Kinoåret 2016 blir et toppår

13 millioner solgte kinobilletter og milliardomsetning: - At kinoen er død er bare tull

Norge øker mest i Europa.

POPULÆR: Førpremiere på «Kongens Nei», en av de mest sette kinofilmene i Norge i 2016. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
POPULÆR: Førpremiere på «Kongens Nei», en av de mest sette kinofilmene i Norge i 2016. Foto: Berit Roald / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): - Forbausende mange jeg møter, tror at billettsalget ved norske kinoer peker nedover. At kinoen er død er bare tull, sier administrerende direktør, Guttorm Petterson i bransjeorganisasjonen Film & Kino til Dagbladet.

Kinoåret 2016 ser etter alle solemerker ut til å bli et toppår. Hele 12,5 millioner kinobilletter er solgt totalt, og av dem er 2,9 millioner av billettene til norske filmer.

Kongen på topp

Seierspallen er faktisk helnorsk. Uavhengig av filmnasjonalitet, er henholdsvis «Kongens nei» (707 108), «Snekker Andersen og julenissen» (438 781) og «Børning 2» (435 891) på første, andre og tredjeplass.

- 23 prosent av dem som går på kino, ser norske filmer. Omsetningen har økt med 14 prosent totalt, noe som betyr at Norge er på kinotoppen i Europa, sier Petterson.

Vi må helt tilbake til 2003 for å finne lignende tall, ifølge Film & Kino. Det året ga «Nemo», «Ringenes Herre: Atter en konge», «James Bond: Die another day» og «Pirates of the Caribbean» høye besøkstall.

Bredde på filmene

Før 2003 er det bare året 1983, med blant annet «Star Wars VI», «Superman III» og «En offiser og en gentleman», som kan måle seg med inneværende år.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer