ANNONSØRINNHOLD
Aller
Black Week 2022 – 20% økning i netthandel

Black Week 2022 – 20% økning i netthandel

Fersk tall fra Klarna viser at netthandelen økte med hele 989 prosent ved midnatt Black Friday sammenlignet med en vanlig dag. Totalt økte salget via Klarna 18% under Black Friday i år om man sammenligner med 2021.

Ser man på samme periode under hele Black Week har netthandelen hos nettbutikker som bruker Klarna betalingsløsninger økt 20 prosent mot i fjor ifølge en pressemelding på NTB.

Ikke for sent å gjøre et kupp

Black Week avsluttes i dag med Cyber Monday – dagen du kan gjøre et riktig kupp på dyrere merkevarer. Tenk på å unngå impulskjøp uansett om du handler med kredittkort eller andre betalingsløsninger – Ingen kjøp er dyrere enn kjøp av produkter du ikke har behov for.

Sammenlign alltid priser så du vet du gjør det beste kjøpet. Sjekk om det finnes rabattkoder som kan senke prisen ytterligere.  Et tips er å betale med kredittkort som ofte har fordelsprogram eller cashback som gjør at du kan spare enda mer.

Vi har blitt flinkere til å sammenligne

I følge Christoffer Reina, Norgessjef i Prisjakt har nordmenn blitt flinkere til å sjekke prisene. Trafikken på Prisjakt har, ifølge Reina, aldri vært høyere enn nå i november.

Prisjakt som overvåker over 900.000 enkeltprodukter, melder i en pressemelding at hvert fjerde produkt hadde sin laveste registrerte pris under Black Friday i år. Dette tilsvarer 24% av de registrerte produktene og er en økning på 7 prosent mot i fjor. Snittrabatten på de nedsatte produktene var lavere enn i fjor.

Prisguiden hadde også sin beste Black Friday noensinne, med en økning i klikk på 18 prosent mot i fjor. Prisguidens analyse viser at flere i år sammenligner prisen også på billigere produkter. Dette kan tyde på at konsumentene har blitt flinkere til å finne fram til det billigste produktet på nett og er mer prisbevisst enn tidligere år.

Black Week 2022 - 20% økning i netthandel

Dette jaktet vi på under Black Week

Prisguiden – som er en del av Klarna melder om at de mest populære kategoriene var pulsklokker/ sportsklokker, ryggsekker og bærbare PC-er.

Hos Prisjakt var årets mest populære produkt under Black Week Samsung Neo QLED 85»/ 8K Smart TV, Sony PlayStation 5 (PS5) og Apple iPhone 14 5G/128GB

Utover dette jaktet nordmenn på priskupp på mobiltelefoner, hodetelefoner, TV er, ytterjakker og sportsklokker.

Vi har blitt flinkere netthandlere

Stadig flere velger å bruke netthandel fremfor fysiske butikker.Vi har blitt flinkere til å orientere i prisjungelen på nettet og gjør mer bevisste valg uten å bli lurt av lokkepriser og luretilbud.

Nordmenn har blitt flinkere til å sammenligne priser. Vi har blitt tryggere med netthandel og mange velger betalingsløsninger som kredittkort som gir ekstra sikkerhet.