I dag ble årets vinner av Gullbarbie offentliggjort. Gullbarbie er en kampanjepris som ble startet av ungdomsorganisasjonen «Press».
Prisen går til den medie- og reklameaktøren som får ungdom til å føle seg verst gjennom bruk av ensidige skjønnhetsidealer, gamle kjønnsroller og unødvendig seksualisering. Det er barn og unge som selv stemmer fram en vinner.
I år er det influenser Sophie Elise Isachsens (26) AS som vant.
Det var VG som først omtalte saken.
Stor andel av stemmene
Ifølge Press' pressemelding vant 26-åringen med en overveldende andel av stemmene.
- Barn og unge har gjennom stemmene de har avgitt i årets kampanje sagt tydelig ifra om at det unødvendige fokuset på seksualisering og kropp i reklameinnhold fra Sophie Elise AS de siste åra har vært skadelig for barn og unges psykiske helse, sier Lea Mariero, leder i Press – Redd Barna Ungdom i en pressemelding.
Videre forklarer Mariero at de mener millionbedriften Sophie Elise AS må ta et større ansvar, gitt den enorme påvirkningskraften influenserbedriften har på barn og unge.
- Vi har ved flere anledninger forsøkt å invitere Sophie Elise AS til et møte slik at vi kan ha en konstruktiv dialog om hvordan vi mener annonseringen kan endres slik at det ikke skader barn og unges psykiske helse, men vi har ikke fått noe svar, fortsetter hun.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger