550 000 husstander mister TV 2

Det er brudd i forhandlinger mellom TV 2 og Telenor T-We.

SER DETTE: De 550 000 hustandene som er kunder hos Telenor T-We får opp dette bildet, dersom de forsøker å se på noen av TV 2s kanaler. Foto: Hans-Martin Ruud / Dagbladet
SER DETTE: De 550 000 hustandene som er kunder hos Telenor T-We får opp dette bildet, dersom de forsøker å se på noen av TV 2s kanaler. Foto: Hans-Martin Ruud / Dagbladet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

På grunn av brudd i forhandlinger om TV-rettigheter har Telenor nå ikke lov til å sende TV 2s kanaler. Det opplyser Telenor Norge i en pressemelding fredag ettermiddag.

Det betyr at alle kunder av Telenor T-We får svarte skjermer, dersom de ønsker å se på noen av TV 2s kanaler. Dette gjelder både faste kanaler, som TV 2 og TV 2 Nyhetskanalen, samt abonnementskanaler.

Selskapet leverer kanaler og strømmetjenester til over 550 000 norske husstander.

- Vi er svært lei oss for at dette går ut over kundene våre, og kan forsikre om at vi gjør alt vi kan for å få på plass en ny avtale med TV 2, sier Camilla Amundsen, direktør for TV og fastnett i Telenor Norge, i pressemeldingen.

På overtid i flere dager

Avtalen mellom TV 2 og Telenor T-We gikk ut 30. november. Siden det har forhandlingene foregått på overtid. Telenor har derfor ikke, per nå, rettigheter til å sende innhold fra TV 2 før en ny avtale er på plass.

- Vi vil forhandle videre og gjør alt vi kan for å få til en avtale som gir kundene det de vil ha. I mellomtida kan kundene velge mellom økonomisk kompensasjon eller flere poeng for å få tilgang til mer innhold, forklarer Amundsen i pressemeldingen.

TV 2 har lagt ut informasjon til TV-kunder hos Telenor på sine nettsider.

- Dette er vi veldig lei oss for, og vi beklager at det går utover seerne, skriver kanalen.

- Står langt fra hverandre

Organisasjons- og kommunikasjonsdirektør i TV 2, Sara Willand, sier til Dagbladet at de ikke ønsker å gå inn i innholdet i forhandlingene.

- Vi ønsker å beklag overfor seerne som blir rammet av dette. Det er sånn at slike forhandlinger er komplekse. Det berører store deler av vår virksomhet, og må være riktig for begge parter. Vi som lager journalistikken og innholdet har andre interesser enn de som distribuerer inneholder. Da kan det være vanskelig å finne denne felles grunnen, sier Willand, og legger til:

- Årsaken til at vi gikk i brudd er at vi står langt fra hverandre, og ikke finner en løsning.

Ønsker ny avtale

Willand kan ikke si noe sikkert om når forhandlingene vil gjenopptas.

- Vi ønsker en ny avtale, og vil jobbe for dette. Det er vanskelig å estimere hva som skjer framover.

TV 2s utgangspunkt er å få på plass en god avtale, slik de har klart med flere andre distributører, forteller Willand.

- Vi ønsker å få til dette også med Telenor, som har godt over 500 000 kunder.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer