BUNADSKLEDD MORALPOLITI: Hvis du er jente og ikke har bunad må du altså finne deg i at antrekket ditt fortløpende blir vurdert av et bunadskledd moralpoliti, skriver artikkelforfatteren. Illustrasjonsfoto: Stig Børre Elvegård / NN / Samfoto
BUNADSKLEDD MORALPOLITI: Hvis du er jente og ikke har bunad må du altså finne deg i at antrekket ditt fortløpende blir vurdert av et bunadskledd moralpoliti, skriver artikkelforfatteren. Illustrasjonsfoto: Stig Børre Elvegård / NN / SamfotoVis mer

Slutshaming:

17. mai har blitt en dag hvor kvinner har lov til å hate hverandre

Samme dag vi velter oss i stolthet over norske verdier, tar likestillingen en tur tilbake til 50-tallet. Når ble feiring av nasjonaldagen synonymt med slutshaming?

Meninger

På 17. mai i fjor hadde jeg ankellangt skjørt, lange ermer og null utringning. Men jeg hadde lagt igjen BH-en hjemme. Jeg fikk flere stygge blikk fra mine medsøstre på én dag, enn jeg noen gang har fått.

Den ene kompisen min hadde på seg T-skjorte og shorts, men ingen kastet så mye som et blikk på ham. Hva skjedde?

I Norge synes vi vanligvis ikke at kvinner har et ansvar for å dekke seg til. Men på akkurat nasjonaldagen fungerer ting annerledes.

Alle som har googlet «Antrekk 17. mai» vet at det florerer med artikler om hvordan du skal kle deg på nasjonaldagen. I disse ramses det opp en rekke regler, forkledd som «stiltips».

Noen stikkord som gjentar seg er «femtitallsinspirert», «anstendig» , «feminin» og at man skal «tone det ned». Blant det som bør unngås nevnes «utringning», «mye hud», og «korte skjørt». Kvinnelige stylister messer i vei med ord som ellers regnes som forhistoriske, som «tekkelig» og «sømmelig».

Dette er altså dagen vi velter oss i stolthet over «norske verdier», deriblant likestilling. Men samtidig er dette dagen det forventes at skal jenter uten bunad skal passe inni et kvinneideal fra 50-tallet.

Hvis du i antrekksgooglingen i tillegg er så uheldig å forville deg inn på et diskusjonsforum, vil fordømmelsene ingen ende ta. Blant innlegg som er «ryddet for hets» kan man finne følgende gullkorn:

Artikkelen fortsetter under annonsen

  • «Kle på deg bunad jente! Fysjom. Tenk å grise til nasjonaldagen på denne måten!»

  • «Folk er ikke interessert i å se hvor sexy [man] kan kle seg på 17. mai. De vil se en kvinne som hedrer nasjonen og flagget. Det gjøres best med bunad.»

  • «Dette er respektløst! Bunad og pupper hører ikke sammen. Bunad skal bæres med andakt»

  • «Jeg så jo selv en ung jente med en gjennomsiktig liten kjole i fjor, og det var mange som flira, pekte og tok bilder av henne. Vil man seg selv så vondt altså?»

  • «Samfunnet er for fordømmende. Men så lenge det er slik, så må man bare ta hensyn til det»

Med andre ord: Dekk deg til, helst i en drakt til flere titalls tusen kroner. Eller forresten, bunad er bare ok hvis du har pupper som ikke strutter for mye. Og blir du hetset har du bare deg selv å takke.

Hvis du er jente og ikke har bunad må du altså finne deg i at antrekket ditt fortløpende blir vurdert av et bunadskledd moralpoliti. 17. mai har blitt til en dag hvor kvinner har lov til å hate hverandre.

På selve frihetsfeiringen til et sekulært demokrati, er det akseptert å dømme andre kvinner for å vise hud. Hvordan ble nasjonalromantikk synonymt med slutshaming?

For det første er det helt absurd at folk, som er så heldige å ha et av de dyreste antrekkene du kan eie, føler seg berettiget til å shame andre som kanskje ikke er like privilegerte.

For det andre er det et vanvittig paradoks at vi nettopp på Norges nasjonaldag kopierer holdninger fra land vi elsker å ta avstand fra.

Etter min erfaring i fjor tror jeg nesten jeg ville fått færre stygge blikk hvis jeg hadde hatt på burka.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook