Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

1,2 millioner til norsk vikingspill

Norsk filmfond støtter et nytt stategispill om vår brutale fortid.

  • Alt om spill!
  • Spillblogg
  • Diskuter spill (Dagbladet.no): Det florerer av dataspill som baserer seg på historiske epoker - men det er kun et fåtall som har tatt for seg vikingtidens fargerike brutalitet. I dag fikk imidlertid det norske spillselskapet Innerloop 1,2 millioner kroner i utviklingsstøtte til spillet «Vikingjarl», som kommer i 2006.

    - Vikingjarl går inn for å bli et strategispill med et høyt kvalitetsnivå både i det grafiske uttrykket og den logiske oppbygningen av spillet. Gameplay virker morsomt og spennende uten at det er urealistisk avansert og kostbart, sier produksjonssjef i Norsk filmfond Elin Erichsen.

    Første norske vikingspill

    I fjor kom utvidelsesdelen «Viking Invasion» til det anerkjente strategispillet «Medieval: Total War». Men foreløpig er ikke vår historie blitt fortalt med nordiske øyne - inntil nå.

    I lengre tid har nemlig Innerloop i all hemmelighet jobbet med et nytt dataspill basert på vikingtiden. «Vikingjarl» vil bli et territoriebasert strategisk dataspill for PC og Mac, og er planlagt utgitt i 2006.

    I spillet styrer du en av sju vikingjarler. I rollen som denne skal du prøve å ta territorier fra andre - eller handle med dem på fredlig vis.

    Ung målgruppe

    - Målgruppen for spillet er unge mellom ti og femten år, og derfor vil mye av vikingetidens voldelige natur bli tonet ned i spillet. Det betyr ikke at spillet ikke vil inneholde slagscener - mye av spillet går ut på å foreta strategiske valg for å vinne avgjørende slag. Men grunnets spillernes unge alder, vil vi bli spart for de mest blodige detaljene, forteller Henning Rokling-Andersen, leder for Innerloop, til Dagbladet.no.

    Det betyr at det vil bli lagt stor vekt på strategiske valg i slagene, uten at man går ned på detaljnivå. Du vil kunne velge om du for eksempel skal slåss defensivt eller offensivt, men du vil ikke kunne styre de enkelte vikingene i kamp. I tillegg vil du kunne utvikle samfunnet ditt ved å skaffe ny teknologi.

    Se teknologi-treet

    - Jeg har gjort mye research på historien vår for å kunne få dette så korrekt som mulig. I tillegg har vi hatt gode samtaler med historisk fakultet ved Universitetet i Oslo, noe som vil hjelpe oss mye med å få ting riktig, sier Henning Rokling-Andersen.

    Vil inn i skolen

    - Det hadde vært veldig interessant å få spillet ut i skolene, som et supplement i historieundervisningen. På denne måten hadde elevene kunnet fordype seg i vår egen historie, uten at de ser på det som fag - det er ofte lettere å lære via lek. Men ettersom dette er noe som skolevesenet ikke har tatt seriøst til nå, vet vi ikke om det kan bli noe av, sier Rokling-Andersen.

    Det er store planer for å få «Vikingjarl» ut i verden. Spillet utvikles riktignok med norsk som hovedspråk, men skal i tillegg oversettes til engelsk, fransk, spansk, tysk og italiensk. Det er foreløpig usikkert om spillet vil inkludere en flerspillerdel - Innerloop har ikke tatt en avgjørelse hverken i den ene eller andre retningen.

    Tilbake fra pause

    Dette betyr at Innerloop vender tilbake til spillarenaen, etter en stund uten aktivitet. Firmaet har tidligere laget spill som «Project I.G.I.» og «I.G.I 2», spill som har gjort det godt både i inn- og utland.

    - «Vikingjarl» kommer til å bli fullstendig norskutviklet, og vi er godt i gang med utviklingen allerede, forteller Rokling-Andersen.

    800.000 til barnespill

    Også et annet dataspill mottok støtte fra Norsk Filmfond i dag. Barnespillet «Reven og Grisungen» lages for PC og Mac, og tar utgangspunkt i de populære barnebøkene og de to figurene. Målgruppen er barn mellom fem og ni år. Forfatter Bjørn Rørvik og illustratør Per Dybvig vil være sterkt engasjert i utviklingen av spillet.

    - Spillet «Reven og Grisungen» baserer seg på et fantastisk univers med unike karakterer hentet fra de populære barnebøkene om de to dyrene. Streken er frekk og teksten er morsom. Et slikt visuelt og litterært utgangspunkt vil smitte over på gameplay og være med på å skape et sprekt og visuelt annerledes barnespill, sier Elin Erichsen.

  • Alt om spill!
  • Spillblogg
  • Diskuter spill
<B>KONSEPTTEGNINGER:</B> Dette er konspepttegninger som skal vise hvordan stilen og figurene i spillet vil være.
BAKMENNENE:</B> Fra venstre programmerer Pål Krebs Holmberg og prosjektleder Henning Rokling-Andersen i Innerloop.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media