50 år - Like Populær

I dag fyller LP-plata 50 år. Mange trodde den var død. Den lever i beste velgående. For nå vil hip, urban ungdom ha svart vinyl.

- Vi selger om lag to platespillere i uka. Den typiske kjøper er en ung mann mellom 20 og 30 år. Gjerne en student som har oppdaget hvor mye bra musikk det finnes på LP-plate, sier butikkselger Trond Wilsberg (33) hos Hi-Fi Klubben i Oslo.

Han er blant dem som mener at LP-plata på ingen måte er død. Tvert i mot - ungdommen har gjenoppdaget den. Alle stereobutikker med respekt for seg selv selger igjen platespillere - prisklasse 2 000 til 16 000 kroner. I London har de største platebutikkene gjenåpnet sine LP-avdelinger. I Oslo er det flere spesialforretninger som selger LP'er. Mye er antikvarisk og brukt, men mange artister gir igjen ut LP-versjoner når de kommer med nye album. I tekno-miljøet er vinylversjoner kulere enn CD, og mange DJ'er spinner fremdeles platetallerknene.

- LP-PLATER ER ET TYPISK OSLO-FENOMEN. Om du er under 30 år og trives på kaféer som fru Hagen på Grünerløkka, er sjansene store for at du tråler antikvariatene og har en stor LP-samling hjemme, sier Wilsberg.

Platespilleren har aldri forsvunnet fra hyllene i hans butikk. Helt siden CD'en overtok markedet, har det vært folk som har ment at LP låter best. De mener at CD låter kaldt og teknisk, mens den gode gamle LP'en er varmere og mer menneskelig i lyden. Men disse er ikke i flertall.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Færre og færre snakker om lyden. Men noen gjør det. Gjerne litt eldre folk, men de kjøper bare stift eller pickup. Den gamle platespilleren deres er fortsatt like bra. Tallerkenen går fortsatt rundt.

Butikkselgeren tror at mange savner hobby-aspektet ved platespilleren.

- Med CD-spilleren trykker du på fjernkontrollen, så funker det. Med platespilleren har du mulighet til å bytte arm, pickup og kabler for å få litt bedre lyd. Mange synes fortsatt det er stas.

INNEHAVER OG SVOREN LP-TILHENGER Bjørn Erik Vestland (33) plukker uten problemer fram LP-versjonene av de siste platene til Metallica, Depeche Mode og U2 fra hyllene i butikken sin Råkk & Råll's i Oslo sentrum. Prisene ligger på 220-250 kroner. Nye CD'er får du i Oslo for rundt 130 kroner.

- LP'er må nødvendigvis bli noe dyrere enn CD. Det har med tilgjengelighet, produksjonskostnader og opplag å gjøre. Men det er ingen tvil om at du får mer igjen for pengene når du kjøper LP framfor CD. Du får et større omslag å se på, mer å bla i. Og det gir en egen følelse å sette på en LP. CD er forbruksvare - den har liten samleverdi.

LP'ENS HISTORIE STARTET DEN 20- JUNI 1948 på Waldorf Astoria hotell i New York. Plateselskapet Columbia-CBS demonstrerte 78-platenes avløser foran en engere - og til dels skeptisk - forsamling av bransjefolk. Den nye tolvtommers plastdisken kunne romme hele 22 minutter på hver side - en revolusjon i forhold til de gamle steinkakene med fire minutters sammenhengende musikk.

Men fødselen var på ingen måte uproblematisk. Konkurrenten RCA-Victor hadde utviklet sitt eget format - en sju tommers singel som gikk 45 omreininger pr. minutt. De trodde ikke folk kom til å kjøpe lange musikkstykker. Folk var mer interessert i enkeltmelodier de hadde hørt på radio, mente de.

BEGGE PARTER FIKK RETT.Både singel- og LP-plata fikk sin rettmessige plass i folks musikksamlinger i årene som fulgte. Helt fram til midten av 80-tallet var de to formatene de viktigste musikkbærerne - bare utfordret av kassetten, som kom på begynnelsen av 60-tallet. I dag er kassetten i ferd med å dø, til fordel for MiniDisc. Kassetten, upraktisk i bruk og dårlig lydmessig som den er, kommer neppe igjen.

Under demonstrasjonen på Waldorf Astoria var det Nøtteknekker-suiten av Tsjaikovksij som ble brukt, men det er ikke en ordinær utgivelse. Etter alt å dømme var det en innspilling av Rodgers & Hammerstein-musicalen «South Pacific» med sang-yndlingen Mary Matlin som var den aller første LP-utgivelsen. Den kom i 1949.

I NORGE BLE PLATEBRANSJEN ENIGE om å skifte ut steinkakene med singler og LP'er på begynnelsen av 50-tallet, og mot slutten av tiåret var 78-platene borte.

Ingen platehistorikere, pensjonerte platedirektører eller samlere Dagbladet har vært i kontakt mener å vite hvem som var først ute med LP her i landet.Det kan ha vært Jens Book-Jenssen, det kan ha vært Wenche Myhre. En tredje holder en knapp på Filharmonisk Selskabs Orkester.

Men dagens LP-kjøpere er ikke opptatt av historie.

- LP-salget vil neppe øke. Jeg tror det vil holde seg der det er i dag. Når vi en gang i framtida laster ned all musikk fra Internett, og plateselskapene trekker fra beløpet fra kontoen vår, da er det mange som fortsatt vil foretrekke å ta ei fysisk plate ut av omslaget og legge den på en tallerken, mener Bjørn Erik Vestland. Vestland, som selger adskillig flere brukte enn nye LP'er, mener at plate- og elektronikkbransjen lurte folk da de introduserte CD'en med slagordet «perfekt lyd for evig og alltid» i 1983.

- De fleste satt med dårlige platespillere til noen hundrelapper. For dem var det en stor forbedring å få en CD-spiller til flere tusen kroner, ingen tvil om det. Men hadde de kjøpt en ny platespiller til samme pris, ville de fått minst like god lyd. LP'en forsvant aldri. Den hadde en liten nedgangsperiode i 1992-93, men så kom den seg igjen, sier Vestland.

Like borti gata for Råkk & Råll's ligger «Tiger», som satser på LP-pønk. Og ikke langt unna finner vi «The Garden», med britpop på svart vinyl. Flere tekno-orienterte platebutikker har hyllene fulle av svart gull. På Grünerløkka har jazzklubben Jazz-id så smått startet med import av jazz på LP. Den norske platebransjen er imidlertid ikke interessert. Om de selger LP'er i dag, så er det helst som markedsførings-gimmick.

FLERE NORSKE BAND SVERGER TIL LP-utgaver når de kommer med nytt album. Trondheimsbandet Motorpsycho har alltid ute en LP-versjon, og Oslo vest-heltene DeLillos holdt stand med LP'er til og med «Neste sommer».

De aller største og de aller smaleste artistene gir ut LP i dag. De midt i mellom nøyer seg gjerne med CD. Du vil neppe finne DDE på vinyl, mens Motorpsycho vet at de skuffer fansen om de ikke gir ut LP i tillegg til CD. Gjerne med ulike omslag som øker samleverdien. Ofte blir prisen astronomisk. «Soothe» med Motorpsycho skal Råkk & Råll's ha 6 000 kroner for. Men så ble den da også bare trykket opp i 80 eksemplarer med glinsende metallomslag.