2014: Året albumet døde

Når både det økonomiske, kunstneriske og karrierestrategiske incentivet for å lage album forsvinner, er det pur nostalgi og ønsketenkning å hevde at albumet vil bestå.

SLUTT: Røyksopp meldte denne uka at de vil slutte å gi ut album. Artikkelforfatteren ser dette som et tegn på at det tradisjonelle fullengdes albumets tid er omme.
Foto : Sigurd Fandango / Dagbladet
SLUTT: Røyksopp meldte denne uka at de vil slutte å gi ut album. Artikkelforfatteren ser dette som et tegn på at det tradisjonelle fullengdes albumets tid er omme. Foto : Sigurd Fandango / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Tidligere denne måneden offentligjorde Spellemann endring i sitt reglement: Fra og med neste år trenger man for første gang ikke ha gitt ut et fullengdes album for å bli nominert -  noen enkeltlåter er nok. Torsdag kunne vi lese at Norges største musikksuksess, Röyksopp, går bort i fra albumformatet i framtiden. 2014 ser ut til å være året der det kjære albumet dør.

Det var det jeg skrev, på Facebook torsdag morgen, og møtte mild protest fra musikkelskende kjentfolk. Samtidig la jeg ut et fotografi av Karl Johans Gate, tatt i 1966. Opprinnelig var det ingen sammenheng, men så slo det meg: 1966 var året langspilleren overtok rollen til singelplaten som viktigste bærer av populærmusikk. Med plater som The Beatles' «Revolver», The Beach Boys' «Pet Sounds» og Dylans «Blonde on Blonde» gikk pop fra å være uskyldig underholdning for ungdom til å bli en kunstform.

Albumets utvidede spilletid ga muligheten til formidle en større fortelling, et sammenhengende konsept; få enkeltlåter til å gå opp i en høyere enhet; mulighet for eksperimentering, dynamikk og variasjon i stemning og sound som ikke lot seg gjøre på en kort singel. En ny generasjon progressive unge med forgreininger til kunstskoler, løftet rockemusikkens status og gjorde den til sentral drivkraft for ungdomsopprøret, på en måte som ga ekko helt inn på 2000-tallet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer