RETUSJERING: Moteekspert Marianne Jemtegård, modellmamma Eivor Øvrebo og KK-redaktør Ingeborg Heldal reagerer på debatten etter at denne modellens kjønsorgan ble retusjert bort. Foto: Fakskimile / Fashion Nova
RETUSJERING: Moteekspert Marianne Jemtegård, modellmamma Eivor Øvrebo og KK-redaktør Ingeborg Heldal reagerer på debatten etter at denne modellens kjønsorgan ble retusjert bort. Foto: Fakskimile / Fashion NovaVis mer

Vaginabråk:

«Vulvafjerning» vekker oppsikt

Ekspertene mener debatten om retusjeringen av den gjennomsiktige badedrakta har gått i feil retning.

Etter at shoppingnettstedet Fashion Nova reklamerte for en gjennomsiktig badedrakt på sine nettsider denne uka, har kritikken ikke latt vente på seg. Flere kunder bet seg nemlig merke i at modellens vulva er blitt retusjert bort på bildet.

Bildet, som nå er fjernet fra nettstedets sider, spredte seg som ild i tørt gress i sosiale medier, der debatten om hvorvidt det å retusjere bort en kvinnes kjønnsorgan er greit eller ikke, har rast.

Flere mener det er helt absurd å fjerne en så sentral detalj ved kvinnens kropp.

- Jeg har sett dem gjøre det med brystvorter, men å bli kvitt en hel vulva er noe annet, har en kunde kommentert i kommentarfeltet ved butikkens nettbutikk, ifølge The Sun.

- Dette er veldig urovekkende, skriver en annen.

RETUSJERING: Flere reagerer på debatten etter at denne modellens kjønsorgan ble retusjert bort. Foto: Fakskimile / Fashion Nova
RETUSJERING: Flere reagerer på debatten etter at denne modellens kjønsorgan ble retusjert bort. Foto: Fakskimile / Fashion Nova Vis mer

Forstår ikke konseptet

Bildet av modellen i badedrakta har også fått oppmerksomhet i flere utenlandske medier, som omtaler saken som svært bekymrende.

Moteekspert Marianne Jemtegård mener debatten har gått i feil retning. Hun forstår ikke helt poenget med en gjennomsiktig badedrakt, men reagerer likevel på måten kjønnsorganet er redigert på.

- Jeg har stor forståelse for at en modell ikke vil stille opp i en gjennomsiktig badedrakt uten å skjerme sine private deler. Når det er sagt reagerer jeg litt på måten den er retusjert på. Det framstilles på en måte som kommuniserer at kvinners kjønnsorgan skal se ut som en dokketiss, og det er ikke greit, sier hun.

- Men hvis det ikke er greit å vise kjønnsorganet i reklamen for badedrakta, er det da greit å gå med den på stranda?

- Det er akkurat det, jeg skjønner ikke konseptet med denne badedrakta. Hvis man ønsker seg en slik badedrakt, da er man naturist, og da har man i utgangspunktet ikke behov for denne drakta, sier Jemtegård, og legger til at hun er veldig for slike diskusjoner i utgangspunktet, men akkurat i dette tilfellet forstår hun ikke helt retningen debatten har tatt.

FORSTÅR IKKE: Marianne Jemtegård stiller seg undrende til hvorfor en gjennomsiktig badedrakt i det hele tatt er noe man går med. Foto: Espen Solli / Se og Hør
FORSTÅR IKKE: Marianne Jemtegård stiller seg undrende til hvorfor en gjennomsiktig badedrakt i det hele tatt er noe man går med. Foto: Espen Solli / Se og Hør Vis mer

- En fordel for modellen

Modellmamma Eivor Øvrebø, som er daglig leder for modellbyrået Team Models, synes det er helt naturlig at en kvinnes kjønnsorgan skjermes i en slik reklame.

- Det bør man jo gjøre. Spesielt om modellen i utgangspunktet ikke er en nakenmodell, sier Øvrebø til Dagbladet.

- Jeg vil jo si at det er en fordel for modellen og omverdenen at vulvaen retusjeres bort. Jeg mener det i utgangspunktet er tøys å dele et bilde av en gjennomsiktig badedrakt, legger hun til.

Dagbladet kjenner ikke til hvorvidt modellen er blitt informert om hva slags modelloppdrag hun har fått eller ikke, men hadde dette vært en av modellene til Øvrebø er hun klar i sin tale:

- Hvis en av mine modeller hadde blitt signert til et oppdrag for en nettbutikk, og endt opp i en gjennomsiktig badedrakt, hadde vi snudd i døra. Man skal bli informert om hva slags type oppdrag det er, sier hun.

PHOTOSHOP: Johanna Emma Olsson er en av Sveriges mest kjente influencere. Nå er hun i hardt vær etter en Photoshop-tabbe. Video: Instagram / NTB Scanpix. Klipp: Ørjan Ryland Vis mer

- Bommer på tidsånden

Moteekspert og redaktør for magasinet KK, Ingeborg Heldal, har fulgt med på vulva-debatten og sett at det har kokt i sosiale medier de siste dagene. Til Dagbladet forteller hun at retusjeringen av vaginaen til modellen fikk også henne til å reagere.

- Fashion Nova bommer stygt på tidsånden her, og får så øra flagrer. Folk ønsker seg ikke modeller retusjert til dukker - dette er jo en form for Barbie-retusjering. Hun hadde jo heller ikke vagina, stakkars, sier Heldal.

Ifølge KK-redaktøren fortjener Fashion Nova den negative oppmerksomheten.

- Det er bra at folk bruker forbrukermakten sin! På plussiden har vi fått en rekke nye ord i verktøykassa: vulvakritikk, vulvabråk, vulvaskandale, vulva-gate, sier hun.