Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

Tale Maria Krohn Engvik:

- Upassende og umoralsk

«Helsesista» har brutt markedsføringsloven på flere punkter i samtale med en av sine følgere, mener Forbrukertilsynet.

KLAGE: Forbrukertilsynet har mottatt en klage på at Tale Maria Krohn Engvik anbefalte sin egen bok til en følger som sleit med selvmordstanker, og mener hun har brutt markedsføringsloven. Foto: NTB Scanpix
KLAGE: Forbrukertilsynet har mottatt en klage på at Tale Maria Krohn Engvik anbefalte sin egen bok til en følger som sleit med selvmordstanker, og mener hun har brutt markedsføringsloven. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Tale Maria Krohn Engvik (40) har de siste åra fått en enorm følgerskare på Snapchat, der hun tilbyr det hun selv beskriver som «uformell kontakt og informasjon» for barn og unge.

Engvik er utdannet helsesøster, men driver ifølge seg selv ikke med helsehjelp, men med rådgivning. For å nå ut til flere bruker hun Snapchat.

Det har hun nylig blitt kritisert for av yrkeskollegaer og landsgruppen av helsesykepleiere, og nå føyer Forbrukertilsynet seg inn i rekken av dem som reagerer på Engviks metode.

Dagbladet har fått innsyn i et dokument fra Forbrukertilsynet der det kommer fram at de finner at markedsføringen til «Helsesista» er i strid med markedsføringsloven.

HELSESISTA: Tale Maria Krohn Engvik har tatt sosiale medier med storm. Nå står lineær-tv for tur. Video: TV 2 Vis mer

Anbefalte sin egen bok

Forbrukertilsynet har gjennom en klage fått kjennskap til innholdet i en samtale mellom Engvik og en av hennes unge følgere. Samtalen går inn på et sårt og vanskelig tema, og «Helsesista» anbefaler sin egen bok.

I dokumentene fra Forbrukertilsynet heter det at Tale Maria Krohn Engvik antyder at boka hennes kan være «redningen» etter selvmordstanker.

Forbrukertilsynet mener dette reiser spørsmål ifølge reglene om god markedsføringsskikk, og spesielt når det blir gjort overfor barn og unge.

Forbrukertilsynet finner i sin vurdering at Engviks markedsføring er i strid med tre paragrafer i markedsføringsloven.

Det er boka #vågåvære, som ble utgitt tidligere i år, det er snakk om i samtalen mellom «Helsesista» og en av de mange unge følgerne hennes.

REKLAME: I samtale med en av sine unge følgere oppfordret Engvik til å lese boka hun selv har skrevet. Det er kritikkverdig, mener Forbrukertilsynet. Foto: NTB Scanpix
REKLAME: I samtale med en av sine unge følgere oppfordret Engvik til å lese boka hun selv har skrevet. Det er kritikkverdig, mener Forbrukertilsynet. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Eksponert for markedsføring

I paragraf 19 i markedsføringsloven heter det at når en handelspraksis rettes mot barn, skal det vises særlig aktsomhet overfor barns påvirkelighet, manglende erfaring og naturlige godtroenhet. Med barn menes det mindreårige under 18 år.

Markedsføringsloven paragraf 2, første ledd, tar for seg om markedsføringen krenker allmenne etikk- og moraloppfatninger, eller om det tas i bruk støtende virkemidler.

Bestemmelsen tolkes strengere enn ellers ved markedsføring overfor barn, i likhet med paragraf 19 og 21.

I og med at «Helsesista» har over 200 000 følgere på Snapchat, der et stort antall er barn og unge, ble dermed mange av dem eksponert for markedsføringen da samtalen ble delt på Snapchats historiefunksjon.

Forbrukertilsynet understreker at markedsføring gjerne får større effekt hvis man ser opp til avsender.

SUKSESS: Tale Maria Krohn Engvik har oppnådd enorm suksess med sine råd gjennom Snapchat. I 2017 vant hun pris for årets sterke mening under Vixen-awards. Foto: NTB Scanpix
SUKSESS: Tale Maria Krohn Engvik har oppnådd enorm suksess med sine råd gjennom Snapchat. I 2017 vant hun pris for årets sterke mening under Vixen-awards. Foto: NTB Scanpix Vis mer

- Upassende og umoralsk

«Den aktuelle samtalen er med en person i en spesielt sårbar situasjon, en situasjon som flere av dine følgere kan befinne seg i. (...) Etter Forbrukertilsynets vurdering er det både upassende og umoralsk å benytte en slik sårbar situasjon til å markedsføre sin egen bok og hevde at denne er redningen - selv om formålet er å hjelpe vedkommende», lyder Forbrukertilsynets vurdering.

Forbrukertilsynet påpeker samtidig at markedsføringsbudskapet, som er at boka kan være redningen for dem som sliter med selvmordstanker, er problematisk i seg selv - med tanke på hvor komplekst dette temaet er.

