1,3 millioner så på Hurtigruten-TV

Men ikke alle er like fornøyde.

MARATON-TV: Med kameraer i baugen har "MS Nordnorge" foreviget det som kalles verdens vakreste sjøreise. Alle foto: NRK
SJØ, SJØ OG SJØ: Enkelte TV-seere mener Bergensbanen egnet seg bedre på skjermen enn Hurtigruta.
SNØ: Fra Trollfjorden i Vesterålen.
TURISTMÅL: Helt siden 1893 har passasjerer reist langs norskekysten med Hurtigruten. I dag er turen populær blant turister som vil se mest mulig av norskekysten.

(Dagbladet): NRK2 startet i går det som muligens er verdens lengste TV-program: En komplett fem og et halvt døgn lang direktesending av Hurtigrutas ferd fra Bergen til Kirkenes.

Og nordmenn stimler seg rundt skjermen. På det meste så 325 000 på verdens vakreste sjøreise i går, ifølge NRK. Seertoppen kom like før klokka ti i går kveld, da «MS Nordnorge» passerte Manger i Radøy.

1,3 millioner Totalt skal 1 345 000 personer ha vært innom sendinga før klokka tre i natt. NRK2, som vanligvis samler seks prosent av alle TV-seere i Norge, hadde på Hurtigrutas første dag en markedsandel på 21 prosent.

På samme måte som under opptaket av Bergensbanen, som ble sendt i fjor, bruker mange Twitter for å kommentere maratonsendinga.

Noen hyller prosjektet som kunst, slik som forfatteren John Erik Riley («Postmoderne i n-te potens. Andy Warhol sitter i det hinsidige, på en sky av rosa skumgummi, og ler») og filmdistribusjonsselskapet Arthaus («et krysningspunkt mellom slow cinema, skjermsparer/kunstinstallasjon og reality-tv»).

- Vanskelig å få jobbet Andre berømmer Ragnhild Sælthun Fjørtofts programledelse, slik som Elin Ørjasæter («Hvorfor blir hun ikke brukt mer som journalist/programleder?»).

Komiker Dagfinn Nordbø skriver at det er «vanskelig å få jobbet noe særlig når Hurtigruta seiler rundt i slektas hjemtrakter».

Atter andre mimrer om egne hurtigruteturer, slik som TV2-profilen Davy Wathne («Sommeren 2007 tok jeg Hurtigruten fra Bergen til Tromsø med min danske kjæreste. Smart trekk») og tidligere Se og Hør-redaktør Knut Haavik («jeg var den første og eneste som booket hurtigruten fra Oslo (!) til Kirkenes»).

- Får ikke dreisen på det NRK-konkurrenten TV 2s nyhetsredaktør Jan Ove Årsæther kaller sendinga «Eit kreativt konsept som styrkar både kanalen og linsensviljen der ute».

Men mange mener også at 134 timer fjell, fjord og sjø blir i meste laget som TV-underholdning.

«Som en av ur-Bergensbanetwitrerne må jeg trist konstatere at Hurtigruta ikke helt får dreisen på det. For mye vind, for lite skinner», skriver forfatter Eirik Newth.

«Tv-produksjonene av Bergensbanen og Hurtigruta beviser at vi er en stor kulturnasjon. Eller?» twitrer Jens Bruun-Pedersen fra Human-etisk forbund kryptisk. Mens komiker Terje Sporsem merket seg at det var brann på Bergensbanen i går:

«Synd at NRK viser Hurtigruten den dagen det virkelig skjer noe på Bergensbanen da!»