DEBATT

Slutshaming:

17. mai har blitt en dag hvor kvinner har lov til å hate hverandre

Samme dag vi velter oss i stolthet over norske verdier, tar likestillingen en tur tilbake til 50-tallet. Når ble feiring av nasjonaldagen synonymt med slutshaming?

BUNADSKLEDD MORALPOLITI: Hvis du er jente og ikke har bunad må du altså finne deg i at antrekket ditt fortløpende blir vurdert av et bunadskledd moralpoliti, skriver artikkelforfatteren. Illustrasjonsfoto: Stig Børre Elvegård / NN / Samfoto
BUNADSKLEDD MORALPOLITI: Hvis du er jente og ikke har bunad må du altså finne deg i at antrekket ditt fortløpende blir vurdert av et bunadskledd moralpoliti, skriver artikkelforfatteren. Illustrasjonsfoto: Stig Børre Elvegård / NN / Samfoto Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

På 17. mai i fjor hadde jeg ankellangt skjørt, lange ermer og null utringning. Men jeg hadde lagt igjen BH-en hjemme. Jeg fikk flere stygge blikk fra mine medsøstre på én dag, enn jeg noen gang har fått.

Den ene kompisen min hadde på seg T-skjorte og shorts, men ingen kastet så mye som et blikk på ham. Hva skjedde?

I Norge synes vi vanligvis ikke at kvinner har et ansvar for å dekke seg til. Men på akkurat nasjonaldagen fungerer ting annerledes.

Alle som har googlet «Antrekk 17. mai» vet at det florerer med artikler om hvordan du skal kle deg på nasjonaldagen. I disse ramses det opp en rekke regler, forkledd som «stiltips».

Noen stikkord som gjentar seg er «femtitallsinspirert», «anstendig» , «feminin» og at man skal «tone det ned». Blant det som bør unngås nevnes «utringning», «mye hud», og «korte skjørt». Kvinnelige stylister messer i vei med ord som ellers regnes som forhistoriske, som «tekkelig» og «sømmelig».

Dette er altså dagen vi velter oss i stolthet over «norske verdier», deriblant likestilling. Men samtidig er dette dagen det forventes at skal jenter uten bunad skal passe inni et kvinneideal fra 50-tallet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer