10 ting jeg elsker

I morgen har Kenneth Branaghs nye film, «Love's Labour Lost», verdenspremiere i Oslo. I videobutikken leier tenåringene «10 ting jeg hater ved deg». Begge er Shakespeare. Hva er det med gamle William?

1 PÅ VIDEOEN «Silent Shakespeare» sitter skuespilleren og regissøren sir Herbert Beerbohm Tree og dør. Han spiller hovedrollen i «King John» fra 1899. I noen historiske sekunder spiller han den døende monarken i de eldste, bevarte bildene fra en Shakespeare-film. Siden er minst et par hundre versjoner av Shakespeares dramaer overført til lerretet. I tillegg fins et liknende antall filmer der Shakespeare er henvist til, fra westernfilmer der omreisende skuespillere drar monologer for gullgravere og revolvermenn, til Arnold Schwarzenegger som hardtslående Hamlet i filmen «The Last Action Hero» (1993), med en ledsagende tekst som forteller at «There's no good night for this sweet prince».

2 SHAKESPEARE ER OVERALT, og i morgen får Norge æren av å huse verdenspremieren på «Love's Labour Lost» - «Danser med Shakespeare» på norsk - Kenneth Branaghs hyllest til Hollywood-musikalen. Og på video leier tusenvis av tenåringer «10 ting jeg hater ved deg», bygd på Shakespeares «Troll kan temmes». Om Shakespeare fryder seg eller roterer i sin grav, er uvisst. Han rører i hvert fall på seg.

3 28 ÅR GAMMEL dukket sir Laurence Olivier opp som «Henry V» (1944). I farger. Fire år seinere kom «Hamlet», i svart-hvitt. Og til slutt: «Richard III» (1955). Olivier både regisserte og spilte hovedrollen i disse tre filmene, som skulle bevise at Shakespeare kunne overføres til lerretet uten å miste den opprinnelige teaterkraften. For Olivier var Shakespeare et fredet naturreservat.

Artikkelen fortsetter under annonsen

4 SHAKESPEARE RUVET storslagent over alt regissøren og skuespilleren Orson Welles foretok seg. Alle Welles' skikkelser har en grandeur og en fallhøyde som er mesteren verdig. Men Welles filmet ikke teater. Han utforsket framfor alt filmmediet: dramatiske vinkler, noir-inspirerte lys og skyggeeffekter, forførende kamerakjøringer. Han hadde den tilbakeholdte patos, den voldsomme lyskraften og den angstfylte innsikten i sine egne mørke sider som skulle til for å framstille «Macbeth» (1948), «Othello» (1952) og Falstaff, i «Chimes at Midnight» (1966).

- Du kan ikke lage teater på lerretet, sa Welles. - Jeg tror ikke Shakespeare ville trodd på det. Han ville blitt en strålende filmmanusforfatter.

5 AKIRA KUROSAWA forvandlet Shakespeare til japanske seremonier. Macbeth ble kabuki-visjonen «Blodets trone» (1957), Hamlet ble noir-thrilleren «The Bad Sleep Well» (1960), Kong Lear ble samuraidramaet «Ran» (1985). Gjendiktning i bevegelige bilder. Storslagent, majestetisk, rått og forferdelig. Shakespeare skåret ut i et japansk landskap og lidenskapelig rammet av samuraisverdets hogg.

6 ITALIENEREN FRANCO ZEFIRELLI lagde en slags avansert Spagetti-Shakespeare, med virkemidler og skuespillere hentet fra Hollywood; Richard Burton og Elizabeth Taylor som den fargesterke duoen i «Troll kan temmes» (1966), en intens og tåredryppende «Romeo og Julie» (1968), dessuten «Hamlet» (1990) med en Mel Gibson som ikke har vært mindre ellevill siden sine første, mesterlige Mad Max-filmer. Kan man kalle det en slags realisme?

7 KLART FOR EN APO-KALYPSE: I 1971 filmer Roman Polanski, finansiert av Playboy, den mest blodige versjonen som har vært lagd av «Macbeth». Filmen ble mottatt dels som en kommentar til amerikanernes krigføring i Vietnam, dels som en personlig terapi etter at Polanskis kone Sharon Tate og flere andre var blitt drept i en massakre av Charles Manson og hans disipler. Filmen står seg. Verken kriger eller massemordere har endret seg nevneverdig.

8 DET FINS MANGE SNÅLE Shakespeare-filmer. I Celestino Coronados «Hamlet» er spøkelset nakent. Derek Jarman lagde en pønkversjon av «Tempest». Disney lagde «Løvekongen» (1994), en tegneserievariant av «Hamlet». Shakespeare er til stede hos Steve Martin i «L.A. Story» (1991), hos Gus van Zandt i «My Own Private Idaho» (1991), hos Coppola i «Gudfaren III» (1990) og i musikaler som «Kiss Me Kate» (1953) og «West Side Story» (1961). Se også opp for Shakespeare i filmen «Tromeo og Julie» (1996), der Julie er lesbisk og Romeo onanerer etter CD-ROMer med titler som «Much Ado About Humping», «As You Lick It» og «The Merchant of Penis».

9 90-TALLET. Bølgen. Shakespeare blir big business. Vi kan gjøre hva vi vil, mener Kenneth Branagh, som lagde «Henry V» (1989), av onde tunger kalt Dirty Henry, dessuten en fire timers, monumental «Hamlet» (1996). I løpet av et års tid kom påkostede utgaver av «Othello» (1995), «Richard III» (1996), «Twelfth Night» (1996), «A Midsummer Night's Dream» (1996), «Romeo og Julie» (1996) og Al Pacinos «Looking for Richard» (1996). Var det merkelig at noen fant på å dikte om dikteren selv, med den vittige «Shakespeare in Love» (1998) som resultat?

10 HVORFOR SHAKESPEARE? Fordi, som både Orson Welles og Harold Bloom har påpekt, Shakespeare var den første som skildrer et moderne menneske i en moderne verden. Og som Shakespeare-eleven Raymond Chandler har uttrykt det: «Hadde Shakespeare levd i dag, ville han uten tvil ha skrevet og regissert spillefilmer. I stedet for å si «Dette mediet er ikke bra» ville han brukt det - og gjort det bra.»

fredrik.wandrup@dagbladet.no

Kenneth Branagh har regi og spiller selv i sin siste film "Danser med Shakespeare". Her med Alicia Silverstone.