forbudsvedtak og økonomiske sanksjoner for dem som konsekvent bryter loven.

- Dersom man er sponset, skal det tydelig markeres i toppen at dette er reklame. Dette krever både tydelig plassering, tydelig skrift og stor nok skriftstørrelse. Hensikten er der kanskje spesielt overfor unge lesere, hvor de skal skjønne at dette er reklame.

- Har Tone Damli gjort en god jobb i måten hun har markert sponsingen fra Ving?

- SKAL MARKERES: Forbrukerombud Gry Nergård mener Tone Damli burde markert sponsingen bedre. Foto: CF-Wesenberg/kolonihaven.no
- SKAL MARKERES: Forbrukerombud Gry Nergård mener Tone Damli burde markert sponsingen bedre. Foto: CF-Wesenberg/kolonihaven.no Vis mer

- Hun burde markert dette som reklame. Å legge ut et bilde hvor hun positivt omtaler et produkt eller lignende, samt en direktelink til annonsøren, så er det klart at dette burde være merket. Det ligger også et ansvar hos Ving på at reklamen som de gir kommer ut på en riktig måte.

Har kontrakt - Vi har et blogg-samarbeid med henne. Det vil si at vi står for turen, og at hun fakturerer oss, bekrefter markeds- og kommunikasjonsdirektør i Ving, Tonje Fossum til Dagbladet.    

Ving har lenge sponset alt fra treningsbloggere til mammabloggere. Reiseselskapet har også samarbeid med «Fotballfrue» Caroline Berg Eriksen, hvor hun blant annet fikk sponset ferie i fjor, som hun varmt omtalte på sin blogg i forkant av turen.  

- Har dere noen retningslinjer for hva som skal og ikke skal stå i bloggernes omtale av reisen?

- Nei, det har vi ikke. Det inngås en kontrakt som inneholder informasjon vedrørende faktura, og det er ingen krav om at de må rose oss opp i skyene. Hvis det likevel er noe galt, så vil vi gjerne at de tar kontakt med oss først, slik vi oppfordrer alle våre kunder til å gjøre. De må også linke til våre sider og produktene som gjelder.  

- Utnytter det offentlige Fossum påpeker at denne formen for markedsføring bare er en liten del av mediemiksen, og at inntektene ikke er særlig store. Hvor mye penger Ving sponser bloggerne med, ønsker ikke reisebyrået å gå ut med.   

- Nå reiser disse bloggerne sjeldent i høysesongen, så kostnadene blir ikke så store. Årsaken til at vi bruker Tone er fordi at hun har en blogg med mange lesere, samt at hun har mange følgere på Instagram. Vi har et produkt som skal vises fram, så betaler vi bloggerne for den markedsføringen som gjøres, sier hun.

Tone Damli har en av Norges største blogger, med nærmere 200 000 følgere på Instagram. Svært mange av disse er unge mennesker.

- Tone Damli utnytter det offentlige for alt det er verdt, slik at hun kan skape fordeler for seg selv. Jeg tror verken Ving eller Tone hadde tapt noe på å markere turen som reklame, sier PR-ekspert Jarle Aabø.

- Skrape i lakken Også førsteamanuensis i markedsføring ved BI og ekspert på forbrukerpsykologi Hans Mathias Thjømøe reagerer.

- Hun burde markert dette som sponsing på en skikkelig måte. Det er den riktige veien å gå, sier Thjømøe.

- En direktelink til sponsor framstår veldig kommersielt, og man vil få en liten skrape i lakken med tanke på troverdighet. Jeg tror likevel at Ving tjener på dette, ved at de når fram til en gruppe det ellers er vanskelig å nå fram til, sier han.

Dagbladet har prøvd å komme i kontakt med Tone Damlis manager David Eriksen, men han har ikke besvart våre henvendelser.

PÅ FERIE: Markus Foss og Tone Damli er på ferie sponset av Ving. Foto: Thomas Winje Øijord / NTB scanpix
PÅ FERIE: Markus Foss og Tone Damli er på ferie sponset av Ving. Foto: Thomas Winje Øijord / NTB scanpix Vis mer