DEBATT

Debatt: Elbiler

100.000 elbiler i Norge

Til tross for rekordhøyt salg av elbiler, økte fortsatt antallet fossile biler på norske veier i 2015.

TETT:  Av alle verdens elbiler ruller nesten én av ti på norske veier.  Foto: NTB Scanpix
TETT:  Av alle verdens elbiler ruller nesten én av ti på norske veier.  Foto: NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

I dag markerer ZERO og Elbilforeningen at vi denne uka passerer 100.000 elbiler i Norge. Mens bare et par promille av verdens en milliard biler er norske, har vi nesten én av ti av verdens elbiler – og den høyeste andelen av den nasjonale bilparken i verden. Elbilpolitikken har kuttet utslipp i Norge. Men enda viktigere har det vært at vi har skapt et marked som gjør det mulig for bilfabrikantene å investere i utslippsfri teknologi, med store globale konsekvenser.

100.000 elbiler er en milepæl, men vi er langt ifra i mål. Til tross for rekordhøyt salg av elbiler, økte fortsatt antallet fossile biler på norske veier i 2015. Stortinget har vedtatt et mål om at ingen biler som slipper ut CO₂ skal selges i Norge etter 2025. Da trengs det virkemidler som sikrer at vi når målet.

I følge TNS gallup er bekymring for rekkevidde, lademuligheter og uklarhet om videre privilegier de viktigste grunnene til at folk ikke velger elbil. Med lanseringen av stadig flere elbiler med lang rekkevidde til en rimelig pris og utbygging av ladestasjoner langs alle hovedveiene, blir de to første mindre viktig. Den siste bekymringen må adresseres ved å gi trygghet for at elbilfordelene blir bevart over lang tid. Det er derfor grunn til å glede seg over at momsfritaket nå forlenges til minst 2020, og vedtaket om at når elbiler etterhvert skal betale bompenger og parkeringsavgifter, skal det være maks halv sats.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer