40 er farlig

Som forfatter har Arne Berggren skrevet mye om fjortiser og pubertet. Nå har han som dramatiker tatt et langt skritt fram: helt til guttas førtiårskrise.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Men det er likhet mellom fjortistid og førtitid. Den første en overgang fra barn til voksen, den andre en redsel for overgangen fra mann til «mann». Førti er den alderen når enkelte gutter oppdager at de ikke er Gud, og i stedet begynner å lure på om de har en.

Som Edvin Askeland, i Dennis Storhøis skikkelse. En reklamemann som synes kommunikasjon er viktig og staves monolog, en festlig fyr med velutviklede tungemuskler og uhyre selektiv hørsel. Han kan alle de riktige ordene, og han kan dem i rekkefølge.

Hans kones terapeut, velspilt av Ingar Helge Gimle, ville sagt at Edvin led av grandiost selvbilde og narsissistiske personlighetsforstyrrelser. Hans kone, Linn Skåber, burde selvsagt si han er en drittsekk, men sier det aldri. Men nå går hun altså i terapi. Og da er faen løs for Edvin.

Kunsten ikke å lytte

Dette er et skuespill som vil veldig mye, sannsynligvis litt for mye. Det er et portrett av en salgsmann, en ekteskapskrise, et angrep på reklamebransjens hulhet, og en Ibsensk/Arthur Millersk opprulling av Edvins familiehistorie. For Edvin er en figur som i stedet for å åpne seg får flashbackscener til barndommen. Og på toppen er dette altså en skildring av en førtiårskrise. Som forsvinner litt, siden en skikkelse som Edvin må ha vært en krise for sine omgivelser i lange tider.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer