NORSKE EBØKER: I går ble Bokskya lansert, en ny, norsk distribusjonskanal for ebøker. Over 3000 bøker ble solgt i løpet av det første døgnet.
Foto: Thomas Rasmus Skaug  / Dagbladet
NORSKE EBØKER: I går ble Bokskya lansert, en ny, norsk distribusjonskanal for ebøker. Over 3000 bøker ble solgt i løpet av det første døgnet. Foto: Thomas Rasmus Skaug / DagbladetVis mer

3000 solgte ebøker første døgnet

- Informasjonen til forbrukerne har vært litt sviktende.

(Dagbladet): I går ble den mye omtalte norske ebokløsningen Bokskya lansert, til blandet mottakelse. Mange, deriblant Dagbladet, kritiserte Bokskya for dårlig brukervennlighet og løsninger som ikke fungerte som de skulle.

Likevel ble det solgt litt over 3000 ebøker i løpet av det første døgnet, forteller Edmund Austigard, direktør i Den Norske Bokdatabasen, som står bak Bokskya.

Netttbokhandel fornøyd
2000 av bøkene ble kjøpt fra Bokklubben og nettbokhandelen Bokkilden, og de er svært fornøyde med salget.

- Dette er en knallstart og vi er veldig godt fornøyde, uttalte Kjersti Myre Lessum, leder i Bokkilden og ansvarlig for e-boktilbudet i De norske bokklubbene, i en pressemelding i dag.

Austigard sier til Dagbladet at flere av bokhandlene hadde problemer med å koble seg opp mot Bokskya i går, og dermed var det bare noen av dem som kom i gang med salget på åpningsdagen. Totalt er det ni bokhandler som får selge ebøker fra Bokskya: Bokkilden, Bokklubben, Digitalbok, Ark, Norli, Libris, Haugenbok, Studia, og Akademika.

Sviktende informasjon
Austigard mener likevel at selve distribusjonskanalen Bokskya fungerte som forventet.

- Det vi må sette inn kreftene på, er å få fortalt kundene hva denne løsningen er, og hvordan de enklest mulig får tak i bøker, sier han.

- Vi har nok følt at vi har kommet litt sent på markedet, og derfor har vi først og fremst hatt fokus på å komme i gang. Det har nok ført til at informasjonen til forbrukerne har vært litt sviktende, sier Austigard.

Han forteller at de jobber med forbedrede løsninger både når det gjelder leseapplikasjonen Bokskya, og bokhandlene.

- Vi er i gang, og det er det viktigste. Vi skal nok klare å gi kundene en bedre opplevelse senere i vår.