FILM: Svend Wam preget norsk film i flere tiår.  Foto: Terje Bendiksby / NTB / Scanpix
FILM: Svend Wam preget norsk film i flere tiår. Foto: Terje Bendiksby / NTB / ScanpixVis mer

Svend Wam er død:

- Vårt slagord var «oss to mot resten av verden». Det laget vi film etter

Petter Vennerød minnes vennen og makkeren han laget en rekke filmer med. 

(Dagbladet): Mandag morgen kom nyheten om at manusforfatteren og filmregissøren Svend Wamnes Akstuft, mest kjent som Svend Wam, er død. Wam var særlig kjent som en del av duoen Wam & Vennerød, som produserte og regisserte en rekke filmer mellom 1975 og 1995.

Petter Vennerød, som jobbet sammen med Wam, beskriver det som helt fantastisk å jobbe sammen med ham.

- Jeg husker vi hadde et slagord som var «oss to mot resten av verden», og det forsøkte vi å lage film etter, sier Vennerød til Dagbladet.

DUO: Svend Wam og Petter Vennerød jobbet sammen med flere prosjekter fra 1970-tallet av. Her er de fotografert i 1995. Foto:  Lars Eivind Bones/Dagbladet
DUO: Svend Wam og Petter Vennerød jobbet sammen med flere prosjekter fra 1970-tallet av. Her er de fotografert i 1995. Foto: Lars Eivind Bones/Dagbladet Vis mer

- Det er så mye man kunne si om Svend. Vi arbeidet jo døgnet rundt, og det å arbeide med ham var morsomt og givende. Vi lo mye, og det var meningsfullt. Han var ikke interessert i annet enn det som hadde mening. Vi forstod hverandre veldig godt, sier Vennerød.

16 spillefilmer

Svend Wam var syk i mange år, og døde søndag på Vestby sykehjem, opplyser familien hans til NTB. Han ble 71 år gammel.

- Han ønsket jo lenge å slippe, men det er klart det er trist, sier Vennerød.

JUBILEUM: I 1992 feiret Wam og Vennerød 20-årsjubileum og innspilling av ny film. Foto:  Ole Chr. Thomassen / Dagbladet
JUBILEUM: I 1992 feiret Wam og Vennerød 20-årsjubileum og innspilling av ny film. Foto: Ole Chr. Thomassen / Dagbladet Vis mer

Til sammen medvirket Svend Wam til å skape 16 spillefilmer, i tillegg til en rekke kortfilmer og TV-filmer. Han mottok også en rekke priser både her hjemme og internasjonalt. I 1985 mottok han og Petter Vennerød Aamot-statuetten for fremragende innsats for norsk film.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Petter Vennerød beskriver ham som åpen person, for dem som stod ham nær.

- Han var en veldig generøs mann, og i forhold til folk som stod ham nær bød han på seg selv. Han var veldig åpen, selv om han i forhold til offentligheten var mer lukket, sier han.

HARDTARBEIDENE: Her er Wam på jobb, under innspillingen av filmen «Desperate bekjentskaper» i 1998. Foto: Ola Sæther / Dagbladet
HARDTARBEIDENE: Her er Wam på jobb, under innspillingen av filmen «Desperate bekjentskaper» i 1998. Foto: Ola Sæther / Dagbladet Vis mer

- Utrolig flott fyr

Skuespiller Anne Marie Ottersen forteller om en regissør som var veldig seriøs på arbeidet sitt.

- Det var mye latter og moro rundt ham. Samtidig var han veldig seriøs på arbeidet sitt, og veldig bestemt når han instruerte. Han visste akkurat hva han ville ha. Det er veldig betryggende for en skuespiller å arbeide med et sånt menneske, sier Ottersen.

Hun uttrykker også at hun er svært imponert over måten Wam og Vennerød arbeidet på.

- Han var en utrolig flott fyr, og det er veldig trist at han dør så tidlig, sier hun.

- Stor betydning

Jan Langlo, leder ved Cinemateket, forteller at Wam sine filmer har en viktig plass i norsk filmhistorie. Selv om de tidvis ble uglesett, har verkene ifølge Langlo vært viktige.

- De har hatt en veldig stor betydning. De har vært et eget kapittel i en slags motkultur som fant sted den gang, og har blitt referanseramme for mange andre filmer. Spesielt den karaktertypen de introduserte, outsideren og opprøreren, har personifisert den nevnte motkulturen, forklarer han.

I 2005 iverksatte Cinemateket i Oslo et prosjekt der de forsøkte å renvaske Wam og Vennerøds filmer.

- De har hatt et litt frynsete rykte i norsk filmhistorie. Påstanden var at betydningen deres var undervurdert, og at de i stor grad er misforstått. Filmene deres var aldri ment å være realistiske, det var heller en slags form for satire, mener han.

Det var bare Vennerød som dukket opp da disse filmene ble vist på nytt. Langlo mener at Wam trakk seg tilbake fra rampelyset etter at den aktive karrieren hans var over.

- Det var en betydelig og profilert skikkelse som forsvant. Det er synd. Filmene hans var langt bedre enn deres rykte, sier Langlo.