MYE, MEN DYRT: Jan-Frode Nordli er fornøyd med bladmangfoldet, her i Narvesen på Continental i Oslo, men synes prisnivået er for høyt. Foto: Anders Grønneberg
MYE, MEN DYRT: Jan-Frode Nordli er fornøyd med bladmangfoldet, her i Narvesen på Continental i Oslo, men synes prisnivået er for høyt. Foto: Anders GrønnebergVis mer

250 nye bladtitler i fjor - færre leser porno

Erotikk og porno taper, mens mat og drikke vinner. Utenlandske magasiner leses med stor appetitt.

||| Det ble lansert 250 nye utenlandske magasiner i fjor.

I år regner bransjen med 300 flere titler — men en tredel gamle vil forsvinne.

SpesialmagasinerNordmenn er et avis- og bladlesende folk.

Mens papiravisa taper lesere til nettet, er magasinsalget stabilt, men det blir stadig flere spesialmagasiner å fordype seg i.

-Netto tilvekst av utenlandske magasintitler i fjor var om lag 130. I år blir det et større tall, sier Gunnar Farstad i Interpress.

Svensk bladsugI dag kan det lesende magasinpublikummet i Norge velge blant 2000 titler. Nærmere 1700 av dem er utenlandske publikasjoner.

Av de utenlandske er det svenske blader som selger best — en million eller fire prosent av markedet.

-Svenske blader holder generelt høy kvalitet, sier Farstad .

Erotikk taperHan legger til at de har mye av den samme kulturelle forståelsen, og dessuten er det en økende tilvekst av svensker som sørger for svenskebladsuget.

STORBYFENOMEN: Åtte av ti utenlandske blader som selges i Norge, kommer fra Narvesen. Utenlandske blader i Narvesen er i stor grad et storbyfenomen.
STORBYFENOMEN: Åtte av ti utenlandske blader som selges i Norge, kommer fra Narvesen. Utenlandske blader i Narvesen er i stor grad et storbyfenomen. Vis mer

Vekstvinnere er magasiner som omhandler mat/drikke, strikking/ håndarbeid og trening/sykling. En annen gruppe er nostalgiske og retrospektive motorblader for bil og mc.

Taperne er data-, erotikk- og båtblader.

2. verdenskrig-Data og erotikk er stort på nett, mens båtinteressen er begrenset av de økonomiske konjunkturene, sier Farstad.

Historie er det også interesse for, og nordmenn synes å være umettelige på den andre verdenskrig.

Totalmarked gikk noe ned i fjor, selv om bladmangfoldet økte.

Mannen svikterNedgangen var på 2,1 prosent i forhold til året før. Det er mannen som svikter magasinene.

-Blad for menn gikk ned med 3,9 prosent, mens kvinneblader gikk opp med 4,1 prosent, sier Farstad.

Utenlandske blader i Narvesen er i stor grad et storbyfenomen. 45 prosent av omsetningen skjer i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger.