TALKSHOW-KONGEN: Nå kommer kulda og da øker tv-tittingen. 900 000 ser Fredrik Skavlan hver fredag - bl.a. fra tre New York-sendinger. Foto: NRK
<div><br><div><br></div></div>
TALKSHOW-KONGEN: Nå kommer kulda og da øker tv-tittingen. 900 000 ser Fredrik Skavlan hver fredag - bl.a. fra tre New York-sendinger. Foto: NRK


Vis mer

900 000 ser på «Skavlan» - men nå begynner tv-høsten for alvor

Fredrik Skavlan er den ubestridte talkshow-kongen.

NRK er tilnærmet eneherskere i tv-universet i helga, og denne siste helga i oktober kan statskanalen vise til knallsterke seertall.

Ni av de ti mest sette tv-programmene er vist på NRK1. På tiendeplass finner vi TV 2.

Nærmere 900 000

- Det var vært en usedvanlig god helg for oss i NRK. Selv om tv-vanene endrer seg til mindre lineær-tv-titting, holder vi likevel stand, sier medieanalytiker Håkon Lund Sørensen i NRK.

«Skavlan» kan vise til 892 000 seere fredag kveld, det er ikke årsbeste - men et solid tall.

Faktisk 120 000 flere enn da Bruce Springsteen gjestet Fredrik Skavlan på sin 67-års bursdag 23. september. Årsbeste for «Skavlan» var fredag 21. oktober, da bl.a. Christen Sjögren snakket om sine alkoholproblemer.

Flere enn halvparten

- Ja, da var det enda flere som så «Skavlan». Da hadde vi 909 000 seere den kvelden. Nå fredag hadde 17 000 færre. Det er likevel et godt tall, sier Sørensen, som legger til at det utgjør en markedsandel på 55 prosent. Det betyr at mer enn halvparten av alle tv-seerne faktisk ser på NRK 1 i den perioden «Skavlan» blir sendt.

Han forteller at mens lineære tv-tall har sunket noe i forhold til høsten i fjor, har seertallene for «Skavlan» vært stabile. Så har også Skavlan vist muskler i år med å ta med seg redaksjonen ut fra Stockholm til New York.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Endring i tv-vaner gjør at flere velger å se programmer i opptak, i reprise eller på nett. En annen forklaring på at tv-høsten har vært noe svakere enn i fjor, er det gode været vi har hatt. Man nå kommer kulda og høstmørket for fullt, og erfaringsmessig øker seertallene fram mot våren, sier Sørensen.

- Imponerende stabilt

- «Skavlan» har et høyt, imponerende stabilt nivå på rundt 900 000 seere og viser evne til å fornye seg, sier broadcastsjef i Mediacom, Marianne Massaiu - og viser til spennende aktuelle gjester og ikke minst grepet med å sende hele tre fredager fra studio i New York.

Hun trekker fram «Beat for beat» med programleder Atle Pettersen, som økte seertallet fra høstpremierer forrige fredag.

- Med seertall på 785 000 så forklarer det hvorfor TV 2s «The Stream» sliter med rundt 300 000 seere, som har hatt en tilbakegang i seeretallet, sier Marianne Massaiu.

«Lindmo» er i siget

Hun registrer at TV 2 har gode seertall i «Farmen» (685 000) og at «Senkveld» ligger der den bør, som hun uttrykker det, med omlag en halv million seere.

- Lindmo på NRK1 har kjempegode tall på 696 000. Og nå som vinteren kommer, skal seertallet enda mer opp, sier Marianne Massaiu.

Sørensen i NRK mener også at de kan vente seg tøffere konkurranse fra TV 2 framover.

- Ja, det blir nok tøffere tak og hardere konkurranse utover høsten og vinteren - ikke minst når det spisser seg til i «Farmen» og nærmer seg finalen i «Skal vi danse» på TV 2, sier Sørensen.

Alle elsker Almås

Også «Nytt på nytt» kan vise til svært bra tall denne helga, over 1,1 millioner seere fulgte Jon Almås og Co. i sin måte å oppsummere uka som gikk på.

- «Nytt på nytt» hadde det beste seertallet så langt i høst, sier Sørensen:

- Men årsbeste var det ikke. De beste seertallene stammer fra januar og februar med 1,2 millioner seere, sier Sørensen.

Seermagnet for NRK

Gjennom sin 17 år har «Nytt på nytt» vært en seermagnet for NRK. Men rekorden må man tilbake 13 år for å finne.

- Ja, det var en november i 2003.

- Da hadde «Nytt på nytt» hadde over 1,5 millioner seere, sier Sørensen om tall som kan måle seg med en god europeisk MGP-finale.

Nobel avslutning

Neste søndag får vi en avslutning på NRK1-dramaet «Nobel». 592 000 så den nest siste sendinga søndag kveld - et seerantall som har vært relativt stabilt siden premieren.

- Vi hadde flere seere på «Nobel»-premieren, men det er helt vanlig for en serie som starter.

- Men tar man tallene for lineær tv-titting med repriser og nett-tv-bruk gjennom en hel uke, er det hele 1,1 millioner som får med seg «Nobel», sier medieanalytiker Håkon Sørensen.