20 år i bevegelse

I to tiår har Ingun Bjørnsgaard Prosjekt vært ett av Norges ledende dansekompanier.

FEIRING: Ingun Bjørnsgaard Prosjekts første 20 år feires med minifestival på Dansens Hus. «Omega and the Deer» (bildet) vises 23. og 24. mars. «The Solitary Shame Announced by a Piano» ble vist 17.03, 18.03 og 20.03. Foto: Erik Berg, Dansens Hus/Ingun Bjørnsgaard Prosjekt
FEIRING: Ingun Bjørnsgaard Prosjekts første 20 år feires med minifestival på Dansens Hus. «Omega and the Deer» (bildet) vises 23. og 24. mars. «The Solitary Shame Announced by a Piano» ble vist 17.03, 18.03 og 20.03. Foto: Erik Berg, Dansens Hus/Ingun Bjørnsgaard Prosjekt Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

SAMTIDSDANS: Er Ingun Bjørnsgaard Norges viktigste koreograf? Hun er i alle fall den eneste som har fått Dansekritikerprisen to ganger.

«En av nestorene innenfor norsk samtidskoreografi», sa dansekritiker Sidsel Pape da hun delte ut den nyeste av prisene. Hun la til: «Hennes stykker utforsker spenningen mellom det dagligdagse og det mytiske, hjemlige sysler og fantasifulle fabler, borgerlige rammer og erotiske eskapader.»

I løpet av 20 år har godordene vært mange. Bjørnsgaard er blitt kalt «sofistikert», «raffinert», «nyskapende», «musikalsk», «dynamisk», «uttrykksfull». «En norsk mesterkoreograf», skrev den tyske avisen Die Welt.

Ingun Bjørnsgaard er en koreograf som beveger.  

NÅR 20-ÅRSJUBILEET nå skal feires blir det det med en ny og en eldre oppsetning, pluss filmer, foredrag og en fotoutstilling, alt på Dansens Hus.

«Omega and the Deer» hadde sin verdenspremiere i fjor. Koreografien er inspirert av en litografiserie av Munch, kalt «Alfa og Omega». På ett av bildene kysser en kvinne et rådyr.

Akkurat dette kan kanskje også være et symbol på Ingun Bjørnsgaards arbeider. Hun biter seg merke i det unaturlige i det naturlige og det naturlige i det unaturlige. Hennes tematikk kan være influert av naturpoesi og naturmytologi, natur og melankoli, natur og humor.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer