FIRMAER FØLGER NETTBRUK: Over 40 ulike aktører følger med på din nettbruk, ifølge en ny rapport fra Datatilsynet. Illustrasjonsfoto: Benjamin A. Ward / Dagbladet
FIRMAER FØLGER NETTBRUK: Over 40 ulike aktører følger med på din nettbruk, ifølge en ny rapport fra Datatilsynet. Illustrasjonsfoto: Benjamin A. Ward / DagbladetVis mer

43 selskap følger med når du klikker på en nettsak

Datatilsynet er bekymret.

(Dagbladet): «Retargeting» heter det på reklamespråket, dette betyr at reklameaktører følger med på hvilke nettsider du klikker på og deretter sender deg annonser ut ifra hva du har oppsøkt på internett.

Har du søkt på et hotell i Spania, vil nettet sende deg liknende annonser i tiden etter søket.

Cookies, eller på norsk informasjonskapsler, er andre begreper for hvordan ulike aktører følger med på din nettbruk, for deretter å kunne sende deg målrettet informasjon eller styre hva du ser i nettleseren din.

Ny rapport I en ny rapport som legges fram av Datatilsynet i dag fastslår tilsynet at hele 43 ulike aktører følger med på hvert eneste klikk du gjør på nettet. Dette gjør selskapene for å kunne innhente informasjon om deg som bruker, kunnskapen selges og kjøpes på globale børser, skriver tilsynet.

«Vår rapport viser at i gjennomsnitt 43 ulike selskap er inne på norske nettaviser og registrerer hva vi gjør. Mellom 100 og 200 informasjonskapsler ble plassert på vår nettleser ved besøk på forsiden til seks norske aviser», skriver Datatilsynet på sine hjemmesider.

- Det er et stort problem når mange selskaper vet mye om oss, særlig når dette er selskaper vi ikke vet noen ting om. Vi vet heller ikke hva de vet om oss, sier Bjørn Erik Thon direktør i Datatilsynet til NRK Kulturnytt.

Varsler kontroll Datatilsynet har undersøkt seks ulike nettaviser i forkant av rapporten, og de varsler nå en storstilt kontroll ved flere norske mediehus.

«Hvis vi mister kontrollen over våre egne personopplysninger, mister vi også muligheten til å selv definere hvem vi er. Ingen bransje i verden vet mer om oss enn annonseindustrien», står det skrevet i rapporten.

- Det har utviklet seg et marked der det er vi brukere som er varen, og opplysningene våre som er valutaen vi betaler med. Og da er det viktig at Datatilsynet ser på hvordan dette fungerer, sier Thon.

Per Brikt Olsen, konserndirektør salg og marked i Aller, som også eier Dagbladet, sier til NRK at Aller benytter kapsler for å innhente data fra nettaviser.

Han ønsker en kontroll av denne kapselbruken velkommen.

- Informasjonen kan bli brukt for å gjøre både reklame og nyheter mer målrette. Vi er veldig opptatt av er at vi får transparens innenfor dette markedet, sier han.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram