SAMMENLIKNES MED DE STØRSTE: Sjefredaktør i franske Vogue mener Valentina Sampaio (22) er i samme klasse som noen av verdens mest ettertraktede modeller. Nå har han brukt henne som cover-modell i mars-utgaven.Foto: NTB Scanpix
SAMMENLIKNES MED DE STØRSTE: Sjefredaktør i franske Vogue mener Valentina Sampaio (22) er i samme klasse som noen av verdens mest ettertraktede modeller. Nå har han brukt henne som cover-modell i mars-utgaven.Foto: NTB ScanpixVis mer

Valentina Sampaio på Vogue-cover:

Valentina (22) ble født gutt. Nå blir hun historisk i Frankrike

- En detalj vi ville foretrukket å ikke måtte nevne.

(Dagbladet): Franske Vogue har de siste dagene skapt store overskrifter for coveret i sitt kommende magasin.

HISTORISK: Franske Vogue er det første motemagasinet i Frankrike som har satt en transseksuell modell på coveret. Dette er mars-utgaven med Valentina Sampaio. Foto: NTB Scanpix
HISTORISK: Franske Vogue er det første motemagasinet i Frankrike som har satt en transseksuell modell på coveret. Dette er mars-utgaven med Valentina Sampaio. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Forrige uke annonserte nemlig sjefredaktør Emmanuelle Alt at brasilianske Valentina Sampaio (22) skal pryde forsida av den franske mars-utgaven.

Coveret regnes allerede å være historisk, da dette ifølge The Telegraph er første gang et motemagasin i Frankrike bruker en transseksuell modell på forsida.

- Denne måneden er vi stolte av å kunne feire transkjønnet skjønnhet og vise hvordan modeller som Valentina Sampaio, som poserer for forsida av Vogue for første gang, forandrer motebransjens uttrykk og er med på å rive ned fordommer.

- Lite gjenspeilet

Valentina Sampaio, som er født gutt, ble oppdaget av Alt via Instagram. I en lederartikkel sammenlikner sjefredaktøren henne med supermodeller som Gisele Bündchen, Daria Werbowy, og Anna Ewers.

- Hun er i akkurat samme klasse. Bortsett fra én liten detalj: Valentina, som er femme fatale, ble født gutt. Det er en detalj vi ville foretrukket å ikke måtte nevne, skriver hun.

Alt understreker at det i disse dager burde vært fullstendig irrelevant å gjøre et poeng av hvilken kjønnsidentitet man har. Samtidig håper magasinet å kunne være med å bidra til et større mangfold i motebransjen.

Ingvild Endestad, leder i FRI, Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold, mener franske Vogue har tatt et steg i riktig retning.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg tenker at det er positivt at man viser et større mangfold både når det kommer til kjønn, etnisitet og uttrykk. Spesielt i motebransjen, der man ofte kan få et inntrykk av at mangfoldet er lite gjenspeilet, sier hun til Dagbladet.

Endestad forklarer samtidig at et slikt tiltak er med å bidra til at også transpersoner får en følelse av å bli sett, og anerkjent i samfunnet.

- Man kan håpe på at man etter hvert har fått et samfunn som i større grad aksepterer at kjønn er mer mangfoldig enn vi tidligere har tenkt.

Saken fortsetter under bildet:

UTFORDRER MOTEBRANSJEN: Valentina Sampaio hylles av moteeksperter verden over for sitt portrett på forsida av franske Vogue.  Foto: NTB Scanpix
UTFORDRER MOTEBRANSJEN: Valentina Sampaio hylles av moteeksperter verden over for sitt portrett på forsida av franske Vogue.  Foto: NTB Scanpix Vis mer

Ikke være ukritisk

Ida Elise Eide Einarsdóttir, trendekspert og Vixen-redaktør, hyller - i likhet med internasjonale moteeksperter - coveret til franske Vogue.

- Forsida er helt fantastisk, og har utelukkende fått skryt fra bransjen. Når det er sagt, så er ikke transpersoner i motebransjen et helt nytt fenomen. Redken har blant annet transseksuelle Lea T som sin muse, i tillegg til andre som setter fokus på dette. I mine øyne er det ikke annet enn positivt.

VISER OVERGANGEN: Transseksuelle Jamie Raines (21) fra Essex i England tok bilder av seg selv hver dag under den tre år lange hormonbehandlingen, for å dokumentere sin overgangen fra kvinne til mann. Se timelapsen her. Video: Channel 4 Vis mer

Einarsdóttir forklarer at det lenge har vært populært blant designere og motehus å hente inn modeller og ambassadører som bryter med det klassiske skjønnhetsidealet.

Likevel mener hun at man ikke ukritisk skal rose alt motebransjen leverer til forbrukerne.

- Det er viktig at forbrukerne ser det kommersielle aspektet. Mange kaster seg på bølgen, da det har blitt en trend å vise modeller som representerer alle personer i samfunnet. Jeg håper likevel at det ligger et ønske om endring i bunn, og at forbrukerne selv synes det er viktig at motebransjen portretterer folk i alle utgaver.