Kultfilm skaper ny dopdebatt

LONDON (Dagbladet): Årets allerede mest omtalte film i Storbritannia og i filmverdenen for øvrig er «Trainspotting», en hysterisk og musikalsk rocka beskrivelse av et heroinbelastet ungdomsmiljø i Edinburgh.

«Trainspotting», som hadde London-premiere fredag, er produsert av teamet bak fjorårets «Shallow Grave», den største suksessen i britisk filmindustri på mange år. Filmen bygger på skotske Irvin Welshs kultroman med samme tittel, og lydsiden med Iggy Pop, Pulp, Lou Reed, Blur, Primal Scream og Leftfield hamrer løs på våre antihelter.

De er den galgenhumoristiske heroinmisbrukeren Mark «Rent Boy» Renton og hans såkalte kamerater i den delen av Edinburgh som ikke har sett en kilt siden forrige århundre. De av dem som ikke er hekta på heroin, er en manisk voldsforlyster og en streiting som møter veggen når han roter bort en hjemmelaget pornovideo med ham og samboeren.

Innrømmer dop-glede

Filmen er en hysterisk morsom skildring av et miljø du bare vet finnes, men den er også tragisk realistisk krydret med ramsalt, svart humor og et indirekte skeivt blikk på det moderne storsamfunnet.

- Problemet med de fleste filmer om narkotika er at det blir så fryktelig depressivt framstilt. Vi ville lage en film som følger boka på det punktet at den tør å innrømme at dop faktisk kan være vidunderlig. Filmen skal følge temperaturen i dette miljøet, sier regissør Danny Boyle.

Filmen har naturligvis forårsaket den reneste spaltemaraton i det britiske debattbildet. Alt fra fotnotedetaljer som at framstillingen av hovedpersonen Rentons kjæreste Diane ikke er troverdig, siden det ikke finnes så vakre jenter i Skottland, til den langt viktigere og mer seriøse debatten om hvorvidt filmen prosjekterer en forherligelse av narkotika.

Til Cannes

Boyle avviser kritikken, og hevder at en film ikke vil inspirere folk til å ta stoff. Det gjør de av helt andre grunner.

Filmen, som har fått 18-årsgrense, setter også fingeren på de faktiske og tragiske konsekvensene som stoffmisbruk kan føre med seg, og flere scener i filmer er direkte psykisk vonde å se på. Mest av alt etterlyser Boyle kunnskap omkring bruken og virkningene av narkotika, utifra den filosofien at siden «alle» i England likevel bruker dop, så bør man heller begynne med faktainformasjon enn med forbud.

«Trainspotting» er allerede en hit i England, og med sin humor og sine forskrudde rollekarakterer skal mye gå feil hvis ikke dette blir en «Withnail And I» for 90-tallet.

Filmen kommer sannsynligvis på Cannes-festivalen i mai, og det forhandles om norsk distribusjon.