«71° nord» blir tv-eksport

TVNorge gjorde stor suksess med programserien «71° nord» og lager en ny runde til høsten. Nå vil også amerikansk og tysk fjernsyn lage sin egen versjon.

Amerikanske CBS har skaffet seg amerikansk enerett til «Robinsonekspedisjonen». Nå jakter konkurrenten ABC på sin variant. Og ender trolig opp med norske «71° nord».- Ingen avtale er spikret ennå, men vi har positive samtaler, som trolig ender med et salg,sier TVNorges prosjektleder Tom Strømnæss til Dagbladet.

Selger godt

Han er sammen med programsjef Eivind Landsverk og to av kanalens innkjøpere på plass på TV-messa i Cannes for å selge «71° nord» til utlandet.

Programmet ble produsert av Nordisk Film og tv-produksjon, som har fått flere kjøpere til å bite på agnet.

- Tyske RTL og sveitsiske TV3 er interessert i egne «71° nord»-produksjoner. Likeså ser serien ut til å havne i Danmark og England, forteller Strømnæss.

- Det er sjelden at avtalene skrives under på messa i Cannes, men kjøperne sikrer seg enerett til videre forhandlinger om pris og innhold.

Norgesreklame

- Vi ser helst at de kanalene som kjøper konseptet, kommer til Norge for å spille inn serien sin her. «71° nord» er tilrettelagt for norske forhold, men det skal vel også la seg gjøre å spille inn en slik serie i for eksempel USA, sier Strømnæss, som gjerne ser at kanalen gir skikkelig norgesreklame i utlandet.

Ny norsk utgave av serien skal for øvrig spilles inn i juni og sendes på TVNorge til høsten.

10. juni starter deltakerne fra Lindesnes fyr, og to av dem ender opp på Nordkapp.

- Men etter en annen rute enn sist, påpeker Tom Strømnæss.

INTERNASJONAL SUKSESS: TV-stasjoner i Tyskland, Sveits, England, Danmark og USA.