15-åring kollapset av «World of Warcraft»

- Burde vært markedsført annerledes.

(Dagbladet.no): Natt til torsdag i forrige slapp produsentene av det populære onlinespillet «World of Warcraft» oppgraderingspakka «Wrath of the Lich King».

Ifølge den norske distributøren, Activision Blizzard, var dette sannsynligvis den største lanseringen av et underholdningsprodukt hittil i Norge.

Slippet ble markert med en rekke lanseringsfester og nattåpne butikker rundt i landet.

Falt sammen i krampe

Men ikke alle synes lanseringen er verdt å feire. 

I  går ettermiddag kollapset en svensk 15-åring etter å ha spilt «World of Warcraft» uavbrutt i et døgn. Det skriver Expressen.

15-åringen falt sammen i krampe, og ble fraktet med ambulanse til sykehus, der han ble liggende i et døgn. Legene konstaterte at han hadde blitt slått ut av for mye spilling og for lite søvn og næring. Sammen med seks kamerater hadde gutten spilt onlinespillet siden lørdag formiddag.

- De spilte hele dagen og natta. Kanskje fikk de et par timers søvn. Litt mat og frokost spiste de foran datamaskinene, sier faren, som nå vil advare andre ungdommer og foreldre.

15-åring kollapset av «World of Warcraft»

- Fanget i spillermønster

- Vi får ofte henvendelser fra pårørende til spillere, som er bekymret for at de holdes i ånde, sier Trond Aspeland, talsmann for Hjelpelinjen for spillavhengige.

- Vi vet at oppgraderinger som dette er en effektiv måte å skape en lojal kundegruppe, som Blizzard (produsenten, journ.anm) kaller det. Vi kaller det spillere som blir fanget i et spillermønster de ikke har valgt selv. De er så lojale til det fellesskapet de er en del av, at når det kommer en ny oppgradering, føler de at de ikke har noe annet valg enn å bli med, sier Aspeland.

Han understreker at hjelpelinjen ennå ikke har merket seg noen økning i antall henvendelser i forbindelse med slippet forrige torsdag.

- Slike trender ser vi ikke før det har gått litt tid, sier han.

- For elitespillere

Aspeland mener Blizzard burde ha markedsført spill-oppgraderingen på en annen måte enn de har gjort.

- Denne oppgraderingen er mest aktuell for elitespillerne, fra level 70 og oppover. En vanlig amatør har ikke noe utbytte av det. De kunne ha markedsført det for elitespillerne, og latt være å gjøre det til en allmenn spillersak, mener han.

- Feil fokus

- «WoW» har et ganske bredt publikum, og vi markedsfører oss mot alle som er spillinteresserte. Det stemmer at dette er en utvidelse. Fra før av kunne du spille opp til level 70, og med det nye kan du spille til level 80. Folk som er kjent innenfor spillverdenen er klar over det, og vi har aldri markedsført det som noe annet enn en ekspansjon, sier Kjetil Walseth fra Activision Blizzard, som distribuerer spillet i Norge.

Han mener det er feil å fokusere så mye på avhengighet i forbindelse med «WoW».

- Det er klart at det ikke er bra å sitte og spille i flere døgn, enhver fornuft tilsier det. Men dette gjelder veldig få av spillerne. Spillet er ikke lagt opp spekulativt, og de fleste spillerne opplever ingen problemer med det, mener han.