TETT:  Av alle verdens elbiler ruller nesten én av ti på norske veier.  Foto: NTB Scanpix
TETT:  Av alle verdens elbiler ruller nesten én av ti på norske veier.  Foto: NTB ScanpixVis mer

Debatt: Elbiler

100.000 elbiler i Norge

Til tross for rekordhøyt salg av elbiler, økte fortsatt antallet fossile biler på norske veier i 2015.

Meninger

I dag markerer ZERO og Elbilforeningen at vi denne uka passerer 100.000 elbiler i Norge. Mens bare et par promille av verdens en milliard biler er norske, har vi nesten én av ti av verdens elbiler – og den høyeste andelen av den nasjonale bilparken i verden. Elbilpolitikken har kuttet utslipp i Norge. Men enda viktigere har det vært at vi har skapt et marked som gjør det mulig for bilfabrikantene å investere i utslippsfri teknologi, med store globale konsekvenser.

100.000 elbiler er en milepæl, men vi er langt ifra i mål. Til tross for rekordhøyt salg av elbiler, økte fortsatt antallet fossile biler på norske veier i 2015. Stortinget har vedtatt et mål om at ingen biler som slipper ut CO₂ skal selges i Norge etter 2025. Da trengs det virkemidler som sikrer at vi når målet.

I følge TNS gallup er bekymring for rekkevidde, lademuligheter og uklarhet om videre privilegier de viktigste grunnene til at folk ikke velger elbil. Med lanseringen av stadig flere elbiler med lang rekkevidde til en rimelig pris og utbygging av ladestasjoner langs alle hovedveiene, blir de to første mindre viktig. Den siste bekymringen må adresseres ved å gi trygghet for at elbilfordelene blir bevart over lang tid. Det er derfor grunn til å glede seg over at momsfritaket nå forlenges til minst 2020, og vedtaket om at når elbiler etterhvert skal betale bompenger og parkeringsavgifter, skal det være maks halv sats.

Det er imidlertid på tide at politikerne også innser at når målet er 100 prosent utslippsfritt nybilsalg, så er politikken med å belønne biler med lave utslipp utgått på dato. Skal vi nå målet, må avgiftene nå opp på alle fossile biler.

En helt utslippsfri bilpark er mulig, men vi har bare tida og veien.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook