FÅR KJEFT: Greenpeace mener forretningsstrategien til gigantkjøpesenteret Gekås Ullared er forkastelig. Her med varehusets to mest kjente medarbeidere, Ola-Conny Wallgren (53) og Morgan Karlsson (44), som bretter bukser. Foto: Kanal 5
FÅR KJEFT: Greenpeace mener forretningsstrategien til gigantkjøpesenteret Gekås Ullared er forkastelig. Her med varehusets to mest kjente medarbeidere, Ola-Conny Wallgren (53) og Morgan Karlsson (44), som bretter bukser. Foto: Kanal 5Vis mer

Gekås Ullared:

Ullared får kraftig miljørefs: - Helt forkastelig

Greenpeace i strupen på et av Skandinavias mest populære varehus.

(Dagbladet): Det enorme lavprishuset Gekås Ullared har i en årrekke vært et av Sveriges mest besøkte kjøpesentre. Interessen har ikke blitt mindre etter at butikklokalene, som tilsvarer fem fotballbaner i størrelse, fikk sin egen realityserie i 2009.

Tall fra varehusets nettsider viser at hele 4,8 millioner kunder var innom Ullared i 2016, blant dem mange nordmenn.

Gigantsenteret har noe for enhver smak - og selger alt fra klær, mat, elektronikk, leker, møbler, kjøkkenutstyr og kosmetikk.

Krever forandring

Og det viktigste av alt - som Ullared selv lokker med i sin innsalgsplakat - alt er til «uslåelige lave priser».

Høy kundestrøm til tross, det er riktignok ikke alle som omfavner shoppingsenterets forretningsstrategi. 54 år etter at varehuset så dagens lys har nemlig innehaverne fått miljøorganisasjonen Greenpeace på nakken.

Overfor SVT går organisasjonen rett i strupen på kjernevirksomheten til kjøpesenteret, med beskyldninger om at Ullared, med sitt hav av billige duppeditter, er et eneste stort miljøsvin.

- Det er menneskeheten og miljøet som må betale den høye prisen for Ullareds lavprisfilosofi. Hvis dette fortsetter, kommer til å ramme framtidige generasjoner, konstaterer Greenpeaces talsperson i Sverige, Isadora Wronski, over tv-kanalen.

STORT UTVALG: Gekås Ullared selger det meste, og i stort antall, også leker. Foto: Kanal 5
STORT UTVALG: Gekås Ullared selger det meste, og i stort antall, også leker. Foto: Kanal 5 Vis mer

1,7 millioner sjampoflasker

Wronski peker videre på at Ullared representerer en «helt forkastelig» del av forbrukerkulturen, som bygger på forsøpling og overforbruk.

- Verden står overfor sin verste miljøkrise hittil, og Ullared skyver på grensa for hva verden kan tåle, tordner miljørepresentanten.

Ifølge Ullareds hjemmesider selger varehuset, som omsatte for svimlende 5,2 milliarder svenske kroner i fjor, eksempelvis 1,2 millioner bukser og 1,7 millioner sjampoflasker hvert eneste år. Bare i løpet av én dag blir 100 000 fryseposer, av miljøverstingen plast, revet vekk fra butikkhyllene.

Administrerende direktør ved kjøpesenteret, Boris Lennerhov, kjenner seg riktignok ikke igjen i anklagene fra Greenpeace.

Han mener Ullared tar flere hensyn til miljøet, og viser til gjenvinning av alle materialer (minus bølgepapp og myk plast), samt strenge rutiner på matsvinn - som blir omgjort til biogass.

MENER KJØPESENTERET TAR ANSVAR: Ullared-direktør Boris Lennerhov er ikke enig i kritikken fra Greenpeace. Foto: Kanal 5
MENER KJØPESENTERET TAR ANSVAR: Ullared-direktør Boris Lennerhov er ikke enig i kritikken fra Greenpeace. Foto: Kanal 5 Vis mer

Slår tilbake

- Min ambisjon er at folk skal kunne handle alt de trenger på vårt kjøpesenter. Vi bestemmer riktignok ikke hvordan eller hvor mye de handler. Det er deres valg, sier Lennerhov til SVT.

Ullared-direktøren vedkjenner at han har et ansvar for å ta vare på miljøet, men mener utfordringene verden står overfor ikke kan legges på varehusets skuldre.

- Det er større enn som så, og forbruket kommer bare til å ta nye veier. Hvis vi stenger Ullared i dag, handler kundene et annet sted i morgen, sier han.

Lennerhov møter for øvrig Greenpeace-representanten til direktesendt tv-debatt på SVT torsdag kveld.

Svenske Kanal 5 er inne i sin niende sesong med harryhandel-reality, som sendes på TVNorge her hjemme. I programmet følger tv-kameraene et utvalg kunder og ansatte, deriblant den mer kjente medarbeiderduoen Ola-Conny Wallgren (53) og Morgan Karlsson (44).

- Kundene er helt gale

Wallgren og Karlsson står overfor en av varehusets mest travleste periode når påska står på trappene, skal vi tro førstnevnte.

- Kundene er helt gale, de løper rundt og fyller opp handlevognene, fortalte Wallgren til Dagbladet i påskeferien for to år siden.

I samme intervju røpet realityprofilen, som seinest gikk ut i media og fortalte om stygge utseende-kommentarer fra tv-seere, at nordmenn er blant verstingene i påskedagene.

- Det går i tonnevis med godteri! Jeg tror ikke noen reiser hjem uten «godis» i handleposene. De skal vel fylle opp påskeeggene, da, fortalte han.

POPULÆRE: Fansen svermet rundt Ola-Conny Wallgren og Morgan Karlsson da vi møtte den norgesaktuelle humorduoen i Frognerparken. Video: Lars Eivind Bones/Marianne C. Huseby/DBTV Vis mer Vis mer