916 000 så Tour de Ski på søndag

- Har mistet fotballen, men det har ikke så mye å si.

(Dagbladet.no): I det Tour de Ski gikk av stabelen for andre året på rad utroper NRK sendingene til en seersuksess for kanalen.

I snitt fulgte 544 000 rennene, med en topp på 953 000 seere åpningsdagen og 916 000 på de avsluttende rennene søndag. I snitt er dette 144 000 flere enn 2006/2007.

- Touren har stått for ti prosent av seertallene på kanalen i uka som gikk, og med NRKs markedsandel på 47 prosent av alle sendigene på tv den samme uka, sier det seg selv hva denne konkurransen betyr for oss, sier medieforsker Kristian Tolonen i NRK til Dagbladet.no.

Tap av fotball

NRK har tradisjonelt stått sterkt markedsmessig på denne tiden av året på grunn av seerne som skisporten genererer.

Kanalen vedgår at de fryktet de kom til å bli skadelidende da de mistet fotballrettighetene for noen år tilbake siden, men har kommet fram til at det seermessig ikke har hatt så mye å si.

- Profilmessig er selvsagt en ting, men vi mener at den ikke har så mye å si i forhold til seertallene. Fotballen sendes i primetime og er enklere å erstatte med et annet program. For eksempel har vi sett at en serie som «Der som ingen skulle tru at nokon kunne bu» har opp mot 900 000 seere i det samme tidsrommet som fotballen sendes i andre kanaler.

Reaksjoner i målområdet?

«SEERSUKSESS AV DIMENSJONER:» NRK er strålende fornøyd med seertallene for Tour de Ski sist uke. Men seerne har måttet smøre seg med tålmodighet for responser fra løperne etter rennene, som da Petter Nothug kom i klammeri med italienske Georgio Di Centa i semifinalen. - Det er snakk om en prioritering, sier NRK om hvorfor de ikke har hatt direktesending fra målområdet. Foto: SCANPIX
«SEERSUKSESS AV DIMENSJONER:» NRK er strålende fornøyd med seertallene for Tour de Ski sist uke. Men seerne har måttet smøre seg med tålmodighet for responser fra løperne etter rennene, som da Petter Nothug kom i klammeri med italienske Georgio Di Centa i semifinalen. - Det er snakk om en prioritering, sier NRK om hvorfor de ikke har hatt direktesending fra målområdet. Foto: SCANPIX Vis mer

Ski-sendingene derimot går på en tid av døgnet hvor man resten av året ikke når seertall i den skalaen, mener Tolonen.

Men til tross for at touren har hatt en seervekst på over 30 prosent siden i fjor, har NRK ikke prioritert direktesendiger med reaksjoner fra utøverne i målområdet - slik de for eksempel gjorde uka før under Hoppuka.

- Dette skyldes et økonomisk og ressursmessig spørsmål om hva vi kan få til. Touren er en komplisert kabal som skal gå opp. Konkurransens geografiske spenn gjør at det er mer kostbart å gjøre direktesendinger fra målområdet, opplyser sportssjef i NRK Øyvind Lund.

- Når vi ser oppslutningen Tour de Ski nå har fått, vil vi komme til å vurdere opplegget, fastslår han.

IKKE SKADELIDENDE: NRK var redd de kom til å lide etter at de mistet fotballen. Nå mener de at den har vært grei å erstatte seermessig og at skisendingene har gitt vekst. Bildet er av Bjørn Einar Romøren under avsluttningsrennet til Hoppuka på mandag. Sendingen hadde 893 000 seere på det meste.