Aller
Ekstra trygghet med kredittkort

Ekstra trygghet med kredittkort

November og desember er høysesong for handel

Vi går inn i den perioden på året da vi handler mest. Både Black Week og julegaveshopping er rett rundt hjørnet. Å bruke kredittkort eller debetkort kan gi ekstra trygghet når du handler varer og tjenester. Selv om prosessen med debetkort kan være mer komplisert, gir den fortsatt en form for beskyttelse.

Å bruke kredittkort eller debetkort kan gi ekstra trygghet når du handler varer og tjenester. Se hvordan du kan dra nytte av ekstra beskyttelse ved å bruke kredittkort for betaling og hvordan du går fram om du vil klage.

Betalingssikkerhet en av fordeler ved å bruke kredittkort

Betaler du varer og tjenester med kort har du ekstra trygghet om det oppstår problemer med kjøpet. Ifølge finansavtaleloven  har banken – eller kredittgiver sammen ansvar som selgeren av varen eller tjenesten. Du kan dermed klage til banken om du ikke får igjennom ditt klagemål hos selgeren. Forbrukerrådet anbefaler derfor at du bruker kredittkort ved kjøp da det blant annet gir deg ekstra trygghet om selgere ikke aksepterer angreretten din.

Har debetkort samme sikkerhet som kredittkort?

Så lenge du handler med et debetkort som er knyttet til Visa eller Mastercard så kan du i prinsipp klage til banken om du ikke får gehør fra selger. Imidlertid er prosessen med debetkort mer komplisert og kan ha kortere klagefrister sammenlignet med bruk av et kredittkort.

Å forstå forskjellen mellom kredittkort og debetkort er viktig for å vite hva slags beskyttelse du har som forbruker.

For å kunne klage til banken ved tvister med selger må følgende oppfylles:

  • Du må ha prøvd å løse konflikten med butikken/ selgeren først – Du må ha forsøkt å løse konflikten med butikken eller selgeren før du kan klage til banken.
  • Du må kunne vise til feil ved varen eller tjenesten – Du må kunne dokumentere feil ved varen eller tjenesten du har kjøpt.
  • Kravet til banken og selgeren må samsvare – Kravet du retter mot banken må være det samme som kravet du retter mot selgeren.
  • Kjøpet må ha blitt gjort med et kredittkort eller med et Visa/ Mastercard debetkort – Kjøpet må ha blitt gjort med et kredittkort for at du skal kunne klage til banken. Du kan også klage til banken hvis du brukte et Visa- eller Mastercard-debetkort, men vær oppmerksom på kortere klagefrister og en mer komplisert prosess.
  • Kjøpet må være gjort hos en registrert næringsdrivende – altså hos en butikk eller et registrert firma. Du kan ikke klage på kjøp du gjør privat.

Hvordan klager jeg?

Send en skriftlig klage med all nødvendig dokumentasjon til banken eller kredittgiveren som gav deg kredittkortet. Tenk på at banker har korte reklamasjonsfrister og at du kun kan fremme pengekrav mot banken.

Blir du ikke enig med banken kan du klage til Finansklagenemnda via deres klageskjema som du finner på nettsiden. Før du sender klage til Finansklagenemnda må banken som har utstedt kredittkortet hatt anledning til å ta stilling til kravet.

  • Send en skriftlig klage med all nødvendig dokumentasjon til banken eller kredittgiveren som ga deg kredittkortet.
  • Vær oppmerksom på at banker har korte reklamasjonsfrister, og du kan kun fremme pengekrav mot banken.
  • Hvis du ikke kommer til enighet med banken, kan du klage til Finansklagenemnda via deres klageskjema, tilgjengelig på nettsiden deres. Før du sender klagen til Finansklagenemnda, må banken som har utstedt kredittkortet ha hatt anledning til å ta stilling til kravet.