Å blande et rollespill med et puslespill er ingen dum idé

Se bare på «Puzzle Quest 2».

|||I GRENSELANDET mellom etablerte sjangre kan du finne mye rart — spesielt om du velger å blande litt.

Da «Puzzle Quest» i sin tid kombinerte rollespillelementer med puslespillmekanismer kjent fra «Bejeweled», ble resultatet en overraskende suksess.

Her skulle du enkelt og greit koble sammen tre eller flere symboler på rad i et puslebrett, og rundt dette var en rollespillramme som ga spillet en overordnet mening.

Ingen av delene var spesielt sofistikerte for seg selv, men mikset sammen ble det hele hevet mange hakk på moroskalaen.

NÅR OPPFØLGEREN «Puzzle Quest 2» nå er ute, har utviklerne rett og slett videreforedlet den enkle, men avhengighetsskapende spillopplevelsen — og gjort den enda bedre.

Fortsatt skal du flytte på fargerike symboler på et puslebrett, igjen og igjen og igjen. Som med de fleste andre spill i samme kategori vil det ganske raskt bli repetitivt, men nettopp det er en viktig del av pakka.

Med et ekstra lag av strategi tipper det akkurat ikke over grensen til hjernedødt, samtidig er ikke til å komme unna at hjernen kobler en smule ut under spilløktene som lett varer lengre enn først planlagt.

PÅ PUSLEBRETTET som dukker opp hver gang figuren du styrer møter på en fiende, er det de samme symbolene hver gang: Fem forskjellige farger med magisk mana, samt hodeskaller og knyttnever.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Om du samler mana, vil du kunne kaste trylleformler når du har samlet nok krystaller av riktig farge. De forskjellige magiske formlene du kan bruke avhenger av hvilken klasse du velger, noe som i stor grad påvirker hvilken strategi du bør legge opp til i løpet av spillets gang.

I større grad enn forgjengeren legger «Puzzle Quest 2» opp til strategisk tenkning gjennom kampene. Etter hvert som fiendene blir sterkere, må du konsentrere deg om å samle de symbolene du først og fremst trenger.

I BEGYNNELSEN vil kanskje hodeskallene som gir direkte skade til fienden gjøre nytten, men raskt skjønner du at det er mye mer effektivt å bygge opp et våpen ved å samle knyttnever, eller kaste en heftig trylleformel med de rette manakrystallene.

I tillegg til puslespillene du må løse som en del av historien, samt frivillige sideoppdrag som kan tas for å skaffe flere erfaringspoeng og skatter, vil du også måtte løse noen alternative puslespill.

Her er spillmekanismen lik — du skal alltid matche opp tre eller flere gjenstander — men for å åpne dører, samle skatter, desarmere feller og så videre presenteres puslespillene med en liten vri.

OM DU SER NØYE på «Puzzle Quest 2» vil du garantert finne småfeil og irritasjonsmomenter, spesielt på Nintendo DS-utgaven som er hakket mindre sofistikert enn den du finner på Xbox 360 — i sistnevnte kan du for eksempel spille mot andre over nett, og ikke bare lokalt.

Løfter du imidlertid blikket, vil «Puzzle Quest 2» gi deg time etter time med en spillopplevelse som er like mye engasjerende og utfordrende som den er banal og lettfordøyd.

Å blande et rollespill med et puslespill er ingen dum idé