CANNES-KLAR: Nicole Kidman besøker blant annet filmfestivalen i Cannes med borgerkrigsdramaet «The Beguiled», regissert av Sofia Coppola. Vis mer

2017 blir Nicole Kidmans år

Hun var mest kjent som kona til Tom Cruise. I år dominerer Kidman filmfestivalen i Cannes.

Kommentar

Det spiller ingen rolle hvor verdensberømt du er. Feterte filmikoner som blaserte ungpikehelter har det med å rette ryggen hvis de spiller i en film som vises under Filmfestivalen i Cannes, som begynner i morgen. Filmfesitavlen er en forlokkende og skrekkinnjagende kombinasjon av palmeskygget glamour og et kritisk publikum som buer iherdig hvis det som skimrer over lerretet ikke tilfredsstiller de cineastiske smaksløkene, samme hvor store stjerner hovedrolleinnehaverne måtte være. Å være i en Cannes-film er en hattefjær. I år spiller Nicole Kidman i fire.

LØGNER: Tre lykkelige småbarnsmødres perfekte liv, ender opp i et mord.  Video: HBO / YouTube Vis mer Vis mer

Kidman har et 2017 som få kan matche. Tidligere i år ble hun Oscar-nominert for «Lion» og spilte et offer for partnervold i HBO-serien «Big Little Lies». Både hun og serien ble møtt med stor begeistring og svulmende seertall. Til Cannes kommer hun med Sofia Coppolas borgerkrigshistorie «The Beguiled», dramafilmene «The Killing of a Sacred Deer» og «How To Talk To Girls At Parties» og sesong 2 av «The Top of the Lake». Med dét har Kidman klart noe av det vanskeligste i Hollywood: Å slå gjennom som babe og kjendiskjæreste, og ende opp som anerkjent og ettertraktet karakterskuespiller. Dette er vanskeligere for kvinner enn for menn, som fort vil oppleve at rollene fordunster når de nærmer seg førti. Blant de som slo gjennom noenlunde samtidig som Nicole var Sharon Stone, Demi Moore, Kim Basinger, Julia Roberts, Winona Ryder og Meg Ryan. I dag er de knapt å se i større filmer. De som har bevart og videreutviklet posisjonen sin, er dramaskuespillere som Cate Blanchett og Kate Winslet, komediebegavelser som Sandra Bullock og Reese Witherspoon — og Kidman.

Artikkelen fortsetter under annonsen

KRITIKERROST: Nicole Kidman ble nominert til Oscar for hennes rolle i den kritikerroste filmen «Lion». Vis mer Vis mer

I jobben de har er det følelsene de vekker i publikum som er det styrende. Jobbtilbudene avhenger ofte av om publikum er villig til å løse kinobilletter kun på grunn av dem. Det er et nådeløst system der én type oppmerksomhet ødelegge for en annen. Slik kunne det blitt for Kidman, som ble kjæreste med Tom Cruise under innspillingen av «Days of Thunder» i 1990. De giftet seg kort tid etter, og det nå avsluttede ekteskapet var lenge det hun var mest berømt for. I tillegg blir den ranke, elegante Kidman ofte karakterisert som kjølig og utilnærmelig. Hun er lite uttrykksfull i intervjuer og forsiktig i uttalelsene, og har aldri blitt trykket til det bankende publikumsbrystet på den måten Sandra Bullock ble. Flere av blockbusterne hun har spilt i, har floppet. Men Kidman har alltid spilt, og spilt godt, i ambisiøse og dristige filmer ved siden av de typiske stjerneprosjektene. I dette har hun utvist upåklagelig teft og smak, og det spørs om det ikke er denne sansen for kvalitet som nå har gjort at hun i praksis eier årets Cannes-festival.

Teft preget også valget av «Big Little Lies», et prosjekt hun og Witherspoon selv fikk satt ut i live. Serien tar nettopp egenskapen hun har blitt bebreidet for, den opphøyde distansen, og etablerer den som en fasade, noe som skjuler en voldsom sårbarhet. Suksessen kan tolkes både som nok et bevis på at det er en stor publikumsskare av voksne kvinner som er sultne på fortellinger som taler til nettopp dem — og at mange kan identifisere seg med det å ikke kunne vise frem alt man er. Samme år som Kidman kommer høyere enn noen gang, kommer hun også nærmere.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook