ANNONSØRINNHOLD
Aller
Ekstra trygghet med kredittkort

Ekstra trygghet med kredittkort

Betaler du varer og tjenester med kort har du ekstra trygghet om det oppstår problemer med kjøpet. Ifølge finansavtaleloven  har banken – eller kredittgiver sammen ansvar som selgeren av varen eller tjenesten. Du kan dermed klage til banken om du ikke får igjennom ditt klagemål hos selgeren. Forbrukerrådet anbefaler derfor at du bruker kredittkort ved kjøp da det blant annet gir deg ekstra trygghet om selgere ikke aksepterer angreretten din.

Har debetkort samme sikkerhet som kredittkort?

Så lenge du handler med et debetkort som er knyttet til Visa eller Mastercard så kan du i prinsipp klage til banken om du ikke får gehør fra selger. Prosessen ved debetkort er derimot mer komplisert og kan ha kortere klagefrist enn samme prosess ved bruk av et kredittkort

Les mer om forskjellen på kredittkort og debetkort her.

For å kunne klage til banken ved tvister med selger må følgende oppfylles:

  • Du må ha prøvd å løse konflikten med butikken/ selgeren først.
  • Du må kunne vise til feil ved varen eller tjenesten.
  • Kravet til banken må være det sammen som kravet til selgeren.
  • Kjøpet må ha blitt gjort med et kredittkort.
  • Du kan klage til banken ved kjøp gjort med Visa/Mastercard debetkort – vær obs på kortere klagefrist og mer komplisert prosess.
  • Kjøpet må være gjort hos en registrert næringsdrivende, en butikk eller et firma.

Hvordan klager jeg?

Send en skriftlig klage med all nødvendig dokumentasjon til banken eller kredittgiveren som gav deg kredittkortet. Tenk på at banker har korte reklamasjonsfrister og at du kun kan fremme pengekrav mot banken.
Blir du ikke enig med banken kan du klage til Finansklagenemnda via deres klageskjema som du finner på nettsiden. Før du sender klage til Finansklagenemnda må banken som har utstedt kredittkortet hatt anledning til å ta stilling til kravet.