TOPPLØSKRANGEL: Klesgiganten American Apparel vil med dette bildet sette fokus på klesindustrien i Bangladesh, og samtidig reklamere for at de selv lager klærne sine på en fabrikk i Los Angeles. Det blir ikke like godt mottatt av alle. Foto: American Apparel
TOPPLØSKRANGEL: Klesgiganten American Apparel vil med dette bildet sette fokus på klesindustrien i Bangladesh, og samtidig reklamere for at de selv lager klærne sine på en fabrikk i Los Angeles. Det blir ikke like godt mottatt av alle. Foto: American ApparelVis mer

Toppløse Maks (22) provoserer i ny kampanje

Klesgiganten kritiseres, igjen.

(Dagbladet): American Apparel har flere ganger vekket oppsikt med sine reklamekampanjer.

Nå kritiseres den amerikanske kleskjeden nok en gang.

Full forvirring I en ny reklamekampanje stiller den 22 år gamle modellen Maks opp toppløs, med lite annet enn de tre ordene «Made in Bangladesh» til å dekke brystene hennes.

Tilsynelatende klarer bildet av Maks å både provosere, forvirre og få folk til å klappe i hendene.

Flere kritiserer kampanjen på sosiale medier, der mange skriver at det bare er et kontroversielt stunt fra kleskjedens side, og flere stiller også spørsmålstegn ved kampanjens budskap.


Moteskribent Erin Cunningham kaller kampanjen for usmakelig i et innlegg i The Daily Beast, og skribenten Tanwi Nandini Islam, som skriver for motemagasinet Elle, er heller ikke blant de som jubler:

- Denne kampanjen har ingenting å gjøre med kvinnen på bildet, men den har alt å gjøre med kvinnene som jobber på klesfabrikkene i Bangladesh, som forblir usynlige, skriver hun.

- Dette er hvordan American Apparel ser ut. Dette er hvordan vår fantasi av hva «Made in Bangladesh» ser ut, og det er ikke et bilde om en fattig, underbetalt, overarbeida ung kvinne som tjener 30 cent i timen for å lage skjorter du betaler fem dollar for, fortsetter hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Frihet I reklameteksten står det at Maks ble født i Dhaka i Bangladesh, men flytta til California med familien da hun var fire år gammel.

Videre i teksten står det at hun ble oppdratt som muslim, men at hun seinere distanserte seg fra religionen.


- Alle burde ha friheten til å si sin mening, uavhengig av hvor man kommer fra, sier Maks, som ikke vil oppgi etternavnet sitt, til DailyMail.

Like etter Kina er Bangladesh det landet med flest klesfabrikker, og forholdene for arbeiderne på mange av fabrikkene er svært dårlige. I fjor døde blant annet hundrevis av mennesker da en klesfabrikk kollapset. I ettertid kom det fram at kjeder som «Mango», «Primark» og «Wal-Mart» brukte den nevnte fabrikken som sin leverandør.

«American Apparel» selv har derimot tilsynelatende rent mel i posen, ettersom klærne de selger blir laget på en fabrikk i Los Angeles, hvor kjeden har sitt hovedkontor. 

Jubel og kritikk Dette er ikke første gang kleskjeden får oppmerksomhet for en av sine kampanjer.

Da kjeden brukte 62 år gamle Jacky O'Shaughnessy som undertøysmodell i sin forrige kampanje, ble både klesgiganten og O'Shaughnessy hyllet på sosiale medier.


Men de har også fått mye kritikk, blant annet da de lanserte sine «mensen-t-skjorter». De har også flere ganger blitt anmeldt for sexisme.

REKLAME MED MENING?: Ikke ifølge Elle-skribenten Tanwi Nandini Islam. Foto: American Apparel
REKLAME MED MENING?: Ikke ifølge Elle-skribenten Tanwi Nandini Islam. Foto: American Apparel Vis mer