1,5 mill. til norsk hestespill

Artplant lager dataspillet «Ponnistallen».

(Dagbladet.no): Norsk filmfond besluttet i går å gi spillutviklerfirmaet Artplant 1,5 millioner kroner til utviklingen av deres kommende spill «Ponnistallen».

Spillet, som er planlagt utgitt til Xbox 360 og PlayStation 3, er rettet mot barn og ungdom i alderen 7 til 14 år. I all hovedsak så er spillet ment for jenter, men hesteinteresserte gutter er ikke glemt i prosessen.

I spillet skal du sørge for at hesten din har det bra på alle måter - du må trene ham, mate ham og stelle ham. Gjør du jobben godt nok, så er sjansene større for at du vil gjøre det godt i konkurranse med de andre hestene, som alle har forskjellige ferdigheter.

«Ponnistallen» vil nemlig utnytte konsollenes online-del, slik at man kan spille mot andre over internett. Der handler ikke alt heller om konkurranse - man vil også ha mulighet til å ri turer i skogen sammen over nettet, mens man snakker sammen.

«Ponnistallen» har et utviklingsbudsjett på 2.044.000 kroner, og er prosjektert til å være ferdig den 1. april 2006. Altplant har tidligere gitt ut spill som «Kaptein Sabeltann» og «Jul i Skomakergata», samt hestespillene «Stalljenta» 1 og 2, som nå også blir utgitt i Frankrike, USA og Russland. Tidligere har Artplant mottatt filmfondstøtte til «Drømmen om dinosaurene», som blir ferdig i september i år.

Filmfondet besluttet også å gi én million kroner til tv-serien «15 Minutes of Peace» og produksjonsselskapet AFF.

Slik beskrives serien i pressemeldingen fra Filmfondet: «I overflodssamfunnet Norge har tre kamerater en trang til å gjøre noe mer enn å drikke kaffe. Med utgangspunkt i sin egen frustrasjon drar Erik, Idar og Lars ut i verden for å finne mening. På sin noe surrealistiske reise møter de alt fra mektige verdensledere til usynlige bistandsarbeidere. I sitt fredsfilosofiske prosjekt prøver de å finne svaret på et sensitivt spørsmål: Hva er den egentlige motivasjonen til alle som vil engasjere seg i freds- og bistandsarbeid?

15 Minutes of Peace er en surrealistisk humanitær reise i fire episoder, en tankevekkende lekende historie, med et naivt kritisk blikk på tabuet personlig engasjement.»