2 av 5 betalte for Radiohead

Se hvor mye de ga for «In Rainbows».

(Dagbladet.no): Radioheads unike eksperiment med å la publikum velge om og eventuelt hvor mye de ville betale for bandets siste album, vil bli analysert av alt fra atferdspsykologer og økonomer til mediekommentatorer og rockepubenes stamgjester i tiden som kommer.

Nå foreligger de første tallene, basert på et stort datagrunnlag, som indikerer hvordan fansen opptrer når et av verdens største band slipper musikken fri.

Firmaet Comscore, som overvåker trafikken til over to millioner nettbrukere over hele verden, har sluppet en pressemelding der det fremgår at 38 prosent av alle som lastet ned «In Rainbows» i oktober, la igjen penger til opphavsmennene i Radiohead.

Ga i gjennomsnitt seks dollar

Det vil si at omtrent 2 av 5 syntes det var riktig å betale for musikken, mens resten forsynte seg av den gratis.

Gjennomsnittsprisen for dem som betalte for seg, var seks amerikanske dollar – to dollar mindre enn et album vanligvis koster på den mest populære nedlastingsbutikken, iTunes. Regner man med alle gratispassasjerene, var gjennomsnittsprisen 2,26 dollar.

17 prosent ga 4 dollar eller mindre, 6 prosent ga mellom 4 og 8 dollar, 12 prosent ga mellom 8 og 12 dollar, og 4 prosent ga mer enn 12 dollar for låtene.

Amerikanerne mest rause

GÅR NYE VEIER: Radiohead la ut sitt sjuende studioalbum på nett og lot folk selv bestemme om de ville betale for det. Her Johnny Greenwood under en Radiohead-konsert i Manchester i fjor. Foto: SCANPIX
GÅR NYE VEIER: Radiohead la ut sitt sjuende studioalbum på nett og lot folk selv bestemme om de ville betale for det. Her Johnny Greenwood under en Radiohead-konsert i Manchester i fjor. Foto: SCANPIX Vis mer

Det var litt færre gratispassasjerer i USA (60 prosent) mot resten av verden (64 prosent). Amerikanerne betalte dessuten mye mer enn nedlastere i resten av verden: I USA var snittprisen hele 8,05 dollar mot 4,64 dollar utenfor USA.

Comscore forklarer forskjellen med at amerikanske forbrukere har høyere tilgjengelig inntekt enn snittet i verden utenfor USA, og at gratis fildeling generelt har vært mer utbredt utenfor USA.

Ifølge analysebyråets beregninger var i alt 1,2 millioner nettsurfere innom nedlastingssiden de første 29 dagene i oktober, og en betydelig andel av dem endte med å laste ned albumet.

«In Rainbows» ble gjort tilgjengelig 10. oktober, og fikk strålende anmeldelser, blant annet i Dagbladet. Plateselskapet XL Recordings skal gi ut albumet som vanlig CD.

2 av 5 betalte for Radiohead
TAST INN BELØPET: 38 prosent av de som lastet ned «In Rainbows» i oktober, la igjen penger.