FORNØYD: NRKs egen undersøkelse viser at det norske folk er godt fornøyd med allmennkringkasteren. Foto: Dagbladet
FORNØYD: NRKs egen undersøkelse viser at det norske folk er godt fornøyd med allmennkringkasteren. Foto: DagbladetVis mer

3 av 4 mener NRK gir valuta for lisenspengene

Statskanalens profilundersøkelse viser at lisensen står sterkt og at brukerne er fornøyd. Men NRK taper terreng på underholdningsfronten.

(Dagbladet): Dagbladet har fått eksklusiv tilgang på NRKs årlige profilundersøkelse. Den presenteres for Kringkastingsrådet torsdag klokka ni og slår fast at statskanalen fortsatt står sterkt hos det norske folk.

3 av 4 spurte mener NRK gir valuta for lisenspengene i ganske stor eller meget stor grad. 9 av 10 nordmenn mener statskanalen innfrir allmennkringkasteroppdraget.

Samtidig går NRK P1 noe tilbake i oppslutning på områder som nyheter og debatt, og NRK 1 taper mye terreng til konkurrentene når det gjelder underholdning.

- Høyest i verden NRK-sjef Thor Gjermund Eriksen er svært fornøyd med årets undersøkelse, og spesielt tilfreds med den høye oppslutningen rundt lisensmodellen i et år hvor kulturminister Thorhild Widvey (H) har varslet storstilt NRK-gjennomgang i Stortinget.

- Dette viser hvor sterk oppslutning lisensen har. Når 73 % sier at vi de får meget stor grad valuta for lisensen, så er det oppsiktsvekkende. Det er den høyeste oppslutningen i verden. I tillegg sier 91 % sier at vi har troverdig debatt- og samfunnsstoff, sier Eriksen.

Undersøkelsen er utført av TNS Gallup på oppdrag fra NRK og viser også at NRK går fram på nett og fremdeles er suverent best på barneinnhold og på vær.

Widvey legger fram en NRK-melding på Løvebakken seinere i vår. Her kan finansiering av NRK være et tema, og det har blitt spekulert i mulig frafall av lisensordningen.

Taper underholdningsterreng Kringkastingssjef Eriksen forklarer tilbakegangen på underholdning først og fremst ved å vise til den skarpe konkurransen fra TV 2, TVNorge og TV3.

- Det sier noe om konkurransen i markedet. Det gjenspeiler den knallharde konkurransen på underholdning, og det er noe vi tar på alvor.

Konkurransen tatt i betraktning arbeider NRK derfor med nye underholdningskonsepter, forteller Eriksen:

- Det er også første gang i historien vi møter konkurranse fra flere kommersielle aktører utenfor helga, mange kanaler har begynt med underholdning hver eneste dag. Så her må vi tenke nyskapning, nyutvikling, og nye formater, sier han.

Fra P1 til P1 pluss Når det gjelder NRK P1, som opplever nedgang i nær sagt alle kategorier, mener Eriksen tallene viser at lytterne simpelhet har flyttet seg over til en annen NRK-kanal:

- Når det gjelder P1 så er dette en direkte følge av P1 pluss. 200 000 lyttere har flyttet seg over dit. Det viser at radiomarkedet er mer fragmentert, de som lytter er ikke mindre fornøyd.