Bare foregriper de harmdirrende mailene fra språkfundamentalistene først som sist: Det er ikke jeg som har funnet på ordet «blooper». Foto: NRK
Bare foregriper de harmdirrende mailene fra språkfundamentalistene først som sist: Det er ikke jeg som har funnet på ordet «blooper». Foto: NRKVis mer

21 ting vi har lært fra de nye bakom-klippene til «Skam»

«Skam»-bloopersene bekrefter seriens hemmelige våpen.

«OBS: Det er sikkert masse spoilere for alle sesongene av «Skam» under her, men ærlig talt, hvorfor leser du en fjasete artikkel om bloopers fra en serie du ikke har sett? Ta deg sammen.

Er det ikke typisk? Akkurat da du trodde «Skam»-abstinensene hadde lagt seg og den kløen du kjenner mellom høyre og venstre hjertekammer var glemt, slapp NRK de sagnomsuste bloopersene, alle «Skam»-fans hellige gral; på uforvarende skampalumpaer over hele verden. Vi var ikke forberedt. Vi hadde ikke rukket å kjøpe papirlommetørklær engang før de var over oss og dro oss tilbake i skolegården på Nissen: Fire videoer, én fra hver sesong, stappfulle av tabber, avbrutte tagninger og unikt bakommateriale som gir et lite innblikk i kreativiteten og relasjonene som bidro til å skape tidenes norske TV-fenomen.

«Ikke prøv å fange mikrofonen, Marlon, vi trenger den til opptak.» Foto: NRK
«Ikke prøv å fange mikrofonen, Marlon, vi trenger den til opptak.» Foto: NRK Vis mer

Her er 21 ting vi har lært fra det nye bakommaterialet til «Skam».

1. Kjemien på skjermen er ikke skuespill.

All kjærligheten mellom rollefigurene er til stede også når kamera er av, synlig i alt fra totale latterkramper, smittsomme kniseepidemier og spontane danseanfall til to hender som nekter å slippe hverandre på siste opptaksdag.

https://www.vitusapotek.no/produkter/influensa/papirlommetorklaer/c/G211038 Foto: NRK
https://www.vitusapotek.no/produkter/influensa/papirlommetorklaer/c/G211038 Foto: NRK Vis mer

2. Skuespillerne er så fulle en overskuddsenergi at man blir ti år eldre bare av å se på dem.

I forlengelse av det vil jeg gjerne:

a) Få vite hva foreldrene putter i frokostblandingen deres,

og

b) Utvise min dypeste medfølelse og respekt til hvem enn som hadde ansvar for å holde styr på de våryre gnuene der under innspillingen.¨

Bare vent, om femten år er det dere som blir fyllesyke bare av at noen setter på musikk. Foto. NRK
Bare vent, om femten år er det dere som blir fyllesyke bare av at noen setter på musikk. Foto. NRK Vis mer
ALLE BARNA VAR FULLE AV ENERGI: Bortsett fra Thomas «William» Hayes, som fikk akutt narkolepsi i scenene der han skulle sove i armene til Noora. (Eller så er han bare tidenes method actor.) Foto: NRK
ALLE BARNA VAR FULLE AV ENERGI: Bortsett fra Thomas «William» Hayes, som fikk akutt narkolepsi i scenene der han skulle sove i armene til Noora. (Eller så er han bare tidenes method actor.) Foto: NRK Vis mer

3. NRK stoler tydeligvis ikke på at seerne av Skam-bloopersene vet hvem Julie Andem er.

I tekstingen er hun konsekvent stilet som «Regissør».

Ja, Julie Andem er altså hun som har regissert «Skam», btw. Foto: NRK
Ja, Julie Andem er altså hun som har regissert «Skam», btw. Foto: NRK Vis mer

4. Jeg kunne sett en hel serie bare med audition-intervjuene.

Castingprosessen til «Skam» var en av de mest omfattende i norsk fjernsynshistorie, og innebar blant annet at Andem samtalet med de potensielle hovedrolleinnehaverne i karakter. Det fremstår som intime, avslørende talking heads-intervjuer som tar tempen på en ny generasjon ungdommer. Allerede her aner vi konturene av at dette var i ferd med å bli noe helt unikt.

5. Hele forløpet i Tarjei «Isak» Sandviks Moes stemmeskifte er foreviget på film.

Fra A for «Annenkastrat i Sølvguttene» på audition, til Å for «Å, nå kan jeg endelig snakke uten å risikere å hoppe mellom fire oktaver i løpet av én setning» i siste sesong. Det blir noe å vise barnebarna.

6. Marlon «Jonas» Langeland kan grepene på Pink Floyds «Wish You Were Here», men ikke teksten.

Når Andem ber ham heller spille en låt han kan (i scenen fra hytteturen i sesong 1 der de sitter på svaberget) slår han over på «Idyll» av Postgirobygget. Andem skjærer umiddelbart igjennom, et tidlig tegn på den gode dømmekraften som gjorde «Skam» til den suksesshistorien den ble.

Burde i det minste tatt den der "Jeg sitter nedpå berget". Foto: NRK
Burde i det minste tatt den der "Jeg sitter nedpå berget". Foto: NRK Vis mer

7. Selv etter at Lisa Teige var castet som Eva, skulle rollefiguren muligens snakke østlandsk.

Heldigvis var Teige dreven i the noble art of «hvis du må gjøre noe du helst vil slippe, gjør det halvveis», hvis ikke kunne vi fort vekk endt opp med den – kremt – mest interessante talemelodien i norsk fjernsyn siden Max Mekker.

8. Ingenting frustrerer Julie Andem mer enn når skuespillere bryter en tagning fordi de sier noe feil.

For så lenge følelsene er på plass og man er i øyeblikket kan man få selv telefonkatalogen til å være meningsbærende.

9. Det finnes intet ord i verden som er vanskeligere å uttale enn «prostituert».

Både Josefine «Noora» Pettersen, Tarjei Sandvik Moe og Henrik «Even» Holm utfordrer de fire stavelsene til tvekamp, men må innse at de har møtt sitt overord.

Om fem år er dette sikkert normert stavemåte. Foto. NRK
Om fem år er dette sikkert normert stavemåte. Foto. NRK Vis mer

10. Det hookes. Mye.

Julie Andems hemmelighet for å få det realistisk? Fem magiske ord i det kamera har begynt å snurre: "Heftig klining, vær så god!»

For en god leder vet å delegere. Og '82-kullet vet at det heter «kline» og ikke «hooke». Foto: NRK
For en god leder vet å delegere. Og '82-kullet vet at det heter «kline» og ikke «hooke». Foto: NRK Vis mer

11. Tarjei Sandvik Moe fikk vite allerede halvveis i første sesong at det var planlagt at sesong 3 skulle handle om ham.

Selv hadde han aller mest lyst til å spille Jonas.

12. Han har for øvrig funnet oppskriften på det perfekte klin.

«Jeg pleier å hooke sånn 30 sekunder før jeg begynner med tunge.» Players take note.

13. Hverdagshelten som har klippet sammen disse bloopersene er ikke kreditert på rulleteksten.

Fy, P3.

14. Allerede i sesong 3 var det viktig for Andem å plante riktig tittel på filmen Even laget til Isak på bursdagen i sesong 4.

Noen hadde planlagt langt fremover i tid.

15. Iman «Sana» Meskinis kan gå fra smilende jente til «drapsmaskin med øynene som våpen» på brøkdelen av et sekund.

Koseligkoseligkoseligkoselig, og... Foto: NRK
Koseligkoseligkoseligkoselig, og... Foto: NRK Vis mer
Hjælp. Foto: NRK
Hjælp. Foto: NRK Vis mer

16. Julie Andem omtaler konsekvent skuespillerne med rollenavn under opptak, og vil at de også skal gjøre det.

Bortsett fra de gangene hun glemmer det, da.

17. Maskarabudsjettet på siste innspillingsdag må ha vært enormt.

Det grines. Foto: NRK
Det grines. Foto: NRK Vis mer

18. Andem skyr ingen midler for å få de følelsene hun er ute etter i en scene.

«Hver gang jeg tenker på det så begynner jeg å grine,» sier Julie.

«Når du er trist så blir jeg trist,» svarer Iman.

Så begynner Julie å fortelle om hvor mye hun kommer til å savne skuespillerne når dette er over, og selv om man sier man skal holde kontakten så vet hun jo at det ikke er sånn det funker i virkeligheten.

Tilbake får hun en hjerteskjærende tagning av «Tror du de kommer på bussmøtet i morgen»-replikken (du veit hvilken jeg snakker om).

Det er enten veldig sleipt eller veldig ektefølt. Eller mest sannsynlig: Begge deler.

19. Det er ingen steder Andem er mer detaljfokusert enn i de aller mest intime øyeblikkene.

Ingenting overlates til tilfeldighetene når rollefigurene er på sitt aller mest nakne og sårbare. Hvert hårstrå og hver pute må ligge riktig, hver gest må være troverdig. Disse scenene ble da også hele seriens ledemotiv, gjennom alle sesongene, der mennesker våger å slippe andre inn, la dem løfte seg opp, holde «ditt hode i mine hender», for å si det med Stein Mehren, «slik allting holder og blir holdt av noe annet enn seg selv».

Det er her seriens hemmelige våpen virkelig avsløres: Den komplette og kompromissløse dedikasjonen fra seriens skaper, manusforfatter og regissør til å lage følelsesmessig sannhet. Er det én ting som blir tydelig av dette lille gløttet bak sceneteppet inn til kontrollrommet til trollkvinnen fra Nissen, så er det hvordan hennes fingeravtrykk er overalt i denne serien. Det vide nettet som ble kastet ut for å samle skuespillerne og definere universet og rollefigurene ble filtrert gjennom Andem, som så slapp ensemblet ut i tålelig fri dressur, vel vitende om at så lenge de navigerte ut fra henne som ledestjerne, ville det aldri kunne gå på akkord med den helhetlige visjonen, men snarere tilføre uendelig mer enn én enkelt kreativ sjel vil klare, samme hvor briljant hun er.

Åkei, vi har jo alle visst det hele tiden, men det var greit å få det bekreftet.

Genius at work. Foto: NRK
Genius at work. Foto: NRK Vis mer

20. Avslutningstalen til Jonas var ikke ferdigskrevet siste innspillingsdag.

Så Marlon Langeland måtte improvisere en, for å få riktige reaksjonsbilder fra de andre skuespillerne. Han gjorde en temmelig bra jobb: «Å gjennomføre ting er så utrolig vanskelig, spesielt hvis du liker det. Hvis du liker en ting så mye, og gjør det i en så utrolig lang tid, så graver det så langt inn i kroppen din, hvert fall hjertet ditt. Så når arbeidet ditt og det du har gjort endelig er ferdig, så virker det som det er en utrolig stor del av livet ditt som er borte.»

JEG SKREV JO AT JEG IKKE HADDE KJØPT PAPIRLOMMETØRKLÆR, MARLON! Foto: NRK
JEG SKREV JO AT JEG IKKE HADDE KJØPT PAPIRLOMMETØRKLÆR, MARLON! Foto: NRK Vis mer

21. Jeg savner «Skam».

Heldigvis er jeg ikke alene.

Alle fire episodene av «Skam»-bakommaterialet er ute nå og tilgjenelig på nrk.no.