2014 tegner til å bli et rekordår for norsk film

Det siste på lang tid?

NY TOPPFILM: Det er store forventninger til «Kaptein Sabeltann og skatten i Lama Rama», som har ordinær premiere neste uke. Foto: Storm Films
NY TOPPFILM: Det er store forventninger til «Kaptein Sabeltann og skatten i Lama Rama», som har ordinær premiere neste uke. Foto: Storm Films Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Filtermagasin.no): Ifølge tall som Dagsavisen har innhentet fra bransjeorganisasjonen Film & Kino ser det ut som 2014 vil bli et rekordår for norsk film.

Hittil i år har nesten 50 prosent flere sett en norsk film enn hva tilfellet var på samme tid i fjor. Og ennå har ikke «Kaptein Sabeltann»-filmen, som med vanlig premiere neste uke sikter mot en topplassering, hatt noe innvirkning på tallene.

Dette til tross for at «Beatles»-filmen mest sannsynlig kan se langt etter sitt mål om 600.000 solgte billetter i Norge - tre uker etter den skuffende åpningshelgen er filmen hittil bare sett av i overkant av 50.000 kinogjengere.

Nikolai Frobenius gikk senere hardt ut og kalte «Beatles» «en katastrofe for kynismen i norsk film».

- Rekordhøyt Hittil i år er det solgt i overkant av 1,47 millioner billetter til norske filmer - 43,5 prosent mer enn på samme tid i fjor.

Det medfører en markedsandel på over 20 prosent, mot 14 prosent på samme tid i fjor (riktignok før «Solan og Ludvig - Jul i Flåklypa» trakk svært mange publikummere) - ettersom det kinobesøket totalt sett har vært lavere.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer