«ALLE» SÅ FINALEN:  Måns Zelmerlöw og resten av Eurovision-deltakerne trakk nesten alle til skjermen under finalen på lørdag. Foto: NTB/Scanpix
«ALLE» SÅ FINALEN: Måns Zelmerlöw og resten av Eurovision-deltakerne trakk nesten alle til skjermen under finalen på lørdag. Foto: NTB/ScanpixVis mer

1,7 millioner fikk med seg at svenske Måns Zelmerlöv sang söta bror til seier i Grand Prix

Knalltall for Eurovision.

(Dagbladet): Over 1,7 millioner tv-seere fikk med seg at Måns Zemlerlöv sang svenskene til seier i Eurovision. Det er det fjerde høyeste tallet noensinne.

- Det er helt vilt og utrolig gøy, utbryter Vivi Stenberg da Dagbladet ringer.

Hun har vært musikkansvarlig i Melodi Grand Prix siden 2012. Det er det høyeste tallet siden 2010, da Norge selv arrangerte finalen etter at Alexander Rybak dro i land seieren året før.

- De var en fin avslutning på tre år i MGP sin tjeneste, sier Vivi Stenberg.

Norge endte til slutt på en åttendeplass. Det er 20 år siden sist vi har tre topp ti plasseringer på rad.

Les også: Svenskene gjorde narr av Norge under framføringen.

Knalltall - Tallet kan komme til å stige opp mot 1,8 millioner seere totalt når vi får talt med alle som fulgte sendingen fra nett også, sier analysesjef Kristian Tolonen i NRK og fortsetter:

- Det er ikke overraskende at det er høye tall, men det er litt overraskende at det er så høye tall. Det er en vesentlig vekst fra i fjor, da vi hadde 1,4 millioner seere.

Likevel er det litt igjen til året Alexander Rybak vant, da seertallet var over 2 millioner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Interessen lever - Jeg tror det er det høyeste Eurosong-tallet der Norge ikke har vunnet eller vært arrangør for eventet. Eurosong har alltid vært en av de største begivenhetene på norsk tv, og vi ser at interessen for sendinga lever i beste velgående, sier Tolonen.

Vivi Stenberg sier at hun synes det er ekstra gøy at NRK lyktes å trekke de yngste tv-seerne til skjermen.

- Den mest utfordrende seergruppa vår er mellom 12-19 år. Av dem var det 91 prosent som fulgte sendinga. Tallene viser at alle i familien har et forhold til Grand Prix uansett alder, og at Eurovision fungerer som en samlingsstund for familien, sier Stenberg.

- Hva tror du er årsaken til at dere lyktes så voldsomt denne gangen?

- Vi må jo så klart ha gjort en veldig god jobb, sier hun og ler.

Svenskene har sjelden vært så skråsikre på seier i Eurovision som de var i år.

- Om det er noen spesielle x-faktorer som har slått til i år, er vanskelig å si. Det kan ha vært følelsen av at vi var en underdog som kunne gjøre det veldig bra, eller at storfavoritten kom fra nabolandet vårt.

Ødegård-effekt Samtidig som Eurovision fikk av stabelen i Wien, entret Martin Ødegaard fotballbanen i Madrid. 77 000 nordmenn fulgte kampen, som ble sendt på Max, i snitt — men da  Cristiano Ronaldo ble byttet ut med den norske 16-åringen fulgte 114 000 personer kampen.

Det opplyser SBS Discovery i en pressemelding.

- At så mange velger å se en spansk fotballkamp som i utgangspunktet var helt uviktig, framfor Grand Prix på en lørdag kveld, det sier noe om interessen rundt Ødegaard og sulten etter norske profiler i store europeiske klubber, sier Jan-Erik Aalbu, sportsjef i TVNorge og Discovery Networks.

ÅTTENDE PLASS: Kjetil Mørland og Debrah Scarlett hadde som mål å havne blant topp ti i Eurovison. De endte på en åttendeplass. Foto: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet
ÅTTENDE PLASS: Kjetil Mørland og Debrah Scarlett hadde som mål å havne blant topp ti i Eurovison. De endte på en åttendeplass. Foto: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet Vis mer