Tale Maria Krohn Engvik (40) har de siste åra fått en enorm følgerskare på Snapchat, der hun tilbyr det hun selv beskriver som «uformell kontakt og informasjon» for barn og unge.
Engvik er utdannet helsesøster, men driver ifølge seg selv ikke med helsehjelp, men med rådgivning. For å nå ut til flere bruker hun Snapchat.
Det har hun nylig blitt kritisert for av yrkeskollegaer og landsgruppen av helsesykepleiere, og nå føyer Forbrukertilsynet seg inn i rekken av dem som reagerer på Engviks metode.
Dagbladet har fått innsyn i et dokument fra Forbrukertilsynet der det kommer fram at de finner at markedsføringen til «Helsesista» er i strid med markedsføringsloven.
Anbefalte sin egen bok
Forbrukertilsynet har gjennom en klage fått kjennskap til innholdet i en samtale mellom Engvik og en av hennes unge følgere. Samtalen går inn på et sårt og vanskelig tema, og «Helsesista» anbefaler sin egen bok.
I dokumentene fra Forbrukertilsynet heter det at Tale Maria Krohn Engvik antyder at boka hennes kan være «redningen» etter selvmordstanker.
Forbrukertilsynet mener dette reiser spørsmål ifølge reglene om god markedsføringsskikk, og spesielt når det blir gjort overfor barn og unge.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger