RØRLEGGER: Super Mario hopper inn på mobilen til millioner av mennesker. illustrasjon: REUTERS/Beck Diefenbach/File Photo
RØRLEGGER: Super Mario hopper inn på mobilen til millioner av mennesker. illustrasjon: REUTERS/Beck Diefenbach/File PhotoVis mer

Super Mario på mobil:

25 millioner har lastet inn Super Mario på mobil

Den velkjente rørleggeren tok innersvingen på Pikachu og de andre Pokémonene da han ble lansert på smarttelefon.

(Dagbladet): Supermario har inntatt mobiltelefonen. Allerede etter 24 timer på markedet var det fem millioner som hadde lastet ned applikasjonen til sin smarttelefon, skriver Vanity Fair.

Og det stoppet ikke der. Ifølge Senso Tower, som er distributør for spillet, er det allereder 25 millioner som har lastet ned spillet til mobiltelefonen sin. Dette skjedde på bare fire dager, noe som gjør Super Mario enda mer super.

Til sammenlikning brukte Pokémon Go, som oppnådde eventyrlig popularitet i sommer, 11 dager på å nå 25 millioner, skriver Senso Tower.

Klassiker

Spillet som opprinnelig ble lansert for Nintendos konsoll i 1985, har siden den gang kommet i mange utgaver. Gameboy var første gang Super Mario kom i lommeformat. Denne gangen benytter Nintendo seg derimot ikke av egenproduserte konsoller.

Nintendo-sjefen selv, Shigeru Miyamoto, var på plass på scenen da spillet ble lansert i september. Samarbeidet vil etter alt å dømme gi Apple et etterlengtet løft.

Det er gratis å laste ned selve spillet, men dersom man ønsker å komme til høyere brett koster det rundt 100 kroner.

Pokémon Go

Flere medier har sammenliknet populariteten med Pokémon Go. Men Super Mario for mobil ble lansert i hele verden samtidig, mens Pokémon Go kom i ulike land på ulike tidspunkt, skriver Vanity Fair.

Pokémon Go snappet i sin tid rekorden for fest nedlasninger fra spillet Candy Crush da det ble lansert i USA i sommer.

Populariteten spredte seg raskt til Europa og i hele sommeren var det horder av folk på jakt etter Pokémons i gatene.

Spillet ble spilt også på Stortinget, noe som fikk oppmerksomhet også i internasjonale medier.