ANKER: Arill Riise har ledet TV 2-nyhetene i en årrekke. Tall Dagbladet har fått tilgang til viser at de unge seerne, i likhet med Dagsrevyen, rømmer fra det lineære nyhetstilbudet. Foto: TV 2
ANKER: Arill Riise har ledet TV 2-nyhetene i en årrekke. Tall Dagbladet har fått tilgang til viser at de unge seerne, i likhet med Dagsrevyen, rømmer fra det lineære nyhetstilbudet. Foto: TV 2Vis mer

Seertall TV 2-nyhetene:

80 prosent av dem som ser TV 2-nyhetene er over 40 år: - Forgubbingen av nyhetssendingene fortsetter

Siden 2002 har TV 2s hovednyhetssending mistet halvparten av seerne. Andelen under 40 år har sunket med 72 prosent.

(Dagbladet): Det viser tall Dagbladet har fått tilgang til fra systemene til Kantar TNS (tidligere TNS Gallup).

Denne uka omtalte Dagbladet hvordan unge seere rømmer fra NRKs nyhetsflaggskip «Dagsrevyen». Seertallene for dem under 40 år har stupt 70 prosent siden 2001, og hele 90 prosent av publikummet er i dag over 40 år.

Ikke overraskende preger den samme utviklingen også 18.30- og 21.00-nyhetssendingene til TV 2.

Andelen seere under 40 år for 18.30-nyhetene har sunket med 84 prosent på 14 år. For 21-nyhetene er tallet 72 prosent (se faktaboks).

- Forgubbing

Kampanje-redaktør og medieekspert, Knut-Kristian Hauger, tror ikke den unge generasjonen har planer om «å logge seg på» TV 2s lineærkanal med det første.

- Dette viser at forgubbingen av nyhetssendingene fortsetter, og at de har en utfordring med å nå de yngre seergruppene med sine nyhetssendinger. Det løpet er kjørt. Den unge generasjonen har logget seg av. Sånn sett er det ikke lenger en utfordring, men en realitet for tv-kanalene, sier Hauger til Dagbladet.

- FORGUBBING: Kampanje-redaktør og medieekspert Knut-Kristian Hauger. Foto: Privat
- FORGUBBING: Kampanje-redaktør og medieekspert Knut-Kristian Hauger. Foto: Privat Vis mer

- For de unge er det ikke lenger et ritual å se på hovedsendingene til TV 2 og NRK. NRK og Dagsrevyen har de samme utfordringene, men dette er mer alvorlig for TV 2 som lever av reklame enn for eksempel statskanalen da annonsørene aller helst vil nå de mellom 20-50 år, fortsetter eksperten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Ingen hemmelighet

Den store nedgangen bekymrer imidlertid ikke nyhets- og sportsredaktør i TV 2, Jan Ove Årsæther.

- Vi opplever at TV-titting er inne i en transformasjon hvor det går mot strømming i et visst tempo. Det er ingen hemmelighet. Under 18.30-sendingen vår er det færre unge voksne som ser på tv. Den seermassen har alltid vært litt eldre, sier Årsæther til Dagbladet.

- BEKYMRER MEG IKKE: Nyhets- og sportsredaktør i TV 2, Jan Ove Årsæther (t.h.) er ikke overrasket over tallene Dagbladet legger fram. Her sammen med administrerende direktør Olav T. Sandnes og kommunikasjonsdirektør Sarah Willand. Foto: Eivind Senneset / Dagbladet
- BEKYMRER MEG IKKE: Nyhets- og sportsredaktør i TV 2, Jan Ove Årsæther (t.h.) er ikke overrasket over tallene Dagbladet legger fram. Her sammen med administrerende direktør Olav T. Sandnes og kommunikasjonsdirektør Sarah Willand. Foto: Eivind Senneset / Dagbladet Vis mer

- Bekymrer disse tallene deg?

- Nei, jeg har ikke for vane å bekymre meg. Folk velger TV 2 Sumo, og det er nesten viktigere for oss enn at de bruker vårt lineære tilbud. Denne utviklinga kommer om vi liker det eller ikke, å motsette seg den hjelper ikke, fortsetter han.

Unge Sumo-brukere

Årsæther forteller at TV 2 har som uttalt mål at hovednyhetssendingen klokka 21 skal være Norges største nyhetssending for dem under 50 år

TNS-tallene viser at 38 prosent er over 60 år.

- Vi har en annen målgruppe enn NRK og Dagsrevyen. De ser på tv, men på en annen måte. De ser via Sumo, via internett og mange ser på Nyhetskanalen. Sumobrukeren er i snitt 32 år, det forteller hvor unge voksne befinner seg i dag, sier redaktøren.

NRK og TV 2

- Dere har en nedgang i seertall fra 2002 på 50 prosent for nyhetssendingene. Hva tenker du om det?

- I 2002 var det to riksdekkende kanaler med nyhetssendinger, oss og NRK 1. Tallene reflekterer at det bare var to kanaler å velge mellom.

- Nyhetskanalen vil vokse å sette ny rekord i 2016, og har en yngre seermasse enn det vi så for oss da vi startet opp, fortsetter Årsæther.

- Som forventet

- Er du fornøyd med disse tallene?

- De følger utviklingen vi ser. Vinterhalvåret er størst, så dette representerer ikke snittet for hele året. Tallene vil være annerledes de neste seks månedene, men dette er omtrent som forventet.

Årsæther forteller at dalende seertall er blant grunnene til at TV 2 nå er inne i en omfattende kuttrunde. 350 millioner skal spares inn innen 2020 og langt over 100 må slutte i kanalen.

- Denne utviklingen er årsaken til at vi omorganiserer. Fortsatt, 21-sendingen vår er i Europeisk sammenheng den yngste nyhetssendingen på tv, hevder han og fortsetter:

- Ikke bare negativt

- Den har også en overvekt av kvinner og dobbelt så mange under 40 år som Dagsrevyen. Det er gledelig, til tross, sier Årsæther.

«Dagsrevyen» har bare ti prosent seere under 40 år. 21-sendingen til TV 2 har 20 prosent, ifølge TNS-tallene.

- Folk så vanvittig mye på tv før, og ser fortsatt to timer hver dag. Dette endrer seg, men at de heller vil se TV 2 via Sumo er ikke bare negativt, sier Årsæther.

TNS-tallene Dagbladet henviser til er sjekket opp mot tilsvarende data fra mediebyrået Carat, og har en feilmargin på (pluss, minus) tre prosent.