FEIRING: Ingun Bjørnsgaard Prosjekts første 20 år feires med minifestival på Dansens Hus. «Omega and the Deer» (bildet) vises 23. og 24. mars. «The Solitary Shame Announced by a Piano» ble vist 17.03, 18.03 og 20.03. Foto: Erik Berg, Dansens Hus/Ingun Bjørnsgaard Prosjekt
FEIRING: Ingun Bjørnsgaard Prosjekts første 20 år feires med minifestival på Dansens Hus. «Omega and the Deer» (bildet) vises 23. og 24. mars. «The Solitary Shame Announced by a Piano» ble vist 17.03, 18.03 og 20.03. Foto: Erik Berg, Dansens Hus/Ingun Bjørnsgaard ProsjektVis mer

20 år i bevegelse

I to tiår har Ingun Bjørnsgaard Prosjekt vært ett av Norges ledende dansekompanier.

SAMTIDSDANS: Er Ingun Bjørnsgaard Norges viktigste koreograf? Hun er i alle fall den eneste som har fått Dansekritikerprisen to ganger.

«En av nestorene innenfor norsk samtidskoreografi», sa dansekritiker Sidsel Pape da hun delte ut den nyeste av prisene. Hun la til: «Hennes stykker utforsker spenningen mellom det dagligdagse og det mytiske, hjemlige sysler og fantasifulle fabler, borgerlige rammer og erotiske eskapader.»

I løpet av 20 år har godordene vært mange. Bjørnsgaard er blitt kalt «sofistikert», «raffinert», «nyskapende», «musikalsk», «dynamisk», «uttrykksfull». «En norsk mesterkoreograf», skrev den tyske avisen Die Welt.

Ingun Bjørnsgaard er en koreograf som beveger.  

NÅR 20-ÅRSJUBILEET nå skal feires blir det det med en ny og en eldre oppsetning, pluss filmer, foredrag og en fotoutstilling, alt på Dansens Hus.

«Omega and the Deer» hadde sin verdenspremiere i fjor. Koreografien er inspirert av en litografiserie av Munch, kalt «Alfa og Omega». På ett av bildene kysser en kvinne et rådyr.

Akkurat dette kan kanskje også være et symbol på Ingun Bjørnsgaards arbeider. Hun biter seg merke i det unaturlige i det naturlige og det naturlige i det unaturlige. Hennes tematikk kan være influert av naturpoesi og naturmytologi, natur og melankoli, natur og humor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men aller viktigst er menneskenaturen. I sine koreografier analyserer Ingun Bjørnsgaard menneskets forhold til seg selv og andre, identitet og tvil knyttet til identitet.

Typisk er ambivalens, selvransakelse og ensomhet. Ikke minst er hun opptatt av menneskets mer underlige, hemmelige sider; det lett skammelige eller flaue, det vi helst vil skjule fra andre.  

DÅDYR: «Omega and the Deer» er inspirert av Munchs «Alfa og Omega». Foto: Erik Berg, Dansens Hus/Ingun Bjørnsgaard Prosjekt
DÅDYR: «Omega and the Deer» er inspirert av Munchs «Alfa og Omega». Foto: Erik Berg, Dansens Hus/Ingun Bjørnsgaard Prosjekt Vis mer

DET SER VI OGSÅ i den andre forestillingen som ble vist under jubileumsfeiringen, «The Solitary Shame Announced by a Piano», som hadde sin urpremiere i 1997.

Her er det hverdagens små pinligheter, forfengelighet og fremmedgjort ubehag som utforskes. Dette er tema som har fascinert Ingun Bjørnsgaard siden starten, ikke bare på grunn av det mellommenneskelige i dem.

Tematikken henger også sammen med et annet viktig utforskningsfelt: Estetikk og tvetydighet i estetikken.

Ingun Bjørnsgaard forsøker alltid å finne en balanse mellom det allmennmenneskelige og det opphøyde. Hun liker å sette skjønnhet på prøve ved å introdusere elementer som i andre sammenhenger kunne virket klossete. Så omtolker hun dem. Ved for eksempel å trekke en bevegelse ut i tid, eller gjennom fysisk å forstørre den, kan hun få også det famlende til framstå som vakkert.

- Det klønete kan være en nødvendighet for å kommunisere det opphøyde, forklarer hun, som liker å visualisere strevende mennesker.
  

INGUN BJØRNSGAARD er utdannet ved Statens Balletthøgskole og Martha Graham School of Contemporary Dance. Hun har et bredt uttrykksregister, og bruker gjerne elementer fra klassisk og moderne dans i en og samme koreografi.

Hun kan også bryte med sitt eget rammeverk og la danserne tre ut av en rolletolkning. «En dekonstruktiv fortellerstil», er det blitt kalt, fordi det synliggjør spennet i teknikk og tematikk.

- Jeg har dessuten inntrykk av at du ikke bare blander teknikk fra det moderne og det klassiske, men at du ofte trekker moderne tematikk inn i klassisk ballett og klassisk tematikk inn i moderne koreografi?

- Arbeider jeg med klassiske dansere trekker jeg dem gjerne i en mer moderne retning, og omvendt. Jeg bruker ofte klassiske temaer i samtidskoreografiene, sier Ingun Bjørnsgaard.

Hun er opptatt av arketyper, de evige skikkelsene, og hun liker å ta dem ut av de tradisjonelle sammenhengene og å plassere dem inn i samtidige settinger. Slik viser hun det tidløse i dem, samtidig som hun trekker sammenhenger mellom det moderne og tradisjonen.  

SIN EGEN TRADISJON tar IBP også vare på. Når «Solitary Shame...» nå blir tatt opp igjen, er det med flere av danserne fra originalbesetningen, mens «Omega and the Deer» danses med dansere som er nye for IBP.

En fin balanse, mener koreografen selv. Hun liker kombinasjonen av å arbeide med dansere hun kjenner godt og har samarbeidet med over mange år, og dansere som er nye for henne. Slik kan hun både møte nye innspill og gå dypere i den forskningen hun har jobbet med over tid.

Hun har også trofaste samarbeidspartnere innen scenografi og musikk. Rolf Wallin har komponert for mange av hennes koreografier. De samarbeider tett.

- Ofte gjør vi tilpasninger helt til to uker før premiere for å få det til å fungere helhetlig. Deler av verkene er definert ned til hver minste tone. Akkurat det skal skje akkurat da. Andre deler er mer fristilte. Det er et puslespill, forklarer Bjørnsgaard.  

JUBILEUMSFEIRINGEN på Dansens Hus er hovedmarkeringen for IBPs 20 år.

Jubileumsåret byr også på «Septemberdans» med Nasjonalballetten, en ny forestilling i samarbeid med Arctic Dance Circle og en ny IBP-produksjon med premiere på Dansens Hus.

- Hvordan ser du for deg framtida for Ingun Bjørnsgaard Projekt?

- Jeg fortsetter å følge det samme sporet, den samme forskningen, sier Ingun Bjørnsgaard.

PÅ DANSENS HUS: «Omega and the Deer» vises på Dansens Hus kommende helg. En fotoutstilling er stilt ut samme sted. Foto: Erik Berg, Dansens Hus/Ingun Bjørnsgaard Prosjekt.
PÅ DANSENS HUS: «Omega and the Deer» vises på Dansens Hus kommende helg. En fotoutstilling er stilt ut samme sted. Foto: Erik Berg, Dansens Hus/Ingun Bjørnsgaard Prosjekt. Vis mer