SOSIALE MEDIER: «Helsesista» er å finne både på Instagram og på Snapchat. Foto: Skjermdump
SOSIALE MEDIER: «Helsesista» er å finne både på Instagram og på Snapchat. Foto: Skjermdump Vis mer

På bakgrunn av dette er Forbrukertilsynet av den oppfatning at Engvik ikke har tatt hensyn til forhold hos følgerne sine som gjør dem spesielt sårbare for markedsføring. De legger vekt på en kombinasjon av en ung og potensielt sårbar målgruppe, sammenholdt med at budskapet ble framsatt i en direkte kanal - og at temaene som tas opp, er personlige og vanskelige.

Forbrukertilsynet bemerker imidlertid at «Helsesista» er et betydningsfullt bidrag for barn og unge som trenger noen å snakke med, men påpeker at hun som «hele Norges helsesøster» også har et stort ansvar - særlig med tanke på hvor mange hun når ut til.

- Tar lærdom av feilen

Til Dagbladet forteller Engvik at hun har god dialog med Forbrukertilsynet, og bekrefter at hun dagen før juleferien fikk tilsendt et brev fra dem der noen hadde klaget inn et av innleggene hun hadde delt på Snapchats historiefunksjon.

- PÅ STØRSTE ALVOR: Tale Maria Krohn Engvik forteller at hun har god dialog med Forbrukertilsynet, og understreker at hun tar saken på alvor. Foto: NTB Scanpix
- PÅ STØRSTE ALVOR: Tale Maria Krohn Engvik forteller at hun har god dialog med Forbrukertilsynet, og understreker at hun tar saken på alvor. Foto: NTB Scanpix Vis mer

- Det dreier seg om én setning i ett innlegg der jeg skrev til en jente som hadde det vanskelig at hun skulle lest i boka mi nå. Jeg fortalte henne at en som slet med det samme som henne, hadde fortalt meg at hun hadde klart å snakke med noen om det som var vanskelig etter at hun hadde lest der. Jeg hadde først skrevet at det er vondt å høre at hun sliter, og at hun opplever at hjelpeapparatet ikke bryr seg når hun uttrykker det. Så skrev hun at hun kjente seg igjen i noe jeg snakket om på snapstory som handlet om å ha det så vanskelig, forteller Engvik.

«Helsesista» sier videre at et av kapitlene i boka hennes heter «Om å snakke med noen», der hun konkret forteller hvordan man går fram for å få time hos psykolog.

- Etter å ha sagt at hun ville kjent seg igjen i det som stod i boka, svarte hun at hun har boka, at hun har snart lest den ferdig og at den var «et happymoment» i det mørke. Og så sier jeg at jeg synes hun skal fortelle akkurat hva hun tenker til behandlerne sine til uka, og at hun gjerne kan hilse fra meg og si at de må ta henne på alvor, legger hun til.

Engvik fikk tillatelse til å dele samtalen på Snapchat, og lenket videre til steder der man kan be om hjelp, samt måter å be om hjelp på.

- En ting mange synes hjelper er for eksempel å skrive ned akkurat det de vil si. Det er oftere lettere enn å snakke om ordene setter seg fast. Hun svarer at det betyr så mye at noen bryr seg og at hun skal prøve det. Så spør hun om det er greit at hun tar et skjermbilde av chatten og viser sin behandler, forteller Engvik, som understreker at hun tar saken fra Forbrukertilsynet på største alvor.

ENSOMHET: Sandra Lyng har selv opplevd å føle seg ensom i jula. Derfor har hun laget en tradisjon for å hjelpe andre som føler det på samme måte. Reporter: Malini Bjørnstad. Video: Ingebjørg Iversen / KK Vis mer

- Forbrukertilsynet mener jeg ikke burde nevnt boka fordi det framstår som reklame, og har sendt meg et brev som jeg har frist å svare på til 17. januar. Jeg tar saken på største alvor og er utrolig lei meg for at jeg med denne setningen har trådt feil.

- Det var ikke min intensjon å reklamere for kjøp, da de fleste bibliotek har boka. Det er en farlig forenkling å påstå at jeg med dette mener boka mi er redningen på selvmordstanker. Løsningen er som jeg skriver flere ganger å gi tydelig beskjed til behandler, fastslår hun.

- Som jeg sa i en SMS til Dagbladet da de henvendte seg til meg seint søndag ettermiddag, har jeg nå tatt juleferie. Etter jul vil jeg sette meg ned og svare grundig på spørsmålene fra Forbrukertilsynet. Bortsett fra det er det viktigste jeg kan gjøre nå å ta lærdom av feilen jeg gjorde, oppdatere prosedyrene mine og sørge for at jeg er enda flinkere neste gang, understreker Engvik